Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Den Statliga Insättningsgarantin
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
GÃ¥ ned
Författare
Ämne: Den Statliga Insättningsgarantin (läst 877 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1041
Kön:
tyke
«
skrivet:
14 december 2011, 17:34:01 »
Citera
Hej
En kompis till mig ställde en fråga som jag vart helt svarslös inför.
Så därför vänder jag mig till detta eminenta forum.
Frågan är helt hypotetisk
Vad skulle ske utifall en eller flera banker skulle gå i konken här i Sverige.
Och att vi samtididigt såg Evron falla kraftigt i värde eller att den hade upphört som valuta.
Saken är den att den statliga insättningsgarantin sätts i Evro närmare bestämt 100.000.
Mina tankar går inte till den förmodade överdrivna paniken i Baltstaterna som pågår nu utan rent allmänt, vad det gäller bankernas/finansmarknadens trovärdighet.
Är inte speciellt orolig själv då sparkontot mitt är mer eller mindre tömt
Mvh tyke
Loggat
Trähus -1993 bo yta 103 kvm nedre plan, ca 70 kvm övre. Golvvärme bottenplan, el element på övervåning. Garage 45 kvm el element endast 8-10 grader på vintern. Isolering 22 cm väggar, 34 cm snedtak, 50 cm vind. Stenull detta gäller boningshuset. Garaget 145 mm i väggarna 195mm i taket. Har sedan 4/12 - 09 en nibe split. 2 vuxna & 2 söner. Totalförbrukning 18500 kwh/år gäller tidigare förbrukning -09.Totalförbrukning 2010 15750 Kwh.Totalförbrukning 2011 14800 Kwh. Har även sedan 2010 en "finpump" L/L av märket Zibro på övervåningen. Värmdö.
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Gäst407
SV: Den Statliga Insättningsgarantin
«
Svar #1 skrivet:
14 december 2011, 20:45:26 »
Citera
haha ..det skulle va skoj å se vad som händer...
om dom kånkar hoppas jag det går till på samma sätt som då vi kånkade firman...en grej som hadde försälnings värde 1000 kr såldes för 100kr knappt
dvs så bör ju ett huslån på 500 000 va värt ca 50 000 kr då kan ja med glädje köpa mina lån.....
¨
lungn det kommer nån "krisgrupp" å vi skatte betalare få lösa smällen som förra x
Loggat
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1939
Kön:
leifa.k
«
Svar #2 skrivet:
14 december 2011, 23:10:58 »
Citera
Jaa, fyfaan, törs inte tänka hur det kan bli, har bankerna betalat tillbaka allt än? Några år till så är vi skuldfria! Det är nog den största ekonomiska tryggheten!
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13164
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
15 december 2011, 09:06:51 »
Citera
Rent tekniskt funkar det så här:
"Vid beräkning av ersättningsnivån räknas beloppet i euro om till svenska kronor enligt gällande mittkurs på den dag då insättningsgarantin träder in.
...
Den mittkurs som används vid omräkning av ersättningsbeloppet till svenska kronor fastställs dagligen av Nasdaq OMX Nordic och publiceras på Riksbankens webbplats."
https://www.insattningsgarantin.se/sv/Insattningsgarantin/
Sen är ju frågan vad som händer om konkursen föregås av ett kraftigt Euro-ras. Det är nog upp till regeringen att på bästa sätt blidka sina arga medborgare och anpassa ersättningsnivåerna utifrån nivån på de protester som uppstår...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1041
Kön:
tyke
«
Svar #4 skrivet:
15 december 2011, 18:38:30 »
Citera
hej
Tack Purjo för länkningen. Har fortfarande inte lärt mig det. Ge mig några år till....
Sen är ju frågan vad som händer om konkursen föregås av ett kraftigt Euro-ras. Det är nog upp till regeringen att på bästa sätt blidka sina arga medborgare och anpassa ersättningsnivåerna utifrån nivån på de protester som uppstår...
[/quote]
Hoppas det finns några pengar kvar bara. Läste idag att Ingves ville skjuta till 100 miljarder Svenska kronor....Till IMF.
Kan nog utan problem komma på tusentals bättre sätt att placera pengarna. Istället för att göda våra "Slarviga"
grannar söderut.
Tex. Äldreomsorgen, statsskulden, skolan, infrastrukturen, vården, rättsväsendet osv...Här hemma i Svedala alltså. Tycker att vi har tillräckligt med bekymmer som i första hand skall tillgodoses.
Mvh tyke
Loggat
Trähus -1993 bo yta 103 kvm nedre plan, ca 70 kvm övre. Golvvärme bottenplan, el element på övervåning. Garage 45 kvm el element endast 8-10 grader på vintern. Isolering 22 cm väggar, 34 cm snedtak, 50 cm vind. Stenull detta gäller boningshuset. Garaget 145 mm i väggarna 195mm i taket. Har sedan 4/12 - 09 en nibe split. 2 vuxna & 2 söner. Totalförbrukning 18500 kwh/år gäller tidigare förbrukning -09.Totalförbrukning 2010 15750 Kwh.Totalförbrukning 2011 14800 Kwh. Har även sedan 2010 en "finpump" L/L av märket Zibro på övervåningen. Värmdö.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
GÃ¥ upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 220
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Josth
vandieren
Rickard
Hansson
jantijanti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info