Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Värma ett golvvärmesystem (ej tappvarmvatten) - vad välja?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värma ett golvvärmesystem (ej tappvarmvatten) - vad välja? (läst 3449 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CX-T2
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
CX-T2
«
skrivet:
15 juli 2011, 23:45:08 »
Citera
Hej!
Finns det någon värmepumpslösning med luft/vatten där man bara lyfter temperaturen i värmesystemet till ca. 15-20 grader? Jag har golvvärmeslingor i mitt nybyggda garage och där ute behövs inget varmvatten så en massa avancerat för att få ut >60 grader någonstans är ju inte nödvändigt. Varmvatten löser jag med en liten varmvattenberedare med direktel, som lär användas med veckointervall.
Som lekman i ämnet, men i alla fall medveten om att verkningsgraden avgörs av temperaturskillnaden mellan källan och rummet, så tycker jag att det borde vara ett i snudd på optimalt fall att sätta in en värmepump i. Vad säger expertisen?
/Mattias
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Värma ett golvvärmesystem (ej tappvarmvatten) - vad välja?
«
Svar #1 skrivet:
16 juli 2011, 08:27:23 »
Citera
Egentligen är det inga problem, men billigaste värmen är en luft/luft, riktar man utblåset mot golvet uppnår du i princip samma sak.
Vill du ändå värma med golvvärme så kanske en AAC12 från energicentra kan göra jobbet?
http://energicentra.dinstudio.se/text1_2.html
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 910
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #2 skrivet:
16 juli 2011, 20:36:22 »
Citera
Hur stort är garaget?
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
CX-T2
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
CX-T2
«
Svar #3 skrivet:
17 juli 2011, 01:05:00 »
Citera
Rejält stort - ca. 850m3. Mycket välissolerat i plattan, utanför plattan och i övrigt likaså. Inga fönster förutom de i porten.
Kan förresten acceptera nedåt 5-10 grader vi ihållande -30 ute. Det är ju bara ett garage.
Med extremt liten effektinsats 1kW klarade jag att ha varmare än -1 grad hela förra vintern. Det var ett 220V oljeelement som fixade det.
Har kollat på föreslagen pump. Ser intressant ut.
/Mattias
Loggat
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #4 skrivet:
17 juli 2011, 10:30:46 »
Citera
Oj, är det så stort. Är det mycket tveksamt isolerade portar och grejer också då eller? Nästan frågan om att du skulle haft nån lite större maskin, typ en Nibe F2025 eller annat fabrikat. 2025 kan ju styras ganska lätt utan att producera varmvatten också. Den ger dock ingen värme under -20.
Jag är lite Nibefantast, så jag vet inte direkt hur det funkar hos andra märken, men jag tycker helt klart du ska kolla upp det där. Vill du ha mektemperatur året om i ett så stort garage lär det gå åt rejält med effekt.
Ligger det redan golvvärmeslingor, eller är det bara nåt du känner att du vill ha? Man kan ju tänka sig att man sätter några stora aerotempers också, fast dom för ju förstås lite mer väsen.
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
Lmf
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
«
Svar #5 skrivet:
17 juli 2011, 15:04:14 »
Citera
Med ett olje element på 1kw som håller 850m² på -1° vid -30°C ute så misstänker jag att det smugit sig in en nolla i texten som inte skall vara där
Jag tippar på att garaget är 85m² (annars är det modell större industrilokal) och då skulle en EC AAC12 kunna klara biffen.
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #6 skrivet:
17 juli 2011, 15:14:57 »
Citera
Han skrev kubikmeter.
Så om det är tre meters takhöjd är det knappt 300 kvadratmeter. Är väl inte omöjligt för ett lite större garage, stort om det är ett privatgarage, men det står det inte att det är nånstans...
Loggat
Lmf
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
«
Svar #7 skrivet:
17 juli 2011, 15:24:17 »
Citera
Missade att det stod kubikmeter.
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
CX-T2
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
CX-T2
«
Svar #8 skrivet:
18 juli 2011, 01:43:34 »
Citera
850 kubikmeter är det. 200m2 @ 4,4m (minus lite som inte skall vara med). Skrev på detta sätt för att inte fästa för stor uppmärksamhet vid kvadratmetrarna då dessa blir missvisande med min takhöjd.
Sitter en Hörmann-port. Så inget fusk där även om jag inte är så där jätteimponerad av isoleringen i fönsterraden. Vill gärna isa där. Vattenslingor ligger redan i plattan. Inte driftsatta av något dock.
Alltså, när det är minus "mycket" blir det inte mycket gjort i ett garage och då får gärna temperaturen falla inne. Har samlat på mig två gamla skrotaerotemprar som egentligen är gjorda för ånga och med 500V fläktmotorer, som jag tänkte använda för att pressa upp värmen vid omslag till blidare väder. Golvvärme skall tydligen vara en seg historia........
Tycker att en luft/vatten borde kunna lyfta 30 grader. -20 till +10. Är inte det samma sak som -10 till +20? dT = 30 i båda fallen.
Vad skulle kunna vare en lämplig effekt och vilken pump skulle kunna passa tror ni?
/Mattias
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1193
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
TS Comfort AB
Rillman
Mike
Breeelin
Börje__
tipo874
Rdx
jälldorf
enodis
robbs
kWhalp
RalleB
Hres
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info