0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan lägga den fast anslutna värmen utanför JFB eller på en egen JFB. Det gör man för att om man är borta och JFB löser ut ska inte hela huset frysa ner. Vill man ha JFB på en värmeanläggning tycker jag att man kan sätta en 500 mA JFB för brandskydd (och inte en 30 mA som man använder för personskydd). Att sätta JFB på en fast ansluten VP ökar personsäkerheten bara ytterst marginellt, däremot ökar brandskyddet markant med en JFB. DOCK är även risken för brand i en VP ytterst liten.
Inte ha personskydd på den enda apparatus som finns i varenda rum i hela huset?Ser hellre att huset fryser i småbitar, än att mina element blir strömförande. Ok, risken är väl in i absurdum liten, men jag ser faktiskt inte ett enda vettigt argument för att minska personsäkerheten på just värmeanläggningen. Men att ha ett system i huset med flera jfb är ju vettigt.
Element och vattenledningar blir inte strömförande eftersom de är och bör vara jordade.
Stripp, vissa VP brukar lösa JFB pga det inre ström läckaget på dom kan man inte sätta nått anat än en 500 mA JFB där rekommenderar tillverkaren att man INTE sätter en JFB för personskydd. Så att använda JFB på en sådan pump är helt felaktigt, tillverkarens anvisningar gäller i första hand.Att ha flera JFB i ett hus är väl det "normala" i alla fall i nya hus.