Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g panntryck  (läst 8859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad S_Mario

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
LÃ¥g panntryck
« skrivet: 20 juli 2011, 08:16:50 »
Hej

Har en Nibe fichter 301 som börjar att krångla:
Panntrycket gick ner till Ca 0,2 häromdagen utan förvarning....

Vad kan det vara för fel? Någon som vet?

Tack för support

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2011, 08:19:03 »
Gick trycket ner snabbt till 0,2, eller har det sjunkit succesivt under en längre tid? Var du fyllt på vatten till rätt tryck igen? Är trycket stabilt? Läcker det vatten nånstans?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad S_Mario

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2011, 08:28:10 »
Gick trycket ner snabbt till 0,2, eller har det sjunkit succesivt under en längre tid? Var du fyllt på vatten till rätt tryck igen? Är trycket stabilt? Läcker det vatten nånstans?

Purjo, trycket gick ner över dagen.
Har kontrollerat läckor men finner inga.
När man fyller på vatten går trycket upp för att sjunka igen.


Utloggad S_Mario

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2011, 11:10:29 »
Någon annan som kan en idé?
Tacksam för era kommentarer...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2011, 11:14:44 »
Skulle kolla läckor igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2011, 11:17:31 »
Har kontrollerat läckor men finner inga.
När man fyller på vatten går trycket upp för att sjunka igen.

Sjunker trycket så har du en läcka. Sen var läckan är kan vara svårt att lokalisera. Dubbelkolla övertrycksventilen som är ett vanligt problem vid dina symptom.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2011, 11:21:32 »
Särskilt mycket troligt att det är säkerhetsventilen är det väl när det hamnar på nåt annat värde än 0. Med andra ord har ventilen "plötsligt" bestämt sig för att 0,2 bar är ett säkert och bra tryck istället för 3 bar eller vad den nu ursprungligen är gjord för.

Eller waddyathink?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad S_Mario

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2011, 11:24:34 »
Tack för svaret.
En annan symptom är att när man släpt på vatten, fylls det lilla runda kontrollfönster med vatten
enligt instruktion skall det vara dry, den blir dry efter en stund men då har trycket sjunkit under 1
Kan du säga vart det sitter den där ventilen?

Utloggad S_Mario

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #8 skrivet: 20 juli 2011, 11:27:57 »
mmm, dessa pumpar verkar ha ventiler överallt... :-)

Utloggad S_Mario

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #9 skrivet: 20 juli 2011, 11:30:39 »
cheetah1, vet du vart är den placerad på 301.an

Utloggad S_Mario

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #10 skrivet: 20 juli 2011, 11:33:43 »
Har en känsla att det är någon av dessa fantastiska ventiler
Läckan, ja kanske, men då skall jag behöva krypa i källaren först...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #11 skrivet: 20 juli 2011, 12:11:51 »
Särskilt mycket troligt att det är säkerhetsventilen är det väl när det hamnar på nåt annat värde än 0. Med andra ord har ventilen "plötsligt" bestämt sig för att 0,2 bar är ett säkert och bra tryck istället för 3 bar eller vad den nu ursprungligen är gjord för.

Eller waddyathink?

Eller så är läckan 2 höjdmeter ovanför manometern...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #12 skrivet: 20 juli 2011, 16:57:57 »
Särskilt mycket troligt att det är säkerhetsventilen är det väl när det hamnar på nåt annat värde än 0. Med andra ord har ventilen "plötsligt" bestämt sig för att 0,2 bar är ett säkert och bra tryck istället för 3 bar eller vad den nu ursprungligen är gjord för.

Eller waddyathink?

Eller så är läckan 2 höjdmeter ovanför manometern...
Det har du iofs rätt i, det låter nästan mer troligt.

Men säkerhetsventilen är en mackanick som sitter nånstans innan för luckan, kan ha svart, blå eller röd hatt på sig, borde vara märkt med typ 2,5 eller 3 bar. Hittar du en märkt 9 bar är den till för färskvattnet, så den kan du ignorera. Från den går det ner ett rör till en tratt skulle jag tro, som sen leder till avloppet. Fyll på vatten och se om det rinner nåt i den tratten.

Å andra sidan, har du en läcka två meter ovanför manometern kanske det inte är så lämpligt att du fyller på vatten, isåfall kan det nog vara rejält blött i en vägg eller i ett bjälklag nånstans (fast man skulle ju kunna tycka att du borde märkt det iofs). Står pumpen i källaren tex kan du ju leta i golv/vägghöjd på våningen ovanför.

En sista tanke skulle ju kunna vara att manometern visar fel och egentligen menar 0,0, isåfall kan ju läckan vara var som helst under manometern.

Hur ser det ut, står pumpen i källaren eller på bottenplan, har du övervåning osv?

Såg ditt PM också, men jag svarade här istället, tyckte det var bättre.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #13 skrivet: 21 juli 2011, 10:45:41 »
 Kan vara sÃ¥ att expansionstankens lufttryck är för lÃ¥gt. Skaffa en cykelpump med sk. bilventil och pumpa in i princip vad du förmÃ¥r med handkraft genom luftpÃ¥fyllningsnippeln pÃ¥ expansionstanken. kolla samtidigt vattentryckmanometern. Har du 0,2 när du börjar sÃ¥ pumpa till 1,3. Lufttrycket i exp. tanken skall vara ca 0,3 när det inte är nÃ¥got vattentryck som hÃ¥ller emot, sÃ¥ det är lämligest att fylla pÃ¥ luft när vattentrycket är lÃ¥gt.
« Senast ändrad: 21 juli 2011, 10:50:27 av lödläckan »

Utloggad S_Mario

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g panntryck
« Svar #14 skrivet: 21 juli 2011, 14:39:54 »
Tack för era svar....

Min nibe verkar ha råkat för mer sjuka än på länge... lådan har lagt av helt igår.
Elsäkringen går ner och misstänker att elpatronen är boven....
Lungt i och för sig inte ger inte så mycket buller på natten, men ingen varmvatten snart... murphy's law???

Vad säger eran erfarenhet? Skall man ge sig in och reparera elpatronen om det vissar att detta är felet?
Börjar att fÃ¥ grÃ¥a hÃ¥r...  ett sÃ¥dan maskin borde hÃ¥lla mer än 15 Ã¥r eller?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!