Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Frågor om radiatorer och vattenvolym  (läst 12647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
Frågor om radiatorer och vattenvolym
« skrivet: 07 januari 2012, 20:08:05 »
Hej !
Vi har bott i huset i precis ett år nu och är nöjda med vår IVT HT Plus E9. Den installerades av föregående ägare och har varit i drift i 2 år nu. Den förbrukade ca 9000kWh förra året. Men nu har jag läst på lite om hur pumpen skall köras optimalt och funderar på följande:
1.Jag har räknat ut att vi har för klena radiatorer i delar av huset.  Vid DT 30 finns en total effekt på ca 5,2 KW och det blir ca 35 watt per kvm i snitt. Jag kommer ju upp i lite högre avgiven effekt vid högre framledning, och i marknadsföringen framhävs ju pumpen som lämplig då det ser ut på det här viset.  Men vilken blir den stora förlusten om jag inte uppgraderar? Jag fryser ju inte precis (braskamin:) men vinsten med pumpen blir väl lägre vid högre framledning?
2.Som en konsekvens av en del klena radiatorer har jag även liten vattenvolym i systemet. Jag har räknat fram ca 90 Liter . Jag borde väl ha minst det dubbla!? Det har jag om man räknar med värmevattnet som finns i yttermanteln på den separata beredaren. Där finns ca 105 liter värmevatten.  Kan jag räkna med den volymen?
Nu när det är 8 minus ute går pumpen nästan hela tiden. Jag har kanske en till två starter per timme och en returtemp på 40 grader. Blir det varmare ute har jag fler starter såklart. Jag har läst att man kan få bort lite starter genom att justera kopplingsdifferensen, ska kolla på det.
Tack på förhand
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3124
  • Kön: Man
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2012, 20:15:57 »
Rördimensionerna i huset begränsar storleken på radiatorerna.

Gissningsvis har du klena rör och små radiatorer.....det hör ofta ihop.

Byt gärna till större radiatorer, men effekten kan bli att flödet inte räcker för att hela vattenvolymen i den nya, stora radiatorn.

Ha alltså rimliga förväntningar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 20000 kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18408
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2012, 20:33:39 »
Vattenvolymen som finns i manteln räknas inte in i den volym som vp jobbar mot. Hur varmt vatten skickar du ut på raddarna när det är tex -10 samt hur kallt brukar det bli där du bor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2012, 21:02:37 »
Ok jag har grövre rör där sektionsraddar finns men har även en och annan dubbelpanel på samma rördimension som enkelpanelraddarna går på 17mm, och dem är varma och fungerar bra. Överväger att byta 4 enkelpanel mot dubbelpanel med plåtar emellan.

