Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Sfinx VP6 mot Nibe EVC300  (läst 4882 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad V70tdi

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Kön: Man
Sfinx VP6 mot Nibe EVC300
« skrivet: 25 juni 2011, 20:30:38 »
Har kvar elpannan/varmvattenberedaren från min gamla twin frånluftsvärmeanläggning och söker en lämplig värmepump att docka mot den.
Hur skulle Sfinx VP6 fungera att ladda EVC300 med?
Kommer inte att värma mer än ca 60kvadrat men varmvatten till dusch/bad kommer det att gå åt då det är ett kommande bastu/badrum som ligger i planeringen.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad V70tdi

• Kan värmepumpar
SV: Sfinx VP6 mot Nibe EVC300
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2011, 23:07:06 »
Nu är vintern snart här så jag bumpar tråden och hoppas på svar.
Nackdelen som jag ser att använda EVC300 är väl att man får antingen vanligt radiatorvatten ut till VP6 med frysrisk vid strömavbrott eller så får man stor volym med glykolvatten i hela radiatorkretsen.
Yttermanteln är på 80L Övre beredaren på 120L nedre på 95L. Fungerar det att köra glykolvatten med tanke på evt skiktning i tanken? Klarar VP6 att ge nog hög temp för tappvarmvattnet? Den gamla flvp´n Nibe VPF 2000 klarade det galant. VP6 får ju relativt bra med volym att jobba mot med över 80L i yttermantel+radiatorslingan. Alt 2 är väl en värmeväxlare som skiljer på glykol mediat från VP6 och EVC300 för / nackdel att köra så? Många frågor blir det men vill ju gärna ha ett fungerande koncept innan jag köper på mig mer prylar.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 23374
  • Alien snowman.
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2011, 08:40:27 »
Hej!
EVC300 har ju en elpatron som toppar varmvattentemp i övre beredaren, jag tror du måste stötta med denna då det blir riktigt kallt ute.
Skiktningen funkar lika bra med glykolblandning som med vanligt vatten.
Många med fritidshus kör med glykol i hela systemet för att kunna kallställa stugan på vintern, så det är nog inga problem.
En mellanväxlare och bara glykol i utedelen är ett alternativ, men du tappar säkert lite i COP och maxtemp.
Sen finns värmepumpar av split-typ som har kondensorn inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad V70tdi

• Kan värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2011, 19:14:17 »
Sparade EVC300 just för styrfunktionen, cirkpump och patronen. Visserligen mycket simpelt styr men det fungerar ju ändå bra för reglering av framledningstempen.
Misstänker att Sfinx VP6 går bättre kopplad direkt mot mantelvolymen än via värmeväxlare då den får så mycket mera volym att jobba mot samt evt förluster i vvx som du nämner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme