Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Pump till källare, effektbehov?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Pump till källare, effektbehov? (läst 1513 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
larsostman
Expert på värmepump
Antal inlägg: 495
Karma +0/-0
larsostman
«
skrivet:
02 december 2011, 09:31:53 »
Citera
Hej,
Vad drar en källare? Hur många kw/m2 skall man räkna på?
Källaren är i ett hus från -25, dränerat & någon sort av markskiva på utsidan i övrigt oisolerat.
Tanken är att ha det "fullvarmt", 22-23grader, vi har enda duschen/toaletten där samt tvättstuga.
Den är på totalt 60m2, 217cm takhöjd.
Värmebehov finns stora delar av året.
Har funderat på en till FD-35 alt FD25, eller en Toschiba RAS-10 högt cop & låg lägsta effekt för vår/sommarvärme.
Men som sagt, jag vet inte hur mycket effekt det går åt egentligen, kommer att elda för VV åtminstone 1gg/vecka.
Loggat
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
SV: Pump till källare, effektbehov?
«
Svar #1 skrivet:
03 december 2011, 09:26:05 »
Citera
Hej
Jag har en FD 25:a i min källare på 110 kvadrat, men stängt till garage och förråd, så ca 60 kvadrat som pumpen håller varmt, källaren består av betonghålsten, ingen isolering på utsidan / under större delen under mark (ca 80 cm ovan) takhöjd 220 (byggt 63) min pump gick nästan fullt förra vintern när det var som kallast (-20 i ca 1 vecka), så FD 25 är nog ganska optimalt för min källare, kör på 21 grader, men längst bort är det nog ca 2 grader lägre temp, nyttjar en "bordsfläkt" i taket som värmeförflyttare, innan den vart det ordentligt kallt i bortre delen.
Mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
larsostman
Expert på värmepump
Karma +0/-0
larsostman
«
Svar #2 skrivet:
04 december 2011, 17:52:31 »
Citera
Ok, det låter ju ganska överförbart.
En FD-25 skulle ju fungera utmärkt i min källa med.
Måste bara tänka ut vilken väg vi skall ta med värmen, utöka L/L eller köpa nytt system (läs bergvärme). Det skiljer ju en hel del i kapital...
Loggat
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
«
Svar #3 skrivet:
04 december 2011, 20:52:27 »
Citera
Hi
vi verkar ju ha samma grejer EC pump (måttligt bra pump) och luft-luft, när mina luft-luft tar slut blir det bergvärme om jag skall bo kvar, men när vi köpte huset fans ej ekonomi för det, och vi har i vart fall 1/2-erat förbrukningen med måttlig ekonomisk insats.
För källaren kan ju en Toshiba pump vara ett alternativ, sämre än ME på alla sätt förutom kunna gå på låg effekt. Jag kör källarpumpen på sommaren, och då blir det mycket on-off, kanske en Toshiba är snålare då? (min ME tar 80-100 kwh/månaden under den varma perioden), men klimatet i källaren är så mycket bättre när pumpen används, så det är värt det.
Mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
larsostman
Expert på värmepump
Karma +0/-0
larsostman
«
Svar #4 skrivet:
05 december 2011, 09:27:11 »
Citera
Ec är ju som du säger en måttligt bra pump, knappt det faktiskt.
Har tittat på Toshiba som ett alternativ av just den anledningen. Men jag gillar ju ME...
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1288
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Rdx
Jisse
alvinpalv
pathe915
Heat?
Dymo450
Totning
David_L
SkaneErik
macman
Apelsin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info