0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan,Jag har en 1230 års mod-06. Jag installerade för någon månad sedan en inomhus temp givare RG10, för att VP ska ge minskad effekt då jag eldar i min kamin. Tycker dock inte att det fungerar så som jag önskar eftersom VP ibland leder ut värme på elementen, trots att uppmätt temp är 2,5 grader högre än inställd önskad temperatur. Har ringt Nibe angående detta och de ger till svar att jag skall modulera med rumskompenseringen för att få till en bra funktion. Har provat med olika värden mellan 1,0 till 1,8 men inte riktigt hittat något som passar riktigt bra. Kör nu på 1,3 på rumskompenseringen Är det någon av er kunniga på detta forum som har något tips?Trevlig höst!/Albin
Borde inte systemet känna av att inomhus tempen är tillräcklig och VP då skall bortse ifrån att utomhus tempen faller och därmed ej starta för att värma huset?
Hej igen och tack för tipsen!Har vridit upp till rumskompensering 3.0 vilket är max på min 1230. Märker att den blivit lite bättre på att stänga av vid hög inomhus temp men den startar fortfarande för värmeproduktion trots att aktuell temperatur är exempelvis 23,7 och inställd temp är 22.0. Det är väl förmodligen ett exempel på "onödiga starter" som Rickard och Lexus skrivit om. Vid rumskompensering 3.0, är det fortfarande så att VP startar p.ga. att utomhus tempen faller men att rumskompenseringen gör att framledningstempen blir lägre? Borde inte systemet känna av att inomhus tempen är tillräcklig och VP då skall bortse ifrån att utomhus tempen faller och därmed ej starta för att värma huset?/Albin
Tycker det funkar hyfsat bra nu med rumskomp 3.0 men blir det ännu bättre om jag ändrar standardvärdet på de negativa gradminuterna ifrån -60 till -120 ?/Albin