Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan (läst 9619 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
aakeoe
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 39
Karma +0/-0
aakeoe
«
skrivet:
04 december 2011, 08:25:58 »
Citera
Installerade frikyla sommaren -10 och allt fungerar perfekt utom att cirkulationspumpen (Grundfos ups 15 - 60) korroderar. Pumpen sitter i källaren där jag aldrig har kallare än +12*C. Det bildas en hel del kondens utanpå pumpen, men det gör det även utanpå kopparhattarna vid avstängningskranarna men ingen korrosion där.
Jag föreställer mig att pumpen är utsatt för galvanisk korrosion med tanke på att den är i kontakt med kopparrör.
Grundfos har 2 år garanti på pumpen men min installatör visar inget större intresse för att göra något åt problemet. Se bilder. Vad göra? Finns pumpar i mer beständigt material? Montera en bit polyetenslang mellan pump och rör för att hindra galvanisk korrosion?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30402
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
«
Svar #1 skrivet:
04 december 2011, 08:32:01 »
Citera
Jag har kondensisolerat CP också fast det kanske inte hjälper mot galvanisk korrosion.
Mässingskopplingar ska ju kunna hindra galvanisk korrosion.
Men prova att kontakta Grundfos direkt och förklara att din lokala installatör inte gör något trots din felanmälan.
«
Senast ändrad: 04 december 2011, 08:34:06 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1158
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #2 skrivet:
04 december 2011, 16:45:05 »
Citera
Det där är korrosion på kristallnivå på ytan och har inget med inkopplade rör eller liknande.
Dessutom kondenserar det hela tiden vatten på ytan och håller den 'tvättad' från salter mm. vilket gör att om det leder ström så är det inom delar av mm. och inte i en större loop som tex. mellan järnskruv och kapslingen som offeranod i tex saltvatten - för då skulle järnskruven vara rostfri - nu rostar lika mycket som pumphuset.
om det korroderar mellan rör och anslutning pga olika metaller så sker det invändigt i pumpen och inget som syns på utsidan innan det är i stort sett haveri.
Det finns en sak som kan sätta fart på korrosionen, speciellt om det är aluminiumpressgods är om det finns ammoniak i luften närvarande (läcker från avlopp mm.) - även i mycket låga halter så löser det sig i vatten och och fungerar som elektrisk ledningshöjare precis som salter och sin akaliska och komplexbildande natur gör det ännu värre som korrosionspådrivare. (aluminiumskyfflar mm som står i ladugårdar vid skitrännorna brukar vara kex efter några år)
jag skulle borsta/blästra upp pumpen och därefter måla upp den med någon fukttålig maskinfärg och på så sätt slippa se detta 'förfall'.
Loggat
aakeoe
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
aakeoe
«
Svar #3 skrivet:
04 december 2011, 17:34:15 »
Citera
Tack för denna info. Eftersom pumpen är endast lite över ett år gammal så tänkar jag nog i första hand tjata lite mer på säljaren/installatören. Något fähus eller annan ammoniakkälla finns inte. Här behövs uppenbarligen något mer korrosionsbeständigt.
Loggat
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #4 skrivet:
04 december 2011, 17:53:19 »
Citera
Bara ett år ?
Då har grundfoss verkligen valt/fått en väldigt olämplig legering i pumpkapslingen med tanke på användningsområdet...
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3638
Karma +5/-8
Rdx
«
Svar #5 skrivet:
04 december 2011, 18:56:33 »
Citera
Jamen säger inte dokumentationen till UPS-pumparna att de visserligen kan pumpa vätskor från -25 ºC till 110 ºC men att omgivningstemperaturen vid vätskor under 40 ºC får vara max densamma som vätsketemperaturen? Eller enklare uttryckt, omgivningstemperaturen får aldrig vara högre än vätsketemperaturen och max 40 ºC. Det är antagligen just för att undvika kondensutfällning.
Då pumphuset är i gjutjärn så är det väl närmast att förvänta att det hela korroderar om det är konstant täckt av kondensvatten?
Så jag tror inte Grundfos har någon skyldighet att ta detta på någon garanti, då pumpen använts under felaktiga premisser. Självklart kan det hända att de väljer att ta det på goodwill.
«
Senast ändrad: 04 december 2011, 19:03:04 av Ridax
»
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #6 skrivet:
04 december 2011, 20:33:47 »
Citera
den vita utfällningen är inte pga rost utan för att pumphuset är i någon form av aluminium/magnesium/zink-legering som korroderar - hade det varit gjutjärn så hade det inte varit vitt....
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-8
Rdx
«
Svar #7 skrivet:
04 december 2011, 20:41:24 »
Citera
Pumphuset ÄR i gjutjärn. Men det kan ju hända att stator-kåpan är i ett annat material. Oavsett, så har pumpen använts på ett felaktigt sätt och det skulle vara ren goodwill av Grundfos att ersätta den.
«
Senast ändrad: 04 december 2011, 20:45:48 av Ridax
»
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
aakeoe
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
aakeoe
«
Svar #8 skrivet:
04 december 2011, 21:11:00 »
Citera
Men jag ställer inte krav på Grundfos utan på den som sålt och installerat denna pump för aktuell miljö och aktuell användning. Det blir svårt att hålla under +7*C omgivningstemperatur annat än på vintern.
Finns det mer korrosionsbeständiga pumpar på marknaden?
Loggat
ace
frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2703
Karma +2/-1
ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
ace
«
Svar #9 skrivet:
04 december 2011, 21:15:38 »
Citera
pumphuset (gjutjärn) är helt opåverkat på bilden.. medan drivsidehuset är helt korroderat.
det hela ser inte galvaniskt ut, utan är nog som framkommit här en brist i mtrl-valet
Loggat
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-8
Rdx
«
Svar #10 skrivet:
04 december 2011, 21:24:40 »
Citera
Det är väl ingen brist i materialvalet (vad vi kan se) då pumpen använts på ett sätt den inte är avsedd för. Snarare en brist på pumpvalet i så fall.
Jag är helt med på att installatören har ett ansvar här, men det var ju någon annan som föreslog att ställa krav mot Grundfos, ilket jag tycker är Grundlöst...
Loggat
ace
frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2703
Karma +2/-1
ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
ace
«
Svar #11 skrivet:
04 december 2011, 21:44:27 »
Citera
Ja...ok då, jag skulle skrivit pumpvalet.
Men jag förstår varför det hänt....det är lätt att slarva med småpumpar (läs universal-pumpar). Installatören tar den som finns på lager med lämplig storlek oavsett applikation.
Handen på hjärtat...det där kunde hänt hos oss också (fast vi hade tagit reklamationen)
Men jag hade ringt min lev och berättat vad jag tycker om att de universal replaceunit pumpar med så uselt matrialval att de inte tål kondens
Loggat
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.
aakeoe
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
aakeoe
«
Svar #12 skrivet:
04 december 2011, 22:09:44 »
Citera
Får lov att modifiera mina uttalanden något. Jag skrev förvisso att installatören inte visat något större intresse (för mail och bilder), men någon direkt vägran att ta reklamationen är det inte. God relation hitintills så jag har gott hopp om att få hjälp med pumpbyte och tack vare era synpunkter har jag nu lite mer på fötterna. Tack!
aakeoe
Loggat
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 1008
Karma +2/-0
Kön:
Inga frågor är fördummande!
Lelle
«
Svar #13 skrivet:
05 december 2011, 07:59:22 »
Citera
Det är ju märkligt att någon tomte:: som tillverkar pumpar som pumpar vatten inte väljer att skydda dem mot.... eeehh....
..... vatten!!
Att sedan säga att den inte tål vatten pga att temperaturen i rummet är en annan än i det pumpade mediat ger inget annat än ett löjets skimmer över tillverkaren
Likaså att man just friskriver sig från högst vanliga och återkommande företelser. Kondens är inget annat än vatten i normalfallet.
Om det istället hade varit syra, alkali eller något annat otrevligt så hade jag förstått att man kastat in en sån brasklapp.
Jag har inget emot Grundfos, men har man inte gjort det lite väl lätt för sig?
Min första tanke om jag läst beskrivningen hade varit att kondensen hade skadat den elektriska utrustningen på pumpen, inte själva pumpen i sig.
Alternativt kan ju någon av alla kunniga här säga vilken pump som han borde ha fått i stället för denna. Och visst finns det väl pumpar som vare sig är av rödgods eller rosttröga material som klarar kondens?
Loggat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4434
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #14 skrivet:
05 december 2011, 08:32:11 »
Citera
Det finns ju målade Grundfos-pumpar.
Jag har en liknande Grundfos UPS-pump (UPS 25-40) till min Frikyla, men den är målad i den vanliga Grundfosröda färgen. Ingen korrosion där trots att jag kört den i fyra år.
Jag hade en omålad UPS-pump till värmebäraren tidigare, och den hade ju givetvis ingen kondens, och den ser helt OK ut.
En felaktigt vald pump helt enkelt och det bör din installatör se till att fixa.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 950
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Rdx
sigge01
lubbis
mindis
rocas
Frazze62
gotis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info