0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men vad är "hussvamp"? All svamp som växer där under är väl hussvamp?
Tråkigt att du mår så dåligt av husstrulet.Hur högt är kryputrymmet under golvet/trossbotten?Kan man krypa in utifrån utan att drabbas av cellskräck?En lösning kanske blir att bryta upp en central del av husets golv, så att du får tillträde och kan bära ut massor av jord och får arbetsutrymme under alla trossbottnar.Ge inte upp! Bli inte sjuk! Det finns lösningar på alla problem.
Det skiljer mellan försäkringsbolag och orsaken till svampväxten kan vara avgörande. Måste läsa det finstilta.http://www.forsakra.net/villafoersaekring/96-hussvamp-en-liten-guide.html(själv gillar jag If, skyr Folksam - av erfarenhet).Serpula lacrymans, äkta hussvamp.Här fanns det en hel del god information. http://www.pkgroup.se/informaatio.html(Intressant bit där om biologisk behandling med konkurrerande svamp.)Äkta hussvamp behöver en kalkkälla, som kan vara murstocken. Den kan värmebehandlas mot svamp. Jag skulle nog spruta på rejält med borsaltlösning i bjälklagen. Hellre för mycket än för lite. (Personligen skulle jag köpa natriumborat från grossist, inte dyr Boracol).Efter sanering bör man se till att man kan fortsatt inspektera grunden eftersom svampen egentligen aldrig försvinner. Men sova gott bör man unna sig.Vi hade källarsvamp där tidigare ägare hade byggt badrum. En rejäl odling, med stora fruktkroppar, Anticimex tog bilder för sitt arkiv.Det var en baggis att åtgärda jämfört med äkta hussvamp. Bara ta bort ruttet virke och låta torka upp.
Om det inte är allt för mycket stort bråte så brukar man kunna suga ut material från krypgrunden.
Kanske villkoren skiljer sig mellan olika LF-bolag. I Göteborgs och Bohuslän så gäller LF-försäkringen för hussvamp (eller så har du gamla försäkringsvillkor liggande då hussvamp inkluderades 2007). Nedan är saxat ur villkoren sid 16:Skada orsakad av hussvamp Gällerför invändig skada på bostadshus och lösöre orsakad av äkta hussvamp, Serpula Lacrymans, samt dess vilda form, Serpula Himantiodes. Skada orsakad av andra svampangrepp kan endast ersättas genom Läckage sidor 12 om samband kan konstateras mellan ersättningsbar läckageskada och svampangrepp. EDIT: Ser att försäkringsvillkoren skiljer sig en del mellan olika länsförsäkringsbolag. I Värmland täcker den inte hussvamp vilket den däremot gör i Gbg&Bohus.
Vad jag hört så skyddar borsyra i många år?Finns olika sätt att applicera http://www.lavtox.se/Hussvamp.pdf
Bensaltensid har jag blivit lite misstänksam emotpojkarna i Ljungby ocksåhttp://www.lfs-web.se/saneringsvatska-nasspray.htmhur lång erfarenhet har man av att använda det mot hussvamp?annars kan det nog ta kål på både det ena och det andra.Sen finns det andra medel - men effektiva? tvarstopp.comHar huset stått 167 år utan byggplast och avfuktare tror jag det klarar sig utan några sekler till. Bara man ser till dränering och vattenavrinning, och håller grunden torr. Men då är vi mer inne på byggnadsvård.
Bensaltensid (bensalkonklorid) används till allt möjligt.. T.ex för sterilisering av kirurgiska instrument i sjukvården och en mängd andra saker enl bl.a FASSBorsyra (boracol) är nog inte speciellt nyttigare lite info om bensaltensid:"Ljungbygrabbarna är duktiga, jag har bara positiva saker att säga om dem. Alltid bra support och tippsar gärna om möjliga åtgärder. Därav tipsen jag fick av dem av bl.a vägsalt och bensaltensid mot humus i marken.Man kan ju undra hur nyttigt det är att få detta i näsan, men jag tror att det finns med lite varstans i.a.f i vardagen... Ang att din krypgrund stått pall i 167 år..(nästan, du har ju faktiskt allvarliga skador ) klimatet har väl ändrat sig endel de senaste 100 åren..? Varför skulle SÅ MÅNGA ha problem med sina krypgrunder annars? Jag har faktiskt inte hört eller fått någon annan vettig förklaring på problemet? En torpargrund hade ju även stöd av en ljummen murstock så det kan så vara, utan murstocken råder samma klimat som i en vanlig krypgrund och med den problemen med kondens när varm luft möter kalla ytor..? Markfukt som uppkommer när plast inte används "späder på" kondensproblemen ännu mer, speciellt på vintern när tempdifferanserna är riktigt påtagliga.Men detta vet du säkert redan.. du har nog luskammat nätet på information, pratat med kunnigt folk inom området om dessa problem, precis som jag? Du har en annan teori än jag ang åtgärder bara antar jag?Ta en koll på dessa bilden.. De tog jag i min krypgrund för ett par år sedan. Den är tagen vintertid. Jag har sandaktig jord där jag bor, d.v.s naturligt bra dränerande. Vart tror du denna fukten tagit vägen om inte plasten stoppat den? (jo givetvis hade avfuktaren fått ta hand om den, med en hyffsad energikonsumtion ) Observera att fukten på bilderna är på undersidan av plasten