Hej alla,
Håller på och planerar för nästa steg i min värmeanläggning. Allt är uppe och snurrar nu, men det är lite finlir kvar, blandannat orkar jag sällan gå in i pannrummet för att avläsa termometrar, så dom vill jag har ut på en skärm i hallen. Kan beskriva huset lite kort först.
Jag har byggt det själv, under ett och ett halvt år. 230 kvm enplan med loft. Puts, välisolerat och så vidare. Uppvärmingen består av 12,5 kvm solfångare, en 25 kW vattenmantlad kamin i vardagsrummet och en elpatron. Kaminen laddar via Laddomat 1030 (tror jag) mot 2x750 liter tank. Huset har golvvärme och ett Heru 90 EC för ventilation. Jag har monterat energimätare med pulsutgång på tappvarmvattenautomaten (TVA), solfångarladdningen, golvvärmen och ledningen från kaminen, totalt fyra stycken alltså. Sen har jag separat elmätare med pulsutgång enbart för elpatronen.
Till mina ideer.
Jag vill logga alla fyra värmemätare + elmätaren. Sedan vill jag fånga in temperaturer från cirka 10 mätpunkter. Samtlig data vill jag har ner i en sql-databas där jag sedan kan visa dom på valfritt sätt.
Vilken lösning är den bästa i mitt fall? Skall jag bara köpa lite Dallas 1-wire tempgivare och räknaringångar och koppla ihop det? Någon som vet en programvara som enkelt fixar att läsa av datat tex varje minut och dumpa ner det i en databas?
Eller skall jag ha en Logger 2020? Kan jag logga alla värmemätare och elmätaren med den? Observera att jag inte har något behov av e-logger-webpubliceringsfunktionen.
MvH,
Snejbel