0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det kallaste icke frusna vattnet i naturen hittar man små och medelstora bäckar/åar, där är det inte ovanligt att vattnet är nollgradigt. Så är det i alla fall där man har "riktig" vinter, det kan man lätt se på att i det öppna vattendraget finns stenar som är helt klädda i is. I den typen av rinnande vatten skulle i alla fall jag inte lägga mina kolektorslangar.Cocacola, bara det är någorlunda sikt i vattnet kan man tydligt se att vattnet runt slangen stiger. Det blir oskarp och rör sig uppåt
Eftersom vatten är tyngst vid 4 + grader borde väl nedisningen av kollektorn motverkas? Det nedkylda vattnet stiger väl och ersätts med nytt 4-gradigt vatten, eller är nedkylningen från kollektorn så kraftig så att vattnets rörelse är för långsamt för att förhindra isbildning?Fast det är klart, om kollektorn ligger i bottenslammet är det väl inte mycket till vattenrörelse öht runt kollektorn.Bara lite funderingar jag har, tillför igentligen inget i tråden
Fyll ett glas med vatten och lägg i en isbit som du pressar ner mot botten, då kan man tydligt se hur vattnet som kyls ner runt isbiten stiger mot ytan.
Vad visar KB-givarna om kompressorn är avslagen men KB-pumpen igång?
Den där gula cp ser bekant ut Kul att den verkar funka, men den verkar snurra rejält med tanke på lågt på brinen
Hei,Monter inverter og kjør VP på 70Hz. Da får du mye mer effekt ut av VP Jeg kjøpte en PID regulator med 4-20mA output signal som regulerer VP varvtall opp/ned etter varmebehovet.Dersom du setter din varmepumpe til varmvann produksjon til 36 °C, så vi varvtallet gå ned, og strømforbruket blir lavere, men COP er konstant Jeg har en VP med scrollkompressor, og må ikke lavere enn 30Hz for opprettholde oljesmøring i kompressoren. PID regulator kjøpte jeg på Ebay til USD40 Det funker kanon med ettermontering av inverter :-)Jeg kjøpte en OMRON V1000 inverter.