Lite osäker på framledningstemp vid minus 10 men returen ligger på ca 45 grader så framledning är väl strax över 50 då tror jag. Bor i Södra Dalarna så det blir kallt här ibland. Kör värmekurva 3,8 och har innegivare på 21 graders börvärde med stor påverkansgrad. Det blir lite svalare i mitt vardagsrum om 30 kvm som värms enbart med 3 enkelpanel 600X1000. Tur att jag har en rejäl braskamin ibland=)
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2012, 21:21:37 »
Ang vattenvolymen förstår jag att 90 liter är lite och det blir ju bara några liter till om jag köper några större radiatorer. Jag kan ju inte se antal start och stopp men utgår från att det är på tok för många stora delar av året. Behöver jag en volymtank/acktank? vet inte skillnaden?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18408
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2012, 21:29:45 »
En volymtank eller knäpptank brukar man montera på framledningen från vp för att få mera vatten i systemet man använder cp som är inbyggd i vp. En arbetstank är en tank som kopplas till vp och den vanliga cp som sitter i vp används för att cirkulera vatten mellan vp och tank och man monterar en separat cp som står för flödet mot radiator systemet det kan vara en fördel om man tex har en stor vp och ett klent radiator system som inte klarar det höga flödet som vp kräver för att gå bra. Har du inga problem i dag att ligga på ca 7 grader i diff på in ut vp så funkar det bra med en knäpptank men det finns säkert en hel del inställningar att göra för att minska på starterna men allt blir en kompromiss mera vatten är bättre men kostar naturligtvis mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2012, 22:07:51 »
Tack för enkla och bra svar smurfen! Du menar att det kostar mer eftersom att mer vatten skall värmas varje gång och det blir en del förluster i och med lagringen eller? Vad ska jag tänka på om jag beslutar i att skaffa knäpptank? Ska det vara en speciell tank eller går det lika bra med en gammal vv beredare?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18408
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2012, 22:11:34 »
Det kostar mera eftersom du måste skaffa en tank annars är det bara fördelar. En vv beredare ska nog funka bara det sitter rätt grovlek på anslutningarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2012, 22:19:29 »
Om du har 1-2 starter/timme vid -8°C har du inte en allt för klen värmepump, det känns som en väl dimensionerad anläggning.
Det viktigaste är att din värmepump inte kräver så hög framledningstemp när det blir riktigt kallt ute, att kompressorn stannar p.g.a. hög returtemp - och blir till en ren elpanna - först då är det egentligen nödvändigt/lönsamt att titta på investeringar för att förbilliga driften.
Har du gratis tillgång till en volymtank kan det göra att du får färre start/stopp, men det påverkar inte driftskostnaderna nämnvärt, någon enstaka procent, eller rättare sagt kanske som mest 500 kr/år.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2012, 22:46:57 »
Rackard: Jag är inte ute efter billigare drift. Man läser ju överallt om hur viktigt det är med få start stop och när det är runt nollan har jag säkert 3 start i timmen vilket är mycket mer än vad "folk" i diskussioner här på forumet rekomenerar. Just med hänsyn taget till pumpens livslängd då. Annars är väl några nya radiatorer med större effekt högre på nödvändighetslistan för mig!
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2012, 22:47:57 »
Är 90 liter på tok för lite?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2012, 22:50:04 »
Du skulle kunna öka hysteresen under vår/sommar/höst för att få ned antalet starter.
Jag anser personligen inte att man behöver/skall ha just mer än 30 starter/dygn för att få maximal livslängd.
Lägre än så ger antagligen väldigt små skillnader i livslängd då extremt höga värden på hysteres ger högre maximal framledningstemp vilket också sliter på prylarna, och ger en lägre COP.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2012, 22:52:25 »
Är 90 liter på tok för lite?

Ja, egentligen skall du ha det dubbla, men fokusera inte så mycket på volymen, antalet starter är viktigare - anser jag i alla fall.
Max 30/dygn, justera hysteresen för att nå dit.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2012, 22:58:38 »
Ok jag tänker skaffa en logger 2020 innan vintern är slut för att se hur grejerna fungerar. Då kan väl till och med jag se antal starter och driftscykler? Om jag har 40-50 start per dygn och inte löser detta med ökad kopplingsdiff under varmare väderlek bör jag alltså skaffa mig en tank? Tror du för övrigt att jag kan förvänta mig några problem vid utbyte av enkelpanel till dubbel. Rocas menar ju att rören sannolikt kan vara för klena! Enkelpanel och en dubbel sitter på 17 mm galvade rör idag
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2012, 23:02:30 »
Jag är egentligen bara en lekman, men om du inte får störande brus i ledningarna till dina radiatorer så anser jag inte att du har några flödesproblem.
Med en logger kan du enkelt se hur många starter/dygn du har.
Om du inte kan få ned antalet starter till under 30/dygn kan du installera en volymtank på ca 100 liter.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2012, 23:06:57 »
Sista frågan det susar lite i ett rum på övervåningen(inte så det stör direkt), kan det bli ett problem om jag byter till större radiatorer i andra rum? Kanske får jag öka hastigheten på CP? Tusen tack för hjälpen alla
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2012, 23:09:24 »
Kanske är det ett av rummen som du bör sätta en större radiator i, för att kunna minska flödet, och slippa bruset.
Men än en gång, jag är ingen expert på klena system och vad som är bästa lösningen för denna typ av problem.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2012, 23:14:22 »
Ok ska tänka på det framöver!! Ser fram emot att börja loggningen. Frugan tycker jag börjar bli besatt, men det är ju så roligt och intressant detta=)
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2012, 23:15:57 »
Om du börjar bli besatt kan du räkna dig till en av mina nära vänner!  ;)
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2012, 10:47:08 »
om man vid DUT ligger nära gränsen för hur högt värmepumpen kan gå är det riskabelt att med hjälp av inställningarna forcera fram färre starter.

