0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker min ivt göt vv ofta. Jag har en optima 1000 med extern borö 500 liters tank med en 300 liters beredare i. Eftersom jag även införskaffat mig en eliq energimonitor så kan jag se hur ofta pannan startar för att göra vv. Nu när det är varmt och cp är från slagen så ställer sig växelventilen mot vv. Jag har ny lk växelventil. Jag har noterat att min beredare sjunker 5 grader på ca 4 timmar utan man använt vatten. Tycker det verkar mycket och har nu haft koll på det i ca en vecka. Likadant varje natt och var gång man kommer hem från jobbet och kollar på eliqen. Jag räknade först med att alla mina 500 liter uttnyttjades och svalna. Eftersom min tempgivare sitter i yttermanteln i dykrör ca 40 cm från botten så om den visar 42.5 grader som är start tror man ju att även vv i beredaren håller samma temp. Men det gör nog inte det. För efter att ha kollat hur länge pumpen går så stämmer inte det. Den går mellan 7-9 min för att höja den 5 grader. Det kan min vp knappast göra med 500 liter på så kort tid. Varför blandar sig inte vattnet bättre? Räknar jag på det så blir det ändå ca 250 wh i förluster. Är det inte ganska mycket?
Räknar jag på det så blir det ändå ca 250 wh i förluster. Är det inte ganska mycket?
Har även ringt till borö men dom hade inga siffror på vad deras tankar "läcker". Men han sa att dom 500 liters tankarna har ganska dålig isolering på sidorna för att dom ska kunna gå igenom en vanlig dörröppning. J
Så här skrev jag på husdatas forum 2007:----------------------------------När pumpen går över i sommarläge stannar cirkulationspumpen samt trevägsventilen växlar mot beredaren. Det medför att en självcirkulation uppstår mellan beredare och kondensor. (ökade värden på GT8 och GT9) Har noterat en tempökning både på hetgas och brine. Om det är på grund av att tempen stiger i chassiet och därigenom påverkar givarna, eller om hetgasen också cirkulerar vet jag inte. Däremot har jag noterat ökad värmeförlust på beredaren när sommarurkoppling aktiveras. Problemet avhjälps med en backventil mellan trevägsventilen och beredare.-----------------------------------
Citat från: Lexus skrivet 11 juni 2011, 12:23:46Så här skrev jag på husdatas forum 2007:----------------------------------När pumpen går över i sommarläge stannar cirkulationspumpen samt trevägsventilen växlar mot beredaren. Det medför att en självcirkulation uppstår mellan beredare och kondensor. (ökade värden på GT8 och GT9) Har noterat en tempökning både på hetgas och brine. Om det är på grund av att tempen stiger i chassiet och därigenom påverkar givarna, eller om hetgasen också cirkulerar vet jag inte. Däremot har jag noterat ökad värmeförlust på beredaren när sommarurkoppling aktiveras. Problemet avhjälps med en backventil mellan trevägsventilen och beredare.-----------------------------------Aha. Såklart. Då hjälper det inte med mera isolering, eller? Så vart tar värmen vägen? Går den ut till brinen? (Jag har en snabb ökning av KB-ut temperaturen och även KB-in) efter att VP stannat nu när jag har sommarläge.)Åt vilket håll skall backventilen vändas för att stoppa självcirkulationen?
Självcirkulation sker i motsatt riktning i jämförelse med flödesritningen vid varmvattenladdning. Därför ska backventilens pil peka mot beredaren när den monteras på framledningen mellan växlingsventil och tank.
har en Nibe 1225-8 med bifogad principskiss. Om jag förstår den rätt så är flödesriktningen vid VVladdning från kondensor till topp på mantel och från botten på mantel till växelventilen. Då borde väl backventilens pil vändas mot växelventilen istället?