0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Att halvera energiförbrukningen med IR i stället för med ex konvektion har jag inte påståt.Det jag har sagt är att vi med rätt installation och likvärdiga förhållanden får 60- 65% EFFEKTIVARE resultat än med direktverkande el radiatorer, att det sedan kan uppnås både bättre och sämre verkningsgrad beror på hur panelerna kan användas och vilka byggmaterial som lokalen har, i vissa fall så är det inte lämpligt med IR paneler utan då skall andra lösningar föreslås.
Först av allt , som redan tidigare nämnts, utgångspunkten utgick alltid från att värmevågarna är ICKE polariserade, vilket inte existerar i frågan om infravärmesystem som avsetts för rum i en byggnad Vid bestämning av uteffekten är det därför i allmänhet en frånvaro av faktor 2 som krävs för polariserad strålning.
Med de kunskaper som en del av er påvisar så tror jag att vi kan vara relativt överens om att trotts dagens kunskaper inom kvantfysiken, så är det trotts allt ej fullt förklarat varför kvantfysiken följer de kända egenskaper.
Om det 60 - 65 % effektivare resultat borde betyda att elförbrukningen blir 35-40 % av vad den blir för elradiatorer och det är mer än en halvering. Är det så att ordet effektivare i det här sammanhanget betyder något annat än den vanliga betydelsen? Vad menas med effektivare?
Har skummat och huvud argumentet för energibesparing verkar vara i jämförelse med olja eller gasuppvärmning. IR långvågstrålningen värmer människor och djur och materia inifrån, (du blir alltså "kokt" som i en mikrovågsugn), så man kan använda lägre rumstemperatur