0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej . På min elmätare så tar 1215-7an 93 w på rums cirken hastighet 3 . Vid varmvatten prod ink alla pumpar. 42 grader= 2475 W +- 15w . Vid 57 grader =mvh Mso2570W +- 10 grader.Mätaren svänger lite.
Citat från: mso skrivet 05 oktober 2005, 12:32:40Hej . På min elmätare så tar 1215-7an 93 w på rums cirken hastighet 3 . Vid varmvatten prod ink alla pumpar. 42 grader= 2475 W +- 15w . Vid 57 grader =mvh Mso2570W +- 10 grader.Mätaren svänger lite. Stämmer bra med mina observationer, som minst (med kompressorn i drift) tar den ca 1800 W och som mest just innan vv-beredning upphör drar den 2600W.
Som flera av er känner till kör jag utan separat elmätare på VP. Istället beräknar jag hur mycket den drar utifrån antal driftstimmar.Enligt manualen tar en 1215-7 följande:Vid 0/35 (KBin/Framledn): 1,9 kWVid 0/50: 2,2 kWCirkulationspumpen för köldbäraren går bara när kompressorn går och då drar den 0,170 kWCirkulationspumpen för värmebärarkretsen INGÅR EJ i min beräkning eftersom den inte heller ingick i tidigare oljeförbrukning. Den får ingå i hushållselen!Med ovanstående fakta som grund har jag gjort följande beräkning:Jag har antagit att den genomsnittliga förbrukningen ligger mellan 1,9 och 2,2 kw, dvs 2,05 kw. Sedan har jag lagt på 0,17 kw och får då 2,22 kW per driftstimme.MEN nu har jag kört i ett antal månader (10 för att vara mer exakt) och kan då tycka att hushållselen (dvs faktisk total elförbrukning minus framräknad VPelförbrukning) är i minsta laget (3588 kWh på 10 månader indikerar en årsförbrukning på ca 4300 kWh). På oljepanna tiden låg den minst på 5000 kWh (tyvärr har jag ingen exakt siffra på detta eftersom jag körde massa specialförbrukare på den tiden som inte skall inkluderas i hushållselen)Nu är frågan: Är mina antaganden i beräkningen ovan realistiska? Kanske finns någon med just separat elmätare som gjort noggrannare studier på vad pjäsen drar för pulver.
jag är helt övertygad om ett du kan räkna så där för att få ett bra överslag, du får ju själv kolla om 0 grader är bra medel för din anlägning & om just din anläggning snitar på 40-45 grader inklusive varmvatten värmningarna.
Tänk på att "cirkulations" pumpar drar olika effekt beroende på vilket flöde de pumpar. Ju högre flöde dessto högre effekt förbrukning. Har man ett högre mottryck "smala ledningar & många böjar" så drar den mindre effekt p.g.a. att man då får ett mindre flöde. Så 75 W få man ta med en nypa salt då detta troligen är maxeffekten = maxflöde. Finns det inte ett pumpdiagram att se detta på? /Kent
Hej, Man pratar om fisar i rymden,