0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Morrisson! Ja TS frågade väl i första hand om hur mycket en Fujitsu Nocria 14-pump kan dra som allra mest i elförbrukning. Fujitsu mörkar väl såvitt jag kan förstå denna maxsiffra över elförbrukningen för nämda pumpar rätt rejält och nöjer sig alltså med att endast redovisa vad resp pump tar vid sin nominella värmeeffekt dvs i det här fallet 6 kw och detta då räknat vid en utetemp på +7 ºC och en samtidig innetemp på +20 ºC, dvs 1350 watt. Det är ju bara att kontrollräkna detta genom att dela copvärdet 4,44 med 6000 watt = 1351 watt. Sen att pumpen kan dra upp mot ca 3 kw som allra mest om den drar på med fullgas det nämner man inte ett knyst om vilket är rätt allvarligt anser jag eftersom det är väldigt viktigt att man verkligen dimensionerar både säkringsstorlek och kabelarea på rätt sätt efter resp pumps maximala strömuttag. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 23 juli 2011, 21:54:13Hej Morrisson! Ja TS frågade väl i första hand om hur mycket en Fujitsu Nocria 14-pump kan dra som allra mest i elförbrukning. Fujitsu mörkar väl såvitt jag kan förstå denna maxsiffra över elförbrukningen för nämda pumpar rätt rejält och nöjer sig alltså med att endast redovisa vad resp pump tar vid sin nominella värmeeffekt dvs i det här fallet 6 kw och detta då räknat vid en utetemp på +7 ºC och en samtidig innetemp på +20 ºC, dvs 1350 watt. Det är ju bara att kontrollräkna detta genom att dela copvärdet 4,44 med 6000 watt = 1351 watt. Sen att pumpen kan dra upp mot ca 3 kw som allra mest om den drar på med fullgas det nämner man inte ett knyst om vilket är rätt allvarligt anser jag eftersom det är väldigt viktigt att man verkligen dimensionerar både säkringsstorlek och kabelarea på rätt sätt efter resp pumps maximala strömuttag. Mvh Raffen. Och varför tror du att det står att Nocria 14 skall avsäkras med 13 A säkring. Finns ju en anledning till det. Och det står i både produktblad och manual.