Därför kan det vara en tanke att som rickard säger bara göra detta under vår och höst när snitt-framledningen inte är så hög.

I övrigt. Om bilen går bra men inte är helt 100 så är det många som lägger pengar på att åtgärda detta. Ditt fall är ju lite snarlikt. Du kan välja att leva med att tempen inte är bra nog i vardagsrummet och att du ibland måste elda. och att det susar lite i vissa radiatorer och att du troligen inte har en optimal drift för värmepumpen.

Huruvida du tjänar hem en investering på en volymtank eller arbetstank är ju väldigt svårt att säga (men troligen inte) och kanske inte heller syftet med en sådan manöver. Du kanske helt enkelt vill veta att du i grunden har ett system som fungerar och ger fullgod temp utan störningar i alla rum och som har getts optimala förutsättningar till ett långt och problemfritt liv. (och likförbannat kan den ju rasa dagen efter )

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2012, 21:53:57 »
 David: jag förstår varför, och skall låta bli att mixtra med kopplingsdiff under vintern. När det gäller att optimera förutsättningarna för pumpen handlar det lite om komfort och intresse snarare än att spara pengar. 9-10000 kWh för värme och vv är jag helt och hållet nöjd med.
Huset är relativt dåligt isolerat och dragigt med stora gamla fönster.

Finns det fakta som talar för att få starter förlänger livet på pumpen? Hur mycket tid talar man isåfall om?

När det gäller att ev installera en knäpptank säger ju flera att en vv beredare funkar. Sådanna dräller det ju om på blocket. Men hur gör man med anslutningen? Framledning ska väl in i toppen? Har inte en vanlig beredare både in och utgång i botten?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6659
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2012, 22:07:17 »
I en VVB tar man in det kalla vattnet i botten och tappar ur det varma i toppen, det går ett rör inne i beredaren. När man använder en VVB som volymförstorare ansluter man det varma vattnet från VP där man tar ut det varma vattnet ur en VVB.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2012, 22:13:37 »
det finns ju två aspekter med avseende på livslängd som vi kan påverka. eller ja det finns ju fler förstås.

total gångtid. En underdimensionerad pump går längre total tid per år än en högre dimensionerad pump.

antal starter. Man kan tänka sig att en maskin har någon typ av övre gräns för antal starter. Det är ju troligen ganska högt i de flesta fall. Kanske var det värre förr?

Att få en befintlig maskin att gå längre eller kortare är ju inte möjligt, med mindre än att man gör förändringar i huset eller ökar/sänker temperaturen i huset. Ute-tempen påverkar så klart, men den har vi ingen makt över. Så detta är ett ställningstagande man gör innan man köper pump.

Antalet starter kan vi påverka. En enkel sådan ändring är hysteres / diff för start eller integral / gm för start, beroende på vilket styrsystem man har.

Då ska man ta ställning till att ju färre starter man får desto högre upp i temp måste pumpen kämpa vilket i sin tur säkert också kan påverka livslängden på pumpen. och ju färre starter desto större chans tror jag det blir att man tär lite extra på hålet, för stunden, vilket i sin tur också påverkar hur mycket kraft de flesta maskiner kan ge.

Troligen pratar vi decimaler hit eller dit.

Om vi minskar antalet starter genom att förändra systemet, exempelvis genom att introducera en tank. Ja då är det en mer naturlig förändring som jag har svårt att se något negativt med, annat än inköpspriset och det faktum att den tar plats.

Har man stora maskiner och är petig så vill man troligen inte använda en VV beredare som volymtank då den kan ha tråkiga beläggningar invändigt samt små anslutningsstorlekar. Men i många fall är det helt ok. Speciellt om alternativen är få eller obefintliga :)

För att göra det enkelt att ansluta en VV beredare i sitt vattensystem sitter in och ut på samma ställe. Ofta där nere om det är en stående maskin. Inuti meckapären går sedan rör som gör att när du tappar vatten (ut) så hämtas detta i toppen och när vatten kommer in i tanken så kommer detta in i botten, typ.

rent tekniskt kan du koppla hur du vill. Sätter du din värmepump "uppe" och radiatorer "nere" så kommer du får längre gångtider och vice versa.

