0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag haft 1245an i typ ett halvår eller så, och har aldrig förbrukat varmvatten i nämnvärd volym och den där 1000lappen i el kanjag behöva till annat.Funderar på bryta strömmen helt till 1245an men har minne av att diskussionen gick att det var bra om radiatorernasvatten cirkulerade.Hur stänger jag av varmvatten produktionen för sist så gjorde jag ju tydligen på fel sätt.eller ska jag bara bryta allt?
Citat från: rallykalle skrivet 28 juli 2011, 22:52:03Nu har jag haft 1245an i typ ett halvår eller så, och har aldrig förbrukat varmvatten i nämnvärd volym och den där 1000lappen i el kanjag behöva till annat.Funderar på bryta strömmen helt till 1245an men har minne av att diskussionen gick att det var bra om radiatorernasvatten cirkulerade.Hur stänger jag av varmvatten produktionen för sist så gjorde jag ju tydligen på fel sätt.eller ska jag bara bryta allt?Sätt den i semesterläge.Jag har programmerat stopp-datum långt i framtiden och sätter den i semesterläge när vi åker hem från stugan, endera via frontpanelen eller via SMS. När vi skall åka upp under värmesäsongen stänger jag av semesterläget med ett SMS på morgonen om det inte är alltför kallt, annars får man nog göra det dagen innan. Nu under sommaren stänger jag av det när vi kommer upp. Den kör en VV-körning snabbt som attan (12kW) så det behöver man inte vara ute i god tid för.
Citat från: tipo874 skrivet 30 juli 2011, 00:26:55Citat från: rallykalle skrivet 28 juli 2011, 22:52:03Nu har jag haft 1245an i typ ett halvår eller så, och har aldrig förbrukat varmvatten i nämnvärd volym och den där 1000lappen i el kanjag behöva till annat.Funderar på bryta strömmen helt till 1245an men har minne av att diskussionen gick att det var bra om radiatorernasvatten cirkulerade.Hur stänger jag av varmvatten produktionen för sist så gjorde jag ju tydligen på fel sätt.eller ska jag bara bryta allt?Sätt den i semesterläge.Jag har programmerat stopp-datum långt i framtiden och sätter den i semesterläge när vi åker hem från stugan, endera via frontpanelen eller via SMS. När vi skall åka upp under värmesäsongen stänger jag av semesterläget med ett SMS på morgonen om det inte är alltför kallt, annars får man nog göra det dagen innan. Nu under sommaren stänger jag av det när vi kommer upp. Den kör en VV-körning snabbt som attan (12kW) så det behöver man inte vara ute i god tid för.Tror det är så att vp kör en legionella bränning efter semesterläge så är det kort tid med semester kanske det inte lönar sig på sommaren.
idag stängde jag av den på panelens strömbrytare istället för på säkringen. Då stod den och körde någon ventil eller något en stund vilket kändes lite oroväckande vad den nu kan tänkas ha strypt, eller öppnat.
Semesterläget kan användas för att undvika VV. Sätt önskad rumstemp som tempen för semesterläget.