Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja märke & modell.  (läst 7072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Välja märke & modell.
« skrivet: 31 augusti 2011, 16:55:29 »
Hej. Vilken märke är effektivast på marknaden? tystast? minsta innerdel? driftsäkrast. mm?
Huset är 155kvm på två plan & byggt i början av 1800-talet.


Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1830
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Välja märke & modell.
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2011, 19:55:09 »
2 plan?
Då skulle jag satsa på 2 pumpar. Dom flesta kvalitetsmärken är ok. Själv tycker jag att dessa 3 är i topp.

1. Toshiba
2. Fujitsu Nocria
3. Mitsubishi
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad swepit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Välja märke & modell.
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2011, 22:54:04 »
Ja två pumpar är nog att föredra. Jag har har varit inne på toshiba (såg ett test där toshiba hade ett cop på 2,4 vid -18). Jag ska börja med en & se. Ska man välja toshiba RAS 10 då eller 13? RAS 13 har sämre cop om man skaffar en till i framtiden. Skulle tro att jag skulle klara mig på 2st RAS 10 då. Vad tycker ni?

M V H
Svepit

Utloggad swepit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Välja märke & modell.
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2011, 23:06:18 »
Ska tillägga att jag bor i norrbotten.

M V H
Svepit

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Välja märke & modell.
« Svar #4 skrivet: 01 september 2011, 00:01:10 »
Hej Swepit! Ja bor du uppe i norrbotten så tycker jag isf att du skall välja RAS13-modellen istället för RAS10, är det polar1-modellen du pratar om så är det rätt att copvärdet är lite lägre på RAS13 ifh till RAS10 men copvärdet sjunker alltid med en större pump oavsett fabrikat. När det gäller Toshiban så kan det vara värt att nämna att copvärdet på RAS 13 är exakt lika som på RAS 10:an upp till 6,1 kw i värmeeffekt, anledningen till att RAS 13:ons cop är lite lägre beror på att den pumpen har en maxeffekt på 6,9 kw. Så behöver du inte den extra effekten på en RAS 13-pump så går den alltså lika billigt som en RAS 10:a, men det kan kanske vara bra att ha lite reserveffekt däruppe i norr ibland och de gångerna är det nog också värt att få ett lite lägre copvärde med den extra effekten som du då får tillgång till. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad swepit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Välja märke & modell.
« Svar #5 skrivet: 01 september 2011, 01:08:38 »
Ok. Är det samma COP-värde på RAS 13 som RAS 10 upp till vad RAS 10 orkar med? RAS 13 fortsätter att värma därifrån RAS 10 inte orkar med till ett sämre COP-värde?
Vad för innomhusmodell är att föredra? Polar 1 eller 2?

M V H
Swepit

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Välja märke & modell.
« Svar #6 skrivet: 01 september 2011, 01:25:58 »
Hej Swepit!  Ja det är helt riktigt uppfattat, Thumbsup och det var då iof Polar1-pumparna som jag menade i det här fallet, men det är nog ingen större skillnad när det gäller Polar2-modellerna heller. Det är alltid så om du kollar på olika pumpar oavsett fabrikat fast med olika storlekar på pumparna i samma modellserie att copvärdet minskar ju större värmeeffekt det är på de resp modellerna. Man får ju tyvärr inte allt här i världen vet du, antingen väljer man en mindre pump med liten effekt och högt copvärde eller också väljer man en större pump med mkt mer effekt men samtidigt ett lägre copvärde. ;)
När det gäller polar1 resp polar2-pumparna så skiljer det inte så väldigt mkt som många ibland vill påstå, men visst är polar2 en modernare och ännu effektivare pumpserie. Polar2-ans innerdel är då lite större och får då en ännu bättre värmeavgivning samtidigt som RAS 13-modellen och uppåt i storlek har en större utedel (förångare) som också är till fördel när det gäller både effektiviteten (upptagningsförmågan) och avfrostningar genom att man får ett mindre antal avfrostningar.
Så visst har man plats för polar2:ans innerdel så är det givetvis att rekommendera RAS13 av polar2-modellen isf. :)

Mvh Raffen. 
« Senast ändrad: 01 september 2011, 01:28:09 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad swepit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Välja märke & modell.
« Svar #7 skrivet: 01 september 2011, 01:47:11 »
Ok. Tack Raffen. Jag kommer att placera den i vardagsrummet .  Störs ni som har den i vardagsrummet när ni ser TV tex.
Vilken effekt kör i normalt era innerdelar på?
Måste man köra på hög effekt för att få såmycket sommöjligt ur pumpen?

