Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Pulsgivare på AEM elmätare - funkar det?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Pulsgivare på AEM elmätare - funkar det? (läst 2998 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 910
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
skrivet:
10 juli 2011, 21:25:13 »
Citera
Hej!
Vi har en AEM elmätare där hela mätaren är inkapslad i ett plexihölje som sitter 5-10 mm från själva tavlan där alla dioder och LCD'n sitter. Utöver det sitter det inte bara en diod för vanlig effekt, utan intill den sitter det en för reaktiv effekt, som vi ju inte betalar för som privatkonsumenter i Sverige. Intill dessa två lite större dioder sitter även tre små som kan blinka i oranget eller grönt eller rött beroende på vad dom vill, har att göra med olika servicefunktioner. Kommer det fungera att fästa en sån där pulsmätare som ser dioden på vår elmätare?
I följande PDF finns en bild:
http://kreabenergi.se/Global/Pdfer/Informationsblad_och_rapporter/El/_Gemensam/Bruksanvisning_AEM-elmatare.pdf
Edit: Vad dum jag är, den där metallploppen med två dioder i måste givetvis innehålla en IR-diod. Det har jag inte tänkt på förut, det måste jag gå ner och kolla på en gång.
«
Senast ändrad: 10 juli 2011, 21:29:27 av cheetah1
»
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
SV: Pulsgivare på AEM elmätare - funkar det?
«
Svar #1 skrivet:
10 juli 2011, 21:44:55 »
Citera
Uppdatering: Kan inte se att det blinkar nåt när jag tittar med mobilkameran, så frågan är om inte det är nån form av mottagar/sändarhistoria för programmeringssyften.
Så frågan återstår, kan jag använda en sån ljuspulssensorhistoria för att mäta min elförbrukning? Jag noterade att dioderna sitter lite närmre plasten än jag trodde, men det är ju fortfarande genomskinlig plast mellan, så frågan är om det är nån risk att det kan leda över ljus.
Nån som har en AEM elmätare som har provat?
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
11 juli 2011, 06:20:57 »
Citera
Den runda delen med två dioder är helt säkert programmeringslänken.
En av de två dioderna där det står 1000 imp är det som skall läsas av med pulsgivare, och det bör inte vara någon risk för störningar p.g.a. att de sitter för nära, spridningen är rätt liten på en diod, och fototransostorns upptagningsvinkel är också rätt liten.
På vår nya elmätare är det bara typ 5 mm mellan dioderna, och jag får inga störningar från detta.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #3 skrivet:
11 juli 2011, 12:35:00 »
Citera
Kanske ska chansa. Är lite sugen på att ha nåt att pyssla med, och att gå och montera givare på lite av varje här hemma kan väl vara en lagom sysselsättning när man är hemma och är sjukskriven.
Övre dioden är det som ger 1000imp/kWh, medan den nedre istället ger 1000imp/kvarh.
Loggat
Teltur
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 834
Karma +0/-0
Teltur
«
Svar #4 skrivet:
11 juli 2011, 13:14:23 »
Citera
Hej cheetah1
Kan du se att 1000imp/kWh IR dioden blinkar ?
Jag fick testa med 3 olika kameror innan jag såg det
med grabbens.
Mvh Teltur
Loggat
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #5 skrivet:
11 juli 2011, 14:31:04 »
Citera
De övre dioderna är inte IR-dioder, dom blinkar med synligt rött ljus.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1494
dolda: 0
användare: 20
Användare online
:
rocas
Essel
rikardagren
jimihendrix01
Tågråttan
alvinpalv
Carl N
Zyberdude
svenske kocken
nmn
Breeelin
Hoke
Classe57
TS Comfort AB
en.knapp
perra83
Rick80
BiggerDigger
lubbis
cocacola
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info