0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PD250. Den kan du anpassa till dina behov. Suga fuktig luft via ventiler och blåsa in torr via 2 spiro.Fukten rakt ut. Fördelen med denna är funktion vid minusgrader.Tänk på att täpa till övriga ventiler.
Citat från: kamilenski skrivet 04 juli 2011, 23:17:36PD250. Den kan du anpassa till dina behov. Suga fuktig luft via ventiler och blåsa in torr via 2 spiro.Fukten rakt ut. Fördelen med denna är funktion vid minusgrader.Tänk på att täpa till övriga ventiler.Tack för tipset det borde ju funka. Men det var en rackare till att vara dyr. Jag föreställer mig att jag endast behöver avfukta på sommaren, så kanske finns det nån billigare variant som inte går i minusgrader...
Citat från: sutarn skrivet 05 juli 2011, 10:18:17Citat från: kamilenski skrivet 04 juli 2011, 23:17:36PD250. Den kan du anpassa till dina behov. Suga fuktig luft via ventiler och blåsa in torr via 2 spiro.Fukten rakt ut. Fördelen med denna är funktion vid minusgrader.Tänk på att täpa till övriga ventiler.Tack för tipset det borde ju funka. Men det var en rackare till att vara dyr. Jag föreställer mig att jag endast behöver avfukta på sommaren, så kanske finns det nån billigare variant som inte går i minusgrader...Sommartid kan du köra med Woods. Men då får du en del jobb med att anpassa den till dina behov...Och gömma den vintertid.
Du kan köpa färdiga anslutningar 300x300mm diam 100mm och svetsa dessa ihop. Sug direkt via 2 spiro och ventiler men blås in djupare typ 3 m in via 2 långa spiro.Så visst funkar det.
Om du ansluter utblåset tätt mot röret, behövs inga skilljeväggar.
Jag hade samma problem som du för tio år sedan, men bestämde mig för att åtgärda det. Jag grävde mig in under grunden och grävde gångar, så att jag kunde krypa runt i grunden. Jag gjöt sedan stödbalkar vid ingången och en ingång, med lucka. Därefter lade jag en fuktspärr (byggplast) på jorden. Jag satte igen alla kattgluggar, utom en som jag satte en datorfläkt i för att skapa undertryck och dra ut dålig lukt. Fläkten går bara sommartid. Jag installerade en Woods DS12 (för 2500 kronor) som har gått problemfritt sedan år 2002, med en luftfuktighet på i genomsnitt 58 %. Det var en hel del jobb, men det blev mycket lyckat. Jag inspekterar grunden två gånger om året och den är numer torr, fin och luktfri. Krypgrunden är 60 kvm. Huset är tillbyggt med ytterligare 100 kvm, men den delen står på lecablock, är helt öppen åt ena sidan och med gått om plats att krypa/halvgå. Konstruktionen är suberb med inga som helst fuktproblem. Till det hör att den står på renarakat urberg, med ingen stigande fukt.