Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?  (läst 64974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #90 skrivet: 13 september 2011, 11:09:46 »
Här har du en för EUR 103 inkl frakt:

http://www.ebay.de/itm/WILO-NOVA-Zirkulationspumpe-Star-Z-15-Vortex-4132750-/280587191172?pt=Sonstige_Hauselektronik&hash=item41544cc384

Typ 950:-

Hej Tipo !

Du ska vara försiktig !!!

Gå längs ner i länken ! Är tveksamt om de skickar till Sverige.
Sverige är inte med på listan och dessutom står det "no shipping to other countries".

Men skriv gärna ett mejl till henne.

nh-24@gmx.de
« Senast ändrad: 13 september 2011, 11:13:17 av Ewald »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #91 skrivet: 13 september 2011, 12:38:13 »
Hej Tipo !

Du ska vara försiktig !!!

Gå längs ner i länken ! Är tveksamt om de skickar till Sverige.
Sverige är inte med på listan och dessutom står det "no shipping to other countries".

Men skriv gärna ett mejl till henne.

nh-24@gmx.de

Jag vet inte var du tittar, men i den senaste länken jag klistrade in (under fliken Versand und Zahlungsmethoden):
---
Verpackung und Versand
Artikelstandort: Spangenberg, Deutschland
Versand nach: Europäische Union
Stückzahl:
Land ändern:
   
   
 
Verpackung und Versand
   
Jeder weitere Artikel aus diesem Angebot
   
Nach
   
Versandart
   
Voraussichtliche Lieferung*
EUR 15,00
   
EUR 10,00
   
Schweden
   
Standard Int'l Versand
   
Bei Artikeln, die aus dem Ausland verschickt werden, kann der voraussichtliche Liefertermin nicht genau angegeben werden.
---

SÃ¥ det verkar definitivt som de skickar till Sverige, och det var faktiskt därifrÃ¥n jag köpte min pump.  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #92 skrivet: 13 september 2011, 15:01:55 »
Jag vet inte var du tittar, men i den senaste länken jag klistrade in (under fliken Versand und Zahlungsmethoden):
---
Verpackung und Versand
Artikelstandort: Spangenberg, Deutschland
Versand nach: Europäische Union
Stückzahl:
Land ändern:
   
   
 
Verpackung und Versand
   
Jeder weitere Artikel aus diesem Angebot
   
Nach
   
Versandart
   
Voraussichtliche Lieferung*
EUR 15,00
   
EUR 10,00
   
Schweden
   
Standard Int'l Versand
   
Bei Artikeln, die aus dem Ausland verschickt werden, kann der voraussichtliche Liefertermin nicht genau angegeben werden.
---

SÃ¥ det verkar definitivt som de skickar till Sverige, och det var faktiskt därifrÃ¥n jag köpte min pump.  :D

Just det :-) . Men att först sÃ¥g det ut som om de bara skickade till grannländerna. Ja, dom skickar ocksÃ¥ till Sverige  Thumbsup

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #93 skrivet: 13 september 2011, 15:12:10 »
Här är en interessant länk för alla som är interesserad av en Grundfos Alpha 2

http://www.hohage-co.de/Grundfos%20Alpha2%20Betriebsanleituung.pdf

Men undrar hur man får tag i en instruktion som är på svenska.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #94 skrivet: 13 september 2011, 15:24:52 »
@ tipo

Pumpendiscounter är billigare  ;)  :D .... jag visste det.  ;D  ;) .. skrev ju i din PM idag  :,v(

http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p1925h456s457-Wilo-Star-NOVA-Z-15-.html

Wilo Star NOVA Z 15 Servicemotor hocheffiziente Zirkulationspumpe / Trinkwasserpumpe 4132753

zum Preis von 77.00 EUR inkl. gesetzl. MwSt. zzgl. Versandkosten in den Warenkorb legen.
entspricht Energieeffizienzklasse A


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #95 skrivet: 13 september 2011, 16:21:27 »
Den manualen finns ju om man går till deras site. På svenska.
och sedan dokumentation
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #97 skrivet: 13 september 2011, 17:56:12 »
@ tipo

Pumpendiscounter är billigare  ;)  :D .... jag visste det.  ;D  ;) .. skrev ju i din PM idag  :,v(

http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p1925h456s457-Wilo-Star-NOVA-Z-15-.html

Wilo Star NOVA Z 15 Servicemotor hocheffiziente Zirkulationspumpe / Trinkwasserpumpe 4132753

zum Preis von 77.00 EUR inkl. gesetzl. MwSt. zzgl. Versandkosten in den Warenkorb legen.
entspricht Energieeffizienzklasse A

Hmm, fast detta är ju bara motorn, inget pumphus med.

Här är en komplett pump:
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p25h456s457-Wilo-Star-NOVA-Z-15-.html

Till den jag köpte följde det med ett jordat tidur som ju kan användas till nåt, även om jag inte använder det till denna.

Denna verkar vara lite intelligentare, med inbyggd timer och temperaturstyrning:
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p29h21s55-Wilo-Star-Z-15-TT-14.html


Hade du skickat ett pm till mig? Hittar inget vare sig i min mejlbox eller forumets meddelandebox.  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #98 skrivet: 13 september 2011, 20:50:56 »
@ tipo

Okej, den kostar ca. 82 EUR. Liiiite billigare än det andra företaget. 6 EUR billigare på Pumpendiscounter.

Ja den andra verkar intelligentare, men den drar 22 W ? Sen är den dyrare .... Kostar 129 EUR + frakt !

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #99 skrivet: 13 september 2011, 21:20:22 »
Den manualen finns ju om man går till deras site. På svenska.
och sedan dokumentation

Okej, bra.

Har du försökt det med att koppla av pumpen från elen och sen koppla på den igen ?? Skulle vara nyfiken vad som händer.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #100 skrivet: 13 september 2011, 23:06:53 »
Jag tror jag har gjort det. Den får ju sin ström via VP strömmen så jag bara drar huvudströmbrytaren för vp så dör CP också. Men vad ska hända. Vad är det jag ska titta efter :D

Jag kollade i dag. Det står 43w på den. När den kör. Installatören konfirmerade att alla strypningar är fullt öppna. Alltså stammar, returbegränsare allt står på fullt. Rören i huvudstammen är 35 tror jag så det är hyfsat saftiga doningar.

Är mer och mer inne på att det är helt normalt.

Men som sagt vad ska jag förvänta mig när jag klipper strömmen? Någon inställning eller annorlunda lampa etc?

Edit: att ha manual är inte samma som att läsa manual  a:gl
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #101 skrivet: 14 september 2011, 02:07:57 »
@ David Rinnan

Jag känner tyvärr inte din anläggning exakt, men här nagra röster

"Hallo,

ich habe seit IB meiner WP vor eine Grundfos Alpha 2 Hocheffiziezpumpe als zusätzliche HP Pumpe hinter dem Puffer im Einsatz.

...... Grundfos Alpha 2 Hocheffiziezpumpe als zusätzliche HP Pumpe hinter dem Puffer im Einsatz...... War damit hochzufrieden. In letzter Zeit fing sie aber öfters mal an zu spinnen, lief mal plötzlich auf höchster Stufe. Vor ein paar Tagen stieg sie ab und an mal ganz aus, es waren nur noch zwei waagerechte Stiche in der Anzeige. Nach Neustart ging es zunächst wieder, jetzt aber gar nicht mehr.

sen

Hallo,

ich habe in meiner Heizungsanlage seit Juli 2009 o.g. Pumpe in der Ausführung 25-60 in Betrieb. Sie speist einen Heizkreis, an dem gemischt FBH und HK hängen.

Nach anfänglichen Problemen im AutoAdapt-Modus (lief immer auf 7 W und hat zu wenig Durchsatz gebracht) habe ich sie ca. im Oktober auf die untere Konstantdruck-Kennlinie CP1 gestellt. Da hat sie sich euf eine Leistung von 20-23 W eingestellt. Diese Werte wurden nie in der Heizperiode über- oder unterschritten, bis auf...

...zwei Mal: im November und jetzt (nach einem 10-tägigen Urlaub) lief sie auf konstant 45 W. Die hydraulischen Verhältnisse hatten sich dabei gegenüber dem Betrieb mit 20-23 W nicht oder nur marginal verändert.
Nachdem die Pumpe für 1 Minute stromlos gemacht wurde (und dabei nichts an der Hydraulik verändert wurde) lief sie an und pendelte sich wieder auf 21 W ein. Dort verharrt sie nun wieder +/- 1 W seit 36 Stunden.

Ist dieses Verhalten bekannt bzw. erklärbar?

Gruß
Manfred


och sen ocksa

Hallo Manfred, ich betreibe auch eine Alpha-2,32-60,bei der ich manchmal das selbe Verhalten beobachte;jedesmal wenn der Kessel Warmwasser macht und der Brauchwasservorrang die Pumpe stromlos macht, muß sie hinterher neu adaptieren, da kommt das je nach Kesseltemperatur schon mal vor. Ich vermute, daß das Verhalten normal ist und halt eine Schwachstelle dieser ersten Generation der Energiesparpumpen.Ich werde mal bei Grunsfos nachfragen,ob es normal ist, daß sich die Pumpe nach wiedereinschalten jedesmal neu adaptieren muß!
MfG heizerhermann
 

Nu fÃ¥r du översätta och studera detta  >:D

 *vinkar*


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #102 skrivet: 14 september 2011, 02:13:16 »
Men vem vet vad dom har för anläggningar.  Sc:,h

Jag har en enkel anläggning och fÃ¥r väl testa pumpen.  Sen vet jag mer ... 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #103 skrivet: 14 september 2011, 08:19:58 »
Jag kollade i dag. Det står 43w på den. När den kör. Installatören konfirmerade att alla strypningar är fullt öppna. Alltså stammar, returbegränsare allt står på fullt. Rören i huvudstammen är 35 tror jag så det är hyfsat saftiga doningar.

Om allt är öppet och rören är grova så borde det ju gå lätt att cirkulera vattnet. Varför skall då pumpen gå på högsta effekt? Vad händer när motståndet i kretsen ökar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #104 skrivet: 14 september 2011, 10:42:18 »
Jag kollade i dag. Det står 43w på den. När den kör. Installatören konfirmerade att alla strypningar är fullt öppna. Alltså stammar, returbegränsare allt står på fullt. Rören i huvudstammen är 35 tror jag så det är hyfsat saftiga doningar.

Är mer och mer inne på att det är helt normalt.

Kan du inte välja nåt annat än autoadapt ,behöver du verkligen maxflödet?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!