Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ny borra med hopklämd slang
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ny borra med hopklämd slang (läst 18827 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lars
Expert på värmepump
Antal inlägg: 306
Karma +0/-0
lars
«
skrivet:
26 juni 2011, 13:40:22 »
Citera
Borran blev klar för några dagar sedan. Slangen skulle sättas på olats. Då upptäckte jag att ena slangen var till hälften hopklämd så det blivit ett veck. Det var 1m från nedersta änden. Ovanför det påsvetsade u delen. Påtalade detta att det inte duger. Göra en svets eller byta slang enligt mig. Det skall vi fixa fick jag till svar.
Här jag kom hem på eftermiddagen satt samma slang på plats.( Den skadade.) Jag fick då veta att man tagit polygripen och pressat bort vecket. Jag känner mig förstås lurad. Jag tycker inte det är OK.
Vad tycker ni som kan detta? Vad gör jag?
Det är en borrare med storfirma som gjort arbetet. Med citac-nummer med i Avanti och allt vad det heter.
Jag har kollat andra slangrullar och funnit ett flertal med samma problem. Dels veck på de innersta varven som har kortaste radien dels ovan den påsvetsade nedersta delen,precis som min slang. Det uppstår när man viker nederst delen åt sidan på rullen. Kan ochså uppstå vid hanteringen av och på lastningen. Jag råkade se det innan avlastningen av slangen Här har vi ett problem. Jag är med all säkerhet inte är den ende som drabbats.
Vad gör jag. Hjälp!
Loggat
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
SV: Ny borra med hopklämd slang
«
Svar #1 skrivet:
28 juni 2011, 08:55:07 »
Citera
Finns det ingen som har några synpunkter?
Loggat
Mr_Smith
Expert på värmepump
Antal inlägg: 212
Karma +0/-0
Mr_Smith
«
Svar #2 skrivet:
28 juni 2011, 09:08:54 »
Citera
Allt beror på hur kraftigt vecket är. Tog du inte någon bild?
Kommer flödet i slangen att påverkas?
Loggat
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu
,
www.robotklipparknivar.se
,
www.amowerknivar.se
,
www.skarvdon.se
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #3 skrivet:
28 juni 2011, 13:30:46 »
Citera
Det var dumt att inte ta bilder,glömde det i upphetsningen. Om slangen normalt är 40mm så var den på hotryckta stället 25 mm. När den pressats tillbaka med polygripen var den vit på det ställe som varit hoptryckt.
Jag har haft kontakt med en slangfabrikant son anser att den bör bytas ut. Man kan säkert förvänta sig protester vad betäffar upptagning och svetsning. Vad gör jag och hur allvarligt är det?
Loggat
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 910
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #4 skrivet:
28 juni 2011, 13:51:30 »
Citera
Be slangfabrikanten skicka en skriftlig rekommendation att slangen bytes ut om det har befunnits vara en kink på den vid installationen. Även om det håller så känns det alltid bättre med hela grejer från början.
Hur långt ner har du till vattnet? 1 bar per 10 meter vattenpelare är övertrycket man får i slangen, men det är ju vatten även på utsidan av slangen, så det är skillnaden mellan högsta punkten i systemet och vattennivån i hålet som gör trycketdifferensen i botten på slangen.
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #5 skrivet:
28 juni 2011, 20:44:08 »
Citera
Ja har 4,5 m till grundvattnet och kärlet på köldbäraren 1,5 m över mark. Det blir 6m vattenpelare som övertryck.
Har varit i kontakt med SVEP som kontaktat tillverkare ochså. Bra synpunkter från dem ochså. Frågan är om det är skäl. att reklamera genom SVEP
Sålunda har sträckgränsen hos plasten överskridits ty efter tillbakapressandet var plasten vit.
Jag tror av vad jag sett att här har vi ett kommande problem nämligen slangarna. En alltför stor del av slangarna är skadade, vilket jag tycker är skrämmande.. Frågan är vad det betyder i framtiden.
Vem tar ledigt från jobbet och kollar? Ner med slangen och stick iväg. Ingen tar upp och kollar den
Jag tycker att det skulle varit mycket enkelt att skära av slangen och svetsat en muff vilket gett trygghet för mig i framtiden till liten kostnad.
Loggat
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
«
Svar #6 skrivet:
28 juni 2011, 20:53:28 »
Citera
Det var modigt(dumt) att använda en skadad slang.
Det finns ju en risk att slangen skadas på väg ner i hålet om den blivit platt för då skaver den mot bergväggen hela vägen ner.
Jag tror ju inte att det är någon fara om slangen väl kommit ner i hålet och är hel, men det var ändå klantigt särskilt som du påtalade det också.
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
28 juni 2011, 21:45:02 »
Citera
Jag skulle vilja ha slangen utbytt borran ska ju hålla 50 år då vill man inte ha strul pga klåpare.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9820
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #8 skrivet:
28 juni 2011, 22:23:11 »
Citera
Fick också en slang med veck pga schabbel när slangen skulle ner i borrhålet. Jag upptäckte vecken året efter driftstart när jag skulle loda borrhålet, lodet fastnade där vecket var. Jag reklamerade slangen och fick den utbytt. När den gamla slangen togs upp ur hålet sprang den läck där ett av vecken var så slangens hållfasthet påverkas av ett veck. Nu var det värre veck än i det här fallet, det var mindre än 25 mm på hoptryckta stället.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #9 skrivet:
29 juni 2011, 18:12:18 »
Citera
Jo "Roland" jag har liknande problem. Hur gick reklamationen till? Direkt till borraren eller reklamation via SVEP?
Jag har meddelat firman och bett borraren ringa mig, men det har han inte gjort. Förmodligen avsktligt eftersom han tyckte "polygripmetoden" var OK. Det är lämpligt att jag tar kontakt skriftligen men med vem enligt ovan?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #10 skrivet:
29 juni 2011, 21:18:29 »
Citera
Vänd dig i första hand till den du beställt jobbet av, då blir det kanske inte lika mycket prestige. Kan ni inte komma sams får du fortsätta till "högre" instans.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Mr_Smith
Expert på värmepump
Antal inlägg: 212
Karma +0/-0
Mr_Smith
«
Svar #11 skrivet:
30 juni 2011, 22:33:23 »
Citera
Det brukar hjälpa att hålla inne betalningen ...
Loggat
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu
,
www.robotklipparknivar.se
,
www.amowerknivar.se
,
www.skarvdon.se
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #12 skrivet:
30 juni 2011, 22:36:48 »
Citera
Man har laglig rätt till att hålla inne den del av "priset" som motsvarar kostnaden för att "rätta till" felet.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #13 skrivet:
30 juni 2011, 22:53:45 »
Citera
Tack "svenske kocken" för tipset.
Loggat
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #14 skrivet:
04 juli 2011, 10:48:53 »
Citera
Kontaktade borraren som var helt oförstående till att skadan borde repareras. Han påstod att man åstadkommer mer skada på slangen genom att ta upp slangen och svetsa en muff än att låta skadan vara. Han tyckte den var "liten".
Han förklarade att man t.o m kan klämma en slang upp till 110 mm platt utan att det blir skada eller problem med slangen.....
Jag förstår inget av detta. Någon som kan förklara?
Hur skall jag klara mig ur denna situation?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Gå till:
===> Energibrunnar
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 933
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Itec matte
TS Comfort AB
johanb81
danne824
Himmapularen
fila
Rillman
Breeelin
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info