Det kommer från tillverkare/utvecklare och är bekräftat i oberoende test av undertecknad!
Jag trodde benhårt på samma sak som dig tidigare, men var tvungen att erkänna mig besegrad sedan jag själv provat ändra mina flöden.
Det resulterade i något lägre energiförbrukning och högre framledningstemp, dock utan att returtempen blev lägre. Någon exakt vetenskap var naturligtvis inte mitt test, men allt tyder på att COP ökade när jag sänkte cirkpumpen ett snäpp. T.o.m DeltaT på köldbäraren ökade (trots oförandrat flöde på KB) vilket måste vara den bästa indikationen på att värmepumpen kramar ur mer energi ur kollektorn.
Detta skedde som sagt var samtidigt som driveffekten för värmepumpen minskade något.
Difftempen 7 grader hänger ihop med den glide som R407c har, 7 grader, d.v.s den har en glidande kondenseringspunkt på ca 7 grader.
För att värmepumpen skall fungera optimalt skall all köldmedia hinna kondensera i kondensorn, samt gärna underkylas något. (kanske därför tillverkarna rekomenderar 10 graders deltaT.
I mitt system ger det dock lite problem med flödet till alla radiatorer, alternativt får jag strypa så mycket på mina stora raddar att de tappar i uteffekt.
Min bedömning är därför att 7-8 grader är ett bra riktmärke. 6-10 grader är dock helt OK, lite beroende på vilken typ av radiatorsystem man har.