Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad krävs för att kunna använda volymtank istället för arbetstank?  (läst 13084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Om nu huset av någon anledning inte ber om mer värme eller flödet av annan anledning är begränsat så kommer så klart en något större andel gå ner i tanken. Om den tanken är av rimlig storlek så bör inte detta höja temperaturen på returen.

Den enda gången jag ser framför mig att detta skulle bli ett problem är i fall det är 0 skiktning i tanken och tanken håller en hög temperatur samtidigt som huset inte ber om värme.
Men egentligen går ju inte detta för VP skulle inte starta om tanken var varm då framledningsgivaren sitter utanför VP.

Det enda problemet jag kan se är att det går, utan märkbar konsekvens sett till inomhusmiljön, att köra en för hög kurva. Detta resulterar i sämre cop.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Ja har du samma flöde genom vp som genom radarna är det ingen risk för kortslutning men då används inte tanken heller så länge termostaterna är öppna och är det kallt ute ska dom antagligen vara öppna annars har du för hög kurva.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag är nog faktiskt inte riktigt med på vad som avses med denna kortslutning.

Om tanken av någon anledning börjar få upp tempen så pass att det påverkar returtempen negativt då har något hänt i huset som gör att flödet är begränsat eller så är det så by design av olika skäl. I stället för att allt går ut i huset direkt kommer då tanken lagra upp överskottet som sedan pytsas ut över tid. 5 minuter eller 2 timmar whatever.

Ju mindre huset ber om desto längre kommer tempen i tanken hålla sig hög och därmed motverka en ny start av VP. Inte förens denna eventuella värme har gått ner tillräckligt för att GM skall indikera VP start kommer vp starta och då är inte längre tanken varm.

Bortsett från att man kan råka eller välja att köra en för hög kurva så ser jag inte varför COP skulle påverkas av tanken på det sätt som du beskriver.

Att till ett system lägga en vattenvolym vars avsikt primärt inte är att värma upp huset. Utan att utjämna temperatur, ge längre gångtider eller utjämna flöden. Det må alltid ha viss negativ effekt, säkert, jag har inte kompetens nog att räkna på detta och ställa det mot alternativen. Det jag vet är att hela min tank kommer inte hålla samma temp som framledningen vilket troligen är fallet med en volymtank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Kan tyvärr inte förklara bättre kanske nån annan kan  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Kan tyvärr inte förklara bättre kanske nån annan kan  Sc:,h.

Roland i en tidigare tråd kanske?

" Låt oss för enkelhetens skull utgå från att utetemperaturen är sådan att värmepumpen går kontinuerligt utan behov av tillsatsel. Visst går det att ställa in radiatorflödet så att det blir ett annat deltaT över radiatorkretsen än över värmepumpen. Men det innebär att antingen radiatorflödet eller värmepumpens flöde delvis kortsluts vilket betyder att vatten av olika temperatur blandas. När det gäller värmepumpar innebär blandning av vatten med olika temperatur en förlust. Det genererar en entropiökning i blandningspunkten som kräver mer el till kompressorn. Därför skall systemet helst köras så att vatten av olika temperatur aldrig blandas. Det kanske inte av praktiska skäl är möjligt att göra så och förlusterna kan kanske vara tolerabla i en hel del fall men jag är lite purist vad gäller det här."
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
David, du får gärna förklara vad du menar med att huset ber om värme? I min värld är huset en passiv mottagare av värme, och mängden värme som ska tillverkas bestäms genom vp:s värmekurva. En del hus har radtermostater som väl kan sägas vara ett aktivt system, men dessa jobbar ju bara baserat på inomhustemperaturen som i de flesta hus är trög, så termostaterna lever sitt eget liv med reglercykler som inte sammanfaller med vp-ns styrdator. Om du låter termostaterna styra i väldigt hög grad kommer det dels kräva för hög värmekurva, dels innebära större kortslutning genom arbetstanken, båda dessa ger sämre COP.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ett hus är passivt när ingen bor där, skulle väl jag säga.

Om inre eller yttre omständigheter, som tyvärr är svåra att proppa in i en kurva, innebär att ett eller fler rum för stunden inte ber om värme så kommer den "extra" värmen:

a. göras ändå vilket kommer öka temperaturen i den givna ytan mer än nödvändigt
b. inte göras för en termostat stryper ner, flödet förändras och är kanske inte längre optimalt, sett till vad optimalt flöde över VP bör vara. Returtempen går upp och VP stoppar tidigare än vad som annars hade varit fallet
c. göras ändå men en termostat stryper ner, flödet förändras men är fortfarande optimalt utifrån värmepumpens perspektiv. Den värme som för stunden inte huset bad om lagras i tanken och går ut i efterhand. Körningen är lika lång/kort som i fall 1 ovan (dvs helt och fullt baserat på kurvan), antaget att volymen etc i systemet är lika. Men tiden fram till nästa körning är längre (sekunder eller minuter inte så himla relevant i det hypotetiska exemplet).


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!