På samma sätt kan du påverka gångtiden beroende på vart framledningsgivaren sitter. innan eller efter tanken.

Mitt förslag hade nog vart att ha kvar framledningsgivaren där den är nu och sätta värmepumpen nere och radiatorer uppe. och börja med det. Vill du ändra dig så är det ju så smidigt att du inte behöver göra någon större omdragning av rören.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6659
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2012, 22:34:19 »
Och vad skulle fördelen med att koppla in i botten och ut i toppen vara? En rätt väsentlig fördel med in i topp och ut i botten är att man då kommer få en bättre blandning av det varma vattnet från VP och det svalare i VVB när pumpen växlar från varmvatten till värme. Det innebär att man minimerar risken för knäppningar i systemet. Och helt rätt att inte flytta någon givare, "tanken" ska ju inte ses om nått annat än en stor utvidgning på röret från pumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2012, 23:49:07 »
vart man sätter tillopp och utlopp beror ju på hur pass stor fördröjning man önskar

även om man kopplar som jag skrev så är ju chansen att man får knäppningar i rören ganska liten då, i alla fall i fall vi pratar om en lite större tank. Vatten temperaturen längst upp i tanken kommer ju inte ändras dramatiskt när värmepumpen sätter i gång på grund av att det är en stor vattenvolym.

Fördelen blir att fördröjning blir kortare.

Men som jag skrev det är ju "enkelt" att ändra om man har en VV beredare där anslutningarna sitter precis bredvid varandra.

Men för att ta ett exempel. Skulle man vilja fördröja ännu mer så flyttar man ut givaren. då mäter vi på vad som för stunden faktiskt går ut i huset vilket kan få dramatiska konsekvenser, goda som onda.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #25 skrivet: 09 januari 2012, 07:10:56 »
En arbetstank i detta fall påverkar ju inte frågeställarens problem med susande ljud i rörsystemet, det påverkar så vitt jag kan se bara gångtiderna och den maximala framledningstempen i slutet av en körning.

Montage av större radiatorer i de rum som blir för kalla är troligen en vettigare investering, dessutom kan det vara termostatkoppel med fel (nu gissar jag lite) Kv-värde som gör att det susar i vissa radiatorer.
Även några större radiatorer skulle påverka maximal framledningstemp i slutet av en körning positivt, och gångtiderna, om än lite.

När det gäller anläggningens livslängd sett till driftstid och antalet starter så tror jag att antalet starter sliter mer på värmepumen i sin helöhet än vad det totala antalet driftstimmar gör.
Den mekaniska belastningen på hela anläggningen (elektronik, elektromekanik, kompressor, flexsslangar, rörledningar o.s.v.) är rätt stor vid varje enskild start, medan den är försumbar vid kontinuerlig drift.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #26 skrivet: 09 januari 2012, 09:26:16 »
Jag har bara problem med sus när barnen tar min plats i sängen och jag får nöja mig med madrassen i deras rum;) då susar det från stammen i bjälklaget som är grov och passerar en övergång till finare kopparledningar. Men jag kan ju sova någon annan stans hehe! Jag kommer prioritera större element i vardagsrum framför större volym. Det kan jag fixa senare. Men det är lika bra att fråga på när man har kunniga på tråden.

Jag siktar på att ersätta 4 enkelpanelsraddar  mot 4  purmo kompakt C22 600X1000. Då fördubblar jag minn effekt vid dt30! Synpunkter?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #27 skrivet: 09 januari 2012, 09:45:37 »
Nu lät det kanske som att barnen sover i mitt tysta rum just för att det låter illa i deras;) så är inte fallet! Det stör om man har huvudkudden 4 cm från golvet!
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2012, 10:36:02 »
En arbetstank i detta fall påverkar ju inte frågeställarens problem med susande ljud i rörsystemet, det påverkar så vitt jag kan se bara gångtiderna och den maximala framledningstempen i slutet av en körning.

Montage av större radiatorer i de rum som blir för kalla är troligen en vettigare investering, dessutom kan det vara termostatkoppel med fel (nu gissar jag lite) Kv-värde som gör att det susar i vissa radiatorer.
Även några större radiatorer skulle påverka maximal framledningstemp i slutet av en körning positivt, och gångtiderna, om än lite.

När det gäller anläggningens livslängd sett till driftstid och antalet starter så tror jag att antalet starter sliter mer på värmepumen i sin helöhet än vad det totala antalet driftstimmar gör.
Den mekaniska belastningen på hela anläggningen (elektronik, elektromekanik, kompressor, flexsslangar, rörledningar o.s.v.) är rätt stor vid varje enskild start, medan den är försumbar vid kontinuerlig drift.

Jag tänkte närmast på de fall där man är tvingad i att öka flödet på varma sidan för att uppnå ett rimligt delta för värmepumpen. Många radiatorsystem är byggda för en högre temp och lägre flöde.

Min uppfattning är att man med en arbetstank kan trimma in värmepumpen och värmesystemet oberoende av varandra med en arbetstank och att man med hjälp av arbetstanken får en kortsiktig och tillfällig lagring av energi som gör att man kan leda ut denna energi över en längre och jämnare period än om man inte har tanken. Således kan man också minska flödet utan att påverka värmepumpen. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #29 skrivet: 09 januari 2012, 15:22:03 »
Jag har bara problem med sus när barnen tar min plats i sängen och jag får nöja mig med madrassen i deras rum;) då susar det från stammen i bjälklaget som är grov och passerar en övergång till finare kopparledningar. Men jag kan ju sova någon annan stans hehe! Jag kommer prioritera större element i vardagsrum framför större volym. Det kan jag fixa senare. Men det är lika bra att fråga på när man har kunniga på tråden.

Jag siktar på att ersätta 4 enkelpanelsraddar  mot 4  purmo kompakt C22 600X1000. Då fördubblar jag minn effekt vid dt30! Synpunkter?

C22 är fina grejer, men har du dina fönster så högt att du får in 60 cm höga raddar?
Du behöver ca 15 cm fritt under radiator och mellan radiator och fönsterbräda (om du har fönsterbrädor)
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #30 skrivet: 09 januari 2012, 15:35:40 »
Nu lät det kanske som att barnen sover i mitt tysta rum just för att det låter illa i deras;) så är inte fallet! Det stör om man har huvudkudden 4 cm från golvet!

Susande ljud kan fortplantas långt i rörledningar, men oftast genereras ljudet i strypventiler eller termostaternas kägla, kan du inte kolla mer exakt var ljudet uppstår?
Kanske har du någon radiator som får massor med flöde någonstans, som inte har några strypningar alls? 
Oavsett vad oljudet beror på skulle det väl vara bra att utreda om susningarna kommer från något ställe som verkligen behöver stort flöde i dagsläget, annars är det inte säkert att större radiatorer åtgärdar susningarna.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #31 skrivet: 09 januari 2012, 15:39:59 »
Jag tänkte närmast på de fall där man är tvingad i att öka flödet på varma sidan för att uppnå ett rimligt delta för värmepumpen. Många radiatorsystem är byggda för en högre temp och lägre flöde.

Min uppfattning är att man med en arbetstank kan trimma in värmepumpen och värmesystemet oberoende av varandra med en arbetstank och att man med hjälp av arbetstanken får en kortsiktig och tillfällig lagring av energi som gör att man kan leda ut denna energi över en längre och jämnare period än om man inte har tanken. Således kan man också minska flödet utan att påverka värmepumpen.

Jo, jag vet, anledningen till att jag inte rekommenderade arbetstank i detta fall var för att problemet inte verkar vara för låga flöden, utan för klena radiatorer, och att då sätta in en arbetstank istället, som att det skulle lösa all världens problem blir bara fel - och jag vill inte att vi skall ge fel råd i detta forum.
Detta är också en av anledningarna att jag så ofta vill ge en annan bild av "oraklets" standarlösning för alla problem, arbetstanken.
En arbetstank förstör sällan eller aldrig något, och den är oftast bra att ha om man har plats för den och vill betala vad det kostar, men den löser inte alla problem.
Den löser inte ens särskilt många problem, men som sagt, i vissa typer av installationer kan den vara bra, och i ett litet fåtal fall kan den vara nödvändig, och då skall vi rekommendera dem - oavsett kostnaden.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #32 skrivet: 09 januari 2012, 15:51:41 »
ja exakt hur det föreligger är ju nästintill omöjligt att säga utan en närmare översyn på systemet i sin helhet.

Men kan man skaffa större raddar är det ju aldrig fel!

mitt senast inlägg i tråden innan du skrev dina svar avsåg inkoppling av volymtank, inte arbetstank.


Jag orkar inte läsa igenom tråden men det låter på dig som om jag felaktigen hade rekommenderat TS att skaffa en arbetstank. När jag bara skummar igenom mina inlägg känns dom väldigt väl avvägda. Är du säker på att du inte letar efter spöken där dom inte finns Rickard?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2012, 16:15:32 »
Jag tänkte närmast på de fall där man är tvingad i att öka flödet på varma sidan för att uppnå ett rimligt delta för värmepumpen. Många radiatorsystem är byggda för en högre temp och lägre flöde.

Min uppfattning är att man med en arbetstank kan trimma in värmepumpen och värmesystemet oberoende av varandra med en arbetstank och att man med hjälp av arbetstanken får en kortsiktig och tillfällig lagring av energi som gör att man kan leda ut denna energi över en längre och jämnare period än om man inte har tanken. Således kan man också minska flödet utan att påverka värmepumpen.

Nja, det här är en fråga som inte diskuterats så mycket, och som kräver en ordentlig analys innan man rakt av kan säga vad som är bättre.

I princip alla radiatorsystem är gjorda för lägre flöde än en värmepump vill ha, antingen är de 80/60 eller 55/45, i realiteten så visar det sig, att ett 80/60-system som regel är så pass överdimensionerat att de klarar sig bra med 60/50 och våra 55/45-system klarar sig med 45/40.
Detta har jag själv noterat när jag dimensionerade mitt eget system, och i många olika fall där kunderna haft s.k. 80/60-system.
Det är också allmänt känt i VVS-branschen att ytterst få system kräver mer än 60 graders framledning trots att de dimensionerats för 80/60.
Orsakerna till detta är troligen att vi överdrivit husens värmeläckage, samt har säkerhetsmarginaler för radiatorer/radiatorsystem i flera steg, hos tillverkare, utvecklare av dimensioneringsprogram, konsulten som dimensionerat o.s.v., men faktum kvarstår - de allra flesta systemen i Sverige fungerar klanderfritt med ett deltaT på 10°C eller mindre.

Att sätta in en arbetstank för att ge värmepumpen en möjlighet att arbeta med exakt rekommenderat flöde kan väl anses vara en bra åtgärd i princip i alla lägen, men om man gör detta, och sedan kör ut ett lägre flöde till radiatorerna än vad som cirkulerar mellan VP och arbetstank så kommer vi att behöva tillverka varmare vatten än vi annars hade behövt.
Varför?
Jo, säg att ditt radiatorsystem är dimensionerat för ett visst flöde och en viss DeltaT, 80/60 i detta fall, och du stryper in flödet i radiatorkretsen för att ge rätt flöden, då kommer vi att få stora temperaturskillnader i radiatorkretsen, vilket ger en lägre uteffekt än önskat från radiatorerna, vilket i sin tur kräver en högre temperatur i toppen av arbetstanken än vi skulle haft om vi istället ökat flödet i radiatorsystemet och kört utan arbetstank, eller med ungefär samma flöde på interna och externa cirkulationen.

Ponera att vi lägger oss med lågt flöde i systemet, och en onödigt hög DeltaT, vilket kräver i snitt ca 3-4 grader varmare vbf än vi skulle behövt ha om vi kört utan arbetstank, det kostar oss runt 10% i minskade besparingar p.g.a. den lägre COP vi får vid höga temperaturer.
Med låga flöden i radiatorkretsen ökar dessutom risken att värmepumpen blir en "elpanna" i 80/60-system om man inte ökar flödena över de som rekommenderades i samband med dimensioneringen (som vi av erfarenhet vet var felaktig av olika anledningar)

Som lekman, dock något insatt, så har jag noterat att maximala flöden som rekommenderas är en bit under gränsen (typ 20-30% om jag inte missminner mig) för när vi börjar få störande ljud i radiatorkoppel och /eller rörledningar, och jag anser därför att man helt enkelt kan prova öka flödet, tills man får störande ljud i systemet, och sedan backa tillbaka på flödet så att man inte har några störande ljud alls, och ha ett rätt skapligt flöde.
Bäst är naturligtvis att MÄTA upp gällande flöde när oljud uppstår i systemet, och sedan backa flödet med 20-30%.
Att justera in flödet i enlighet med dimensioneringen innebär att vi medvetet avsäger oss flöde och ökade besparingar, baserat på den erfarenhet som finns om de felaktiga dimensioneringar som ligger till grund för de allra flesta installationer vi har i landet.

Så snart man minskar flödet i radiatorkretsen så avsäger vi oss uteffekt och COP från värmepumpen.

Vill man fokusera på maximal uteffekt och COP så bör man alltså först maximera flödet i radiatorkretsen, och sedan se om det finns behov av en arbetstank.

På de allra flesta (alla tror jag) värmepumpsanläggningar jag varit och skruvat i ligger deltaT på under 10°C, utan att ägarna klagar på brusande ljud i systemet, men visst kan det finnas anläggningar som måste arbeta med större deltaT för att ge ett drägligt liv i huset, och då är en arbetstank en bra väg att nå målet, även om man får offra lite COP och maximal uteffekt från maskinen.

När det gäller "för höga flöden" i radiatorkretsarna, och risken för slitage/läckande rör så skall jag erkänna att jag inte har den erfarenhet som krävs för att peka på riskerna med att frångå de rekommenderade flödena.
Men som sagt, susande rörsystem indikerar för höga flöden, tysta system indikerar OK flöden, så pass mycket vet jag, och jag rekommenderar inte susande system.
 
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #34 skrivet: 09 januari 2012, 16:24:19 »
ja exakt hur det föreligger är ju nästintill omöjligt att säga utan en närmare översyn på systemet i sin helhet.

Men kan man skaffa större raddar är det ju aldrig fel!

mitt senast inlägg i tråden innan du skrev dina svar avsåg inkoppling av volymtank, inte arbetstank.


Jag orkar inte läsa igenom tråden men det låter på dig som om jag felaktigen hade rekommenderat TS att skaffa en arbetstank. När jag bara skummar igenom mina inlägg känns dom väldigt väl avvägda. Är du säker på att du inte letar efter spöken där dom inte finns Rickard?

Nja, det var väl inte så att du direkt rekommenderade arbetstank, men ditt resonemang pekar ofta åt det hållet, även om det inte skrivs ut i klartext eller rekommendationer, som t.ex. i denna mening, där du liksom pekar på att en volym/arbetstank skulle vara lösningen för de som vill veta att de får en fullgod temp utan störningar:

Citera
Huruvida du tjänar hem en investering på en volymtank eller arbetstank är ju väldigt svårt att säga (men troligen inte) och kanske inte heller syftet med en sådan manöver. Du kanske helt enkelt vill veta att du i grunden har ett system som fungerar och ger fullgod temp utan störningar i alla rum och som har getts optimala förutsättningar till ett långt och problemfritt liv. (och likförbannat kan den ju rasa dagen efter )

Jag tror nog att du försöker hitta kritik i mina inlägg även om de inte är kritik, kanske jagar vi spöken båda två i så fall?
Det jag vill peka på är bara att en arbetstank eller en volymtank sällan krävs, men att de i vissa fall kan vara bra, eller rent utav nödvändiga.
När det gäller värmepumpar så anser jag att man skall hålla anläggningen så enkel som möjligt för att få minsta möjliga förluster och felkällor.
Kan man inte hålla det enkelt med bibehållen funktion så kan man behöva hänga på mer grejer, men det sparar väldigt sällan pengar.
Vill man betala för en aningen bättre komfort i vissa fall så är det helt OK att hänga på både det ena och det andra.
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 16:26:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18408
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #35 skrivet: 09 januari 2012, 16:36:16 »
vart man sätter tillopp och utlopp beror ju på hur pass stor fördröjning man önskar

även om man kopplar som jag skrev så är ju chansen att man får knäppningar i rören ganska liten då, i alla fall i fall vi pratar om en lite större tank. Vatten temperaturen längst upp i tanken kommer ju inte ändras dramatiskt när värmepumpen sätter i gång på grund av att det är en stor vattenvolym.

Fördelen blir att fördröjning blir kortare.

Men som jag skrev det är ju "enkelt" att ändra om man har en VV beredare där anslutningarna sitter precis bredvid varandra.

Men för att ta ett exempel. Skulle man vilja fördröja ännu mer så flyttar man ut givaren. då mäter vi på vad som för stunden faktiskt går ut i huset vilket kan få dramatiska konsekvenser, goda som onda.

Det blir inte så stor fördröjning när vp startar innan framledningen efter knäpptanken höjs men framledningen höj betydligt saktare än utan knäpptank. Hos mig funkar det dåligt med utflyttad framledningsgivare men ivt styr väl på returen så då spelar det nog ingen roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #36 skrivet: 09 januari 2012, 16:46:44 »
Flyttar man ut givaren till efter arbetstank måste man som regel ställa ned gradminutvärdet för kompressorstart ordentligt om man vill ha bra driftstider på kompressorn, och nyttja tanken som det är tänkt.
En ändring från -60 till typ -20 kan vara lagom, men det beror ju på tankens storlek, och hur den är kopplad.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18408
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #37 skrivet: 09 januari 2012, 16:54:17 »
Provade det med men hamnade på +100 i alla fall kör med givaren före och det funkar bra. Har tanken kopplad in på toppen ut i botten anledningen till att jag flyttade givaren var att vp blir lite lurad på framledningstempen när det tappas vatten pga slingan i tanken men det märks faktiskt inte inne och det är ju huvudsaken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30047
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #38 skrivet: 09 januari 2012, 18:19:19 »
Mmm, att flytta ut givaren gör regleringen mer oprecis, så det är ingen större ide, eller rättare sagt, ingen ide alls - även om det säkert går få det att fungera bra också.
Att du tar värme från radiatorkretsen till vv-beredning har säkert ingen synlig påverkan om du inte tar hundratals liter.
Husets värmetröghet är så stor att man i princip inte får någon märkbar skillnad ens om du stoppar all värmeproduktion i timmar.
Att förvärma tappvarmvatten i radiatorkretsen är nog en av de mer lönsamma saker man kan hitta på utöver tillverkarnas normala rekommendationer.
Konstigt att de inte bygger in en genomströmningsväxlare som stjäl värme från radiatorkretsen när vvb fylls på...
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18408
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #39 skrivet: 09 januari 2012, 19:57:44 »
Jag ser att det blir mera vv timmar på pumpen på sommaren fast den förvärmer sommartid också fast med lägre framledning så visst gör förvärmningen nytta och vp bör ge mera vv mängd. Fast det tar säkert massor med år för mig att tjäna in slingan men det tar jag på hobbykontot  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2012, 21:15:53 »
Nja, det här är en fråga som inte diskuterats så mycket, och som kräver en ordentlig analys innan man rakt av kan säga vad som är bättre.


Jag är egentligen inte intresserad av att diskutera tankars vara eller ickevara i denna tråd. Jag är inte en person som generellt sett förespråkar enbart en lösning på problem. Men det är klart. Skulle jag vara tvingad att sälja anläggningar och bara fick sälja en enda utan någon som helst vetskap om det värmesystem där den ska sitta så hade jag nog valt ett system med en arbetstank given den flexibilitet som den ger.

 
Vad gäller det exempel du tar upp så ser jag det annorlunda. Arbetstanken som sådan ökar volymen i systemet. samt pratar vi flödesproblem har kanske värmepumpen högre flöde än radiatorer/golv. Mellanskillnaden lagrar vi upp och pytsar ut med lite fördröjning. Detta kan man ofta se i loggdiagram där framledningen ligger kvar ett tag efter körning. Det motsvarar det faktum att det är en skillnad i tillverkningshastighet och förbrukningshastighet. Men den totala mängden värme kommer huset till godo och förstå då kommer nästa körning vara möjlig.

Om man av någon anledning är tvingad till totalt vrickade delta på radiator/golv sidan så är det möjligt att detta påverkar effektiviteten i systemet. Det kan jag inte avgöra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme