0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall fläkten ställas ned vintertid? När och hur mycket i så fall? Varför gör man det?tacksam för svar/Lasse
Först och främst köper man väl inte en värmepump för dess mjukvara!Om man har behov av att pilla på mysiga displayer är det bättre att vederbörande skaffar sig en riktig "vuxen-tamagotchi " dvs Iphone, Ipad eller nån Android pryl.
Jag gör lite tvärtom... På sommaren då det inte finns något värmebehov så kör jag på läge 3. På vår och höst med begränsat värmebehov drar jag ner till läge 2. Då får jag inte ut maxeffekt under hela värmecykeln, men effekten räcker till för hålla varmt ändå, samt att på dagarna då pumpen ofta står stilla inte drar in så mycket kall luft. På vintern när pumpen går för fullt drar jag på till läge 3 igen för att få ut maxeffekt.
Jag vill inte ligga så lågt på avluften, frostar bara igen och för Niben tar det lååång tid att frosta av, men Niben känner själv och styr effekt efter flödet, verkar inte Cz göra, ställer jag vent på 20% så går kompressorn bara på låg effekt.
Detta är standard Nibe-hack 1A, lägre fläkt vid stillastående kompressor.Att Gunnar inte var intresserad beror på att om huset kräver forcerad vent så måste man ha samma luftomsättning om det är -20 ºC ute som om det är +10 ºC.Fukten och den dåliga luften i huset kommer av vattenkranar, dusch, matlagning och svettiga andandes människor och det ändrar sig inte med utetemp.