Hej.
Varför sjunker tempen i min undre panna på EcoElen så jävla snabbt. 50°-42° på ~18min?
Jag har förra veckan fått en EcoEl 1550 installerad till min Ecopart 10,5 VP. Thumbsup
(Tyvärr var VP för gammal för att styras via min nya EcoEL, den styrs fortfarande via sin EgoLogic.)
Detta för att försöka få ner koster, och få en så pass smidig styrning på värmen som möjligt.
Tidigare stod VP och jobbade mot en oisolerad acctank. Värmestyrningen för huset var någon kvarleva sen det var oljeeldning.
Innegivaren låg i pannrummet där tempen låg runt 37°
Samt att en 80L VVB jobbade i serie med acctanken.
Innan bytet så låg VP på ca 15-20 starter/dag. Vilket jag tyckte var mycket, det är ju inte så kallt än.
Vi är 2st vuxna arbetande i hushållet. Och huset är ju inte så stort.
Vi värmer ca 150m² (100m² + 58m²källare), en gammal eternitkåk från 37 som är tilläggsisolerad och ompanelad utanpå eterniten.
Även källaren är isolerad både utvändigt Thumbsup och invändigt
Men nu när EcoElen är installerad. Så ligger VP på ca 50starter/dag.
På VP display så noterade jag igårkväll att det blinkade "startfödröjning kompressor".
Vilket jag utgår från = VP startar för ofta så nån inställd spärr går in.
Lite värden som jag minns. Från EcoEl:en.
Temp övre panna: Ligger mellan 50-53° under tiden jag kollade
Framledning: 26-31 (igårkväll - imorse) (shunten står i princip på 0)
Nedre panna pendlar 42-50 (50 som börvärde.) (tidsrymd typ 15-20min)
VP värden.
Acctank: 42-50 (50)
Tillåtna temp skillnaden 7°
Det jag märker är att nedre pannans temperatur sjunker nåt jävulskt snabbt. Trots att knappt någon värme är på till elementen.
Och inget VV-uttag görs.
Tar ca 15min från att den laddat upp till 50° tills att den sjunkit till 42° igen,
vilket leder till att VP hoppar igång och dunkar upp tempen till 50°
Jag har säkert skrivit upp för lite uppgifter för att ni "gurusar" skall kunna utläsa något av detta.
Samt svamlat om för mycket annat.
Jag kan fylla på med fler uppgifter efter jobbet. Och vilka uppgifter behöver ni för att hjälpa mig?
Har ni någon aning om varför min temp i undre pannan sjunker så jävla snabbt?
Vilket leder till att VP står och går jävligt mycket.
Det är ju tråkigt om man skall få högre elförbrukning när man kastat ut över 60kkr för att få det billigare och bättre.
Mvh
Patrik