Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dropptråg till FD25  (läst 8122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SWEDEN77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dropptråg till FD25
« skrivet: 25 augusti 2011, 22:13:00 »
Hej!
Har bestämt mig för att installera en FD25
Det blir med markstativ istället för väggkonsoler.
Är ett dropptråg att rekommendera som tillbehör??
Funderar på att ansluta detta till dagvatten/stuprör.
Behövs värmeslinga anslutas? Och isåfall var?

Tacksam för svar

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2011, 12:37:26 »
Om placeringen tillåter finns avledningskärl för markstativ som leder kondensvattnet framåt/neråt. http://www.varmthem.se/avledningskarl-kondensvatten-p-106-c-160.aspx  Då slipper man oroa sig för om frostskyddskabeln fungerar samt slipper elkostnaden. Annars finns trådar här där man byggt egen isolerad trågbalja med frostskyddskabel (till modeller med perforerad bottenplåt) som verkar fungera även när det är kallt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +7/-5
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2011, 13:06:43 »
Om placeringen tillåter finns avledningskärl för markstativ som leder kondensvattnet framåt/neråt. http://www.varmthem.se/avledningskarl-kondensvatten-p-106-c-160.aspx  Då slipper man oroa sig för om frostskyddskabeln fungerar samt slipper elkostnaden. Annars finns trådar här där man byggt egen isolerad trågbalja med frostskyddskabel (till modeller med perforerad bottenplåt) som verkar fungera även när det är kallt.


Vad är vitsen med ett kärl som flyttar problemet 20 cm?
Om det dessutom inte finns någon värmekabel, så kommer vattnet att frysa till is som i sin tur orsakar problemet att vattnet inte dränerar bort.

I annonsen står det "Monteras under pumpen och dränerar bort vattnet".
Vadå "dränerar bort"?

Oj oj... 1900 kronor.

Utloggad tellus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2011, 20:24:56 »
Har gjort på ett annat vis , nu i sommar . När jag grävde för ny dränering å dagvatten drog jag upp en pipa till vp ns plats .Gjöt en platta med fall mot mitten , där mynnar 110mm pvc . I ytterhörnen sticker m8 gjängstång upp . På dom satte jag gummikuddar med inv. gjäng . Billigt markstativ ! Hoppas och tror att det funkar utan värmekabel , det kommer ju värme ur marken .
 Erik

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2011, 21:25:03 »

Vad är vitsen med ett kärl som flyttar problemet 20 cm?
Om det dessutom inte finns någon värmekabel, så kommer vattnet att frysa till is som i sin tur orsakar problemet att vattnet inte dränerar bort.

I annonsen står det "Monteras under pumpen och dränerar bort vattnet".
Vadå "dränerar bort"?

Oj oj... 1900 kronor.

Lexus; - Skaffa en bättre tumstock... Man vill inte ha isen växa alldeles under ett markstativ eller intill fasaden/kantbalken/källarväggen men framför kan eventuellt gå bra. Men visst är det mycket pengar för ett stycke teflonplast.

Ok, snyggt gjuta plattan med fall mot mitten till dagvattenavloppet! Det är nog ändå risk att det blir is där en kall vinter men säkert värt att testa innan andra dyra lösningar med dropptråg och värmekablar. Kanske skaffa en billig borrhammare plus Biltemas största balja som back-up om det blir mycket is? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +7/-5
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2011, 21:46:32 »
Man vill inte

Jag känner ingen man som inte vill.

Tycker i alla fall att tråget saknar funktion.




Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2011, 11:11:01 »
biltemas största murarbalja för runt hundrigen funkade perfekt för mig i vintras.

fick tömmas 4 gånger från slutet på dec. tills vi slog av pumpen på våren.

ska dock köpa en till balja denna vinter så att även frun i huset ska kunna byta mellan ifall den ena blir full. väger en hel del full med is ;)
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2011, 21:39:24 »
Placera pumpen högt, minst jobb och billigast, min FD-25 och EC luft-vatten (se bild) behövde bara avhuggning av is-topparna ett par ggr. förr vintern med spaden, tog max 10 minuter för hela vintern.

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2011, 22:04:33 »
Ja taket kan jag mkt väl förstå att du har satt dit, men varför har du satt dit ribborna framför och vid sidorna av inbyggnaden?? Och alldeles spec ribborna framför pumparna då förstås?? Sc:,h Risken är väl såvitt jag kan se mkt stor för att du får en viss recirkulation av utblåsluften från pumparna tillbaka till de resp pumparnas baksida igen vilket sänker effektiviteten på dessa en hel del givetvis, och framförallt eftersom risken är stor nog ändå utan ribbor mm när pumparna sitter så nära varandra som i ditt fall här. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2011, 09:34:40 »
Hi Raffen
Ribborna sitter där av estetiskt skäl (det var någon som krävde det hemmavid)
Men har mätt första vintern när bägge masinerna gick på fullast, och kunde inte mäta någon sänkt temperatur bakom pumparna (Pt 100 givare och bra instrument) så jag tror inte det är återcirkulation, pumparna står nästan 1 m från väggen.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2011, 12:20:45 »
Hej Svante!  Ja det här med estetik är ju en helt annan sak i sammanhanget då förvisso. F.ö så rekommenderar jag alltid att man sätter upp ett skyddande tak över luftvärmepumpar likaväl som jag alltid avråder från all slags inbyggnad både vid sidorna och framför pumparna. Jag tror nog också att det kan vara väldigt marigt att kunna få till en korrekt bild vid ev mätningar av temperaturen bakom pumparna som du beskrev för att man skall kunna vara helt säker på att ingen återcirkulation av luft sker.
I ditt fall som dessutom har 2 st pumputedelar så väldigt nära varandra så finns ju redan iom detta en mkt stor risk för detta fenomen t.om helt utan någon slags inbyggnad, och detta då via bl.a variation i den ordinarie väderleken och då främst när det gäller vind, vindstyrka och vindriktning. Betänk också att en luftvärmepump blåser ut/suger in normalt mellan ca 2000-2500 m3 luft/timma, dvs dina båda pumpar suger in allt mellan ca 4000-5000 m3 luft/timma, så risken för en återcirkulation av ivf en del av utblåsluften ser jag nog som helt uppenbar i ditt fall förstås, och det var väl bara detta jag ville varna dig för givetvis. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dropptråg till FD25
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2011, 14:41:29 »
Hi
en liten risk kan jag hålla med om att det är, men inte orolig att de blir större påverkan, de är längre ifrån varandra än vad det tycks på bilden.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!