0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad spelar det för roll vilken som är billigasre etc?Vill du ha kyla så kör kyla, avfuktning producerar inte nog kyla för att man ska bli nöjd ändå.Vill man avfukta så kör avfuktare, kylan har du ju ingen nytta av i det läget.
Citat från: ghandi skrivet 21 juni 2011, 22:34:10Vad spelar det för roll vilken som är billigasre etc?Vill du ha kyla så kör kyla, avfuktning producerar inte nog kyla för att man ska bli nöjd ändå.Vill man avfukta så kör avfuktare, kylan har du ju ingen nytta av i det läget.När det var alltför varmt i huset några dagar körde jag avfuktarfunktionen och jag upplevde att den räckte väldigt långt, så jag planerar att köra den i första hand under varma dagar. Om det inte räcker till tänker jag köra kyla.
Har du kollat vad din pump drar i timmen när du kör kyla?Runt 1kr när jag mätte på en pump för ca 1 år sedan, men men visst kan man snåla in överallt.
Rena kylläget avfuktar väl bättre än avfuktningsläget? Skillnaden är, vad jag har förstått, att i avfuktningsläget kyls inte luften lika mycket. Dvs, man kan ha det igång för att få en viss avfuktningseffekt även om man inte vill ha kallare inne...
Jodå visst avfuktar säkert AC-läget bättre än avfuktningsläget, och visst kyler även avfuktningsdrift ned inomhusluften om än inte lika effektivt som AC-drift naturligtvis. Det är därför som jag brukar kalla avfuktningsläget på pumparna för en "lättare form av AC" nämligen. Men då kanske man samtidigt också skall komma ihåg att driftskostnaden på pumparna för att köra avfuktningsläget normalt ligger på ca hälften av vad driftskostnaden är för motsvarande AC-drift, därmed inte sagt att det är dyrt att köra AC-drift med pumparna. Mvh Raffen.