0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm... man måste ju "spola" en solvärmeanläggning innan drifttagning ