Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Bidrag och stöd - Värmepump, solfångare, solceller, vindkraft
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd (Ej längre aktuellt)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
...
10
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd (Ej längre aktuellt) (läst 88130 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
värmepump
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
värmepump
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
«
Svar #30 skrivet:
14 november 2005, 22:23:27 »
Citera
Brunnsborrarna har redan aviserat prishöjningar till Nyår, så vänta inte på bidragen
Loggat
karne
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
karne
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
«
Svar #31 skrivet:
15 november 2005, 21:10:07 »
Citera
Hej
Tack för tips till en bra länk.Har jagat efter den. Läste den ganska noggrant. Själv har jag ett vattenburet system och planerar för luft/vattenpump. I texten talas det ENBART om fastigheter som ursprungligen har direktverkande el och att detta därmed är den enda gruppen som kan komma ifråga för konverteringsbidrag. Rätt eller fel?Tydligen kan jag och många andra därmed sluta hoppas på manna från moder Sveas himmel.
Loggat
Nisken
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 166
Karma +0/-1
Jag älskar värmepumpar!
Nisken
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
«
Svar #32 skrivet:
24 november 2005, 17:33:46 »
Citera
Nej att man INTE får bidrag för luft/luft VP är klart, det är egentligen ingen mobbning, utan beror på att du då inte använder VP:n för framställning av ditt tappvarmvatten och då aldrig kan komma i närheten av det årsmedelvärde COP på 3,33 som beskrivs i promemorian.
Men att man inte får bidrag för luft/vatten VP är REN mobbning om än beroende på att man på sossedepartementet inte förstår bättre.
Beslutsärendet är egentligen ett COP bättre än 3,33 men sedan tror man att luft/luft VP är den enda icke berg/mark/sjö VP teknik som finns så skriver vi att bidrag bara utgår till berg/mark/sjö VP....
Jag har börjat härja med Miljödepartementet i frågan, när jag hittat rätt person, så postar jag telefonnummer så att fler kan ringa och ställa samma frågor.
Boverket är oxå mål för min utredning, de blir ju kontrollinstans i bidragsövningen.
Så här ska det INTE se ut!
/Christian studs
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35966
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #33 skrivet:
24 november 2005, 18:03:13 »
Citera
Lycka till, jag har också ringt, det finns många filter innan man når fram till de som verkligen vet vad det handlar om, förlåt, det finns nog inte
, men jag menar innan man kommer fram till någon som bereder ärendet. :,v(
Däremot så kan jag väl hålla med dem på en punkt, icke heller luft/vatten-värmepumpar kommer i närheten av 3.33 i COP mätt över helåret.
Det är faktiskt knappt så att en bra mark/berg-värmepump förmår göra det.
Nu tror jag egentligen inte de menar vad de skriver, "COP på årsbasis, eller vad det nu stod", utan jag skulle tro att de nöjer sig med de COP-siffror som tillverkarna anger enligt EN255.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Rex
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Veberöd
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Kön:
Sniff sniff.... BioBränsle eller VärmePump ?
Rex
«
Svar #34 skrivet:
27 november 2005, 22:32:57 »
Citera
Är det någon som vet hur stor besparing det egentligen blir?
En leverantör berättade för mig att man räknar konverteringsstödet före moms.
Dvs. offererad anläggning på 100 000kr ger ett stöd på 24 000kr (100/1,25*30%)
Blir det 24 000kr i börsen eller är det skatteeffekt på detta oxå.
/Rex
Loggat
Skåne/Lund, Myresjöhus 1976, 1-plans med källare 100+100m2, elpatronsbestyckad (6+3kW) TMV-oljepanna med TA-styrning, enrörs-system med 4st slingor, tot 16st element, årförbrukning ex hushåll ~23MWh (tom oljetank sen -99)
Fenix
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Fenix
«
Svar #35 skrivet:
30 november 2005, 10:36:33 »
Citera
Hej!
I energi&miljö nr 11/2005 nämns i en artikel, på sid 26, där bl a Erik Thornström departementssekreterare på Miljö- och samhällsdepartementet intervjuas, att maxbeloppet för oljekonverteringstödet beräknas bli mellan 10 000 - 15 000 kr per fastighet.
Loggat
Argost
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Argost
«
Svar #36 skrivet:
01 december 2005, 11:19:53 »
Citera
Drar nu in BV i fastigheten med löfte om senarelagd faktura pga skatteregeln.
Installatören i fastigheten som informerar i ämnet sa 99.9% säkerhet att maxbelopp på investeringstöd ang Olja till BV max blir 26000 kr...
det vill säga att redan vid ett investeringsbelopp på runt 90000 ger maxstöd
Loggat
Maba
Expert på värmepump
Antal inlägg: 287
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Maba
«
Svar #37 skrivet:
03 december 2005, 09:38:18 »
Citera
Jag har skickat en fråga till Miljö- och samhällsdepartementet ang. möjligheten att få bidrag för konvertering från vattenburen el till värmepump, samt varför luft/vatten verkar vara undantagen. Jag har nu fått svar enl. följande:
"Regeringen har valt att fokusera stödet på åtgärder som är särskilt kostsamma för den enskilda individen, samtidigt som de är mycket bra ur miljösynpunkt. Att installera en luft/luft- eller luft/vattenpump, är en mindre kostsam investering än att installera till exempel en bergvärmepump och den lönar sig dessutom snabbt med tanke på den senaste tidens elprisutveckling. Jag vill poängtera att luft/luft- och luft/vattenvärmepumpar, trots att de inte är stödberättigade, är miljömässigt bra alternativ.
När det gäller konvertering från elvärme med vattenburna värmesystem kommer det inte att innefattas av det föreslagna konverteringsstödet. Anledningen är även här att investeringskostnaden är betydligt lägre jämfört med konvertering från direktverkande el. I fallet med direktverkande elvärme är det främst kostnaden för installationen av rör och radiatorer som kommer att innefattas av konverteringsstödet. När det gäller oljepannor är det från regeringens sida prioriterat att byta ut dem på grund av deras stora miljöpåverkan."
Så det blir inget bidrag för min del
Men man får väl slänga ut elpannan och installera en gammal oljebrännare först
Loggat
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.
Rex
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Veberöd
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Kön:
Sniff sniff.... BioBränsle eller VärmePump ?
Rex
«
Svar #38 skrivet:
03 december 2005, 11:09:15 »
Citera
Hrmmm...
"luft/vattenpump, är en mindre kostsam investering"
Jag har ett par offerter bl.a.
Thermia Atria 8 (luft-vatten) 98 000 kr
IVT HT C 7Plus (markslinga) 95 000 kr
Intressant..........
Loggat
Skåne/Lund, Myresjöhus 1976, 1-plans med källare 100+100m2, elpatronsbestyckad (6+3kW) TMV-oljepanna med TA-styrning, enrörs-system med 4st slingor, tot 16st element, årförbrukning ex hushåll ~23MWh (tom oljetank sen -99)
greven1
Vd
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: örnsköldsvik
Antal inlägg: 1017
Karma +0/-0
Kön:
Fri energi
greven1
«
Svar #39 skrivet:
05 december 2005, 23:10:31 »
Citera
var nere å utbildade mig som energi rådgivare förra veckan (mycket tänkvärt)
där pratades det om ett max tak om blygsamma 7 000 kr
joo tack mona för dessa månader utan jobb för endast ett bidrag om 7 000 kr.
vi blir alltid blåsta !! instalatörer o borrare utan jobb å kunden missar en större besparing än 7 000 .
Loggat
följ strömmen stäng av den !!
12 kw solceller. nulite 35 kw bergvärmepump. 700 m borrhål /4 hål
nottja
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 72
Karma +0/-0
novis
nottja
«
Svar #40 skrivet:
06 december 2005, 11:42:02 »
Citera
den i regeringen som lovade 26000 har nog fått kalla fötter enligt
senaste pratet mellan regering och vp företagen
blir det troligtsvis 7000:- den som lever får se
Loggat
Fenix
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Fenix
«
Svar #41 skrivet:
08 december 2005, 09:36:55 »
Citera
Nu har Näringsutskottet sagt ja till konverteringsbidraget, sen är det riksdagens tur att fatta beslut den 16/12. Se följande länk.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=45&sq=1&ID=igblgb7D5_C_7
Hur stort konverteringstödet för byta av oljepannor blir i förordningen går bara att gissa än så länge, min gissning är 8000 kr.
Loggat
rca1959
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 140
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värme!
rca1959
«
Svar #42 skrivet:
13 december 2005, 11:36:23 »
Citera
Är det någon som sett hur man tänker hantera "småhus med mer än en lägenhet och flerbostadshus", har ett småhus med två lägenheter.
Min förhoppning är att det påverkar takbeloppet. Vid liknande bidrag till solfångare var bidraget:
Bidragets storlek är begränsat uppåt till:
Max 7 500 kr/lägenhet i småhus
Max 5 000 kr/lägenhet i flerbostadshus
Max 5 000 kr/bostadsanknuten lokal
Detta enligt:
http://www.boverket.se/novo/filelib/arkiv08/1148.pdf
Loggat
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.
Thomas
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 168
Karma +0/-0
Kön:
?
Thomas
«
Svar #43 skrivet:
15 december 2005, 08:53:26 »
Citera
Stöd till bostadsägare som byter till förnybar energikälla
Den bostadsägare som byter ut sin oljepanna mot en förnybar energikälla kommer att få ett så kallat konverteringsstöd. Det samma gäller för den som byter från direktverkande elvärme till en förnybar energikälla. Det blev klart i dag(läs den 13/12) när en majoritet i näringsutskottet sade ja till
regeringens
konverteringsförslag.
Stödet ska ges för konvertering till fjärrvärme eller individuell uppvärmning från biobränslen, värmepump eller solvärme.
Stödet riktar sig till ägare av småhus, flerbostadshus och bostadsanknutna lokaler.
Stödet till bostadsägare gäller för åtgärder som genomförs från och med den 1 januari 2006 till och med den 31 december 2010. Bostadsägaren kommer att få pengarna tillbaka på skatten.
Stödet kommer att vara högst 30 procent av konverteringskostnaderna upp till ett visst takbelopp per bostad. Regeringen kommer i en förordning att meddela mer exakta belopp för konverteringsstödet.
Stödet får kosta statskassan högst 400 miljoner per år. Eftersom intresset för konverteringsstödet är stort och oljepriserna höga vill utskottet att regeringen följer utvecklingen av hur många bostadsägare som vill göra en konvertering. Utskottet påpekar att regeringen i god tid bör uppmärksamma ett eventuellt behov av en utökad finansiering.
Bakom majoriteten i näringsutskottet står Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet.
Mer information: Ring kanslichefen i näringsutskottet Ulf Renberg, telefonnummer 08-786 42 36.
Planerad dag för debatt och beslut: Fredagen den 16 december
Dokument: Regeringens proposition 2005/06:32 Stöd för konvertering av oljeuppvärmningssystem i bostadshus, regeringens budgetproposition 2005/06:1 och näringsutskottets betänkande 2005/06:NU8
/Thomas
Loggat
Tullamore
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Falun
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
Tullamore
«
Svar #44 skrivet:
16 december 2005, 16:39:49 »
Citera
Då var det klart
Är det bara att tuta och köra efter 1:a januari? Det verkar inte vara något att ansöka på förhand om.
Loggat
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
...
10
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Bidrag och stöd - Värmepump, solfångare, solceller, vindkraft
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd (Ej längre aktuellt)
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 731
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
tipo874
Josth
Börje__
purjo__
rocas
Classe57
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info