M V H
Swepit

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Välja märke & modell.
« Svar #8 skrivet: 01 september 2011, 02:03:31 »
Hej Swepit!  Ja om jag nu pratar bara för egen del så har jag ingen pump i vardagsrummet, och jag rekommenderar inte heller att man placerar pumpinnerdelar i vardagsrum/samvaroutrymmen som man vistas mkt i. Detta beror då på precis som du själv var inne på här att skall man ha ett bra värmeutbyte, dvs både effektivitet och en bra värmespridning i huset så får man allt skruva upp fläkthastigheten en del och faktum är att ju högre fläkthastighet dessto effektivare drift (bättre cop) får man på pumpen samtidigt som man får en både bättre och jämnare värmespridning i större delen av bostadsytan.
Sen kan det kanske vara värt att tänka på att innetempen minskar med mellan ca 0,5-1 ºC per dörröppning som värmen från pumpen skall igenom, dvs om pumpen sitter i ett vardagsrum och först skall ut i hallen och sedan in genom ett sovrum ifrån hallen så får man höja upp tempinställningen på pumpen med mellan ca 1-2 ºC för att få en hygglig innetemp i sovrummen längre bort.
Själv har jag en av mina pumpinnerdelar i hallen i bostadsvåningen (ovanför entrédörren), där stör den minst och därför kan man blåsa på med den lite mera därifrån, och sen finns det bara en dörröppning in från hallen till både vardagsrummet och till de resp sovrummen. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1830
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Välja märke & modell.
« Svar #9 skrivet: 01 september 2011, 09:02:25 »
Swepit

Skissa upp planlösningen och folk här kan hjälpa dig med placeringen av pumparna.
För att på mer värme i vissa utrymmen, kan man installera värmeförflyttare. Eller rent av vanliga fläktar i innerväggarna och starta dessa med termostat eller vanlig brytare.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja märke & modell.
« Svar #10 skrivet: 01 september 2011, 11:53:46 »
De flesta rekommenderar en tyst innerdel osv, och då undrar jag varför inte Bosch "en av marknadens absolut lägsta ljudnivåer vid full effekt" pumpen inte verkar vara mer poppis än vad den är? http://www.boschvarme.se/pages/page.asp?lngID=12&lngLangID=1

Jag själv sneglar på olika modeller just nu...

Utloggad tomatchili

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja märke & modell.
« Svar #11 skrivet: 01 september 2011, 12:11:47 »
Lite jæmførselse (från datablad) av fløde i innedel vid 43 dB ger:
Mitsubishi FD-Kirgamin: 750m3/h
Fujtistu Nordic: 735 m3/h
Fujitsu ASH12LTCA: 800 m3/h
Toshiba Polar2 RAS13 (vid 45dB): 696m3/h
Toshba Polar25: 684m3/h
Bosch: (vid 40dB): 636m3/h

Man kan se att det ær ganska stor skillna på luftmægd vid samma dB.

Utloggad tomatchili

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja märke & modell.
« Svar #12 skrivet: 01 september 2011, 12:19:52 »
man kan æven notera att t.e.x Toshiba Polar 25 har 27dB/316m3 på lægsta flødet, medan Fujitsu ASH12LTCA har 21dB/330m3 och Bosch ligger på 28dB/414m3
Så det verkar som det ær ganska stor  skillnad i hur tyst de olika tillverkarna ær (dock lita oklara siffror om det ær fløde vid varme eller kyldrift om samma mætmetoder har anvænds etc)
« Senast ändrad: 01 september 2011, 12:22:51 av tomatchili »

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja märke & modell.
« Svar #13 skrivet: 01 september 2011, 13:07:38 »
Lite jæmførselse (från datablad) av fløde i innedel vid 43 dB ger:
Mitsubishi FD-Kirgamin: 750m3/h
Fujtistu Nordic: 735 m3/h
Fujitsu ASH12LTCA: 800 m3/h
Toshiba Polar2 RAS13 (vid 45dB): 696m3/h
Toshba Polar25: 684m3/h
Bosch: (vid 40dB): 636m3/h

Man kan se att det ær ganska stor skillna på luftmægd vid samma dB.
[/quote

Sånt här intresserar mig just nu när jag står i startgropen och köpa L/L pump. Tack för siffrorna!

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Välja märke & modell.
« Svar #14 skrivet: 01 september 2011, 13:27:45 »
Sen är det skillnad på ljud och ljud..
Ljuddata kan inte jämföras rakt av! Det beror på frekvensen dvs 30db pipande ljud är inte samma som 30db lungt luftljud! Ändå är ljudtrycket samma...

Jag är fruktansvärt nöjd med ljudnivån på min Daikin som anses vara bland de tystaste på marknaden, både inomhusdel och utomhusdelen är väldigt diskret i sin ljudkaraktär.

Det bästa är givetvis om man kan lyssna på lite olika modeller, men det är ju inte så poppis och åka runt o våldgästa folk för att lyssna på deras pumpar.. *roflmao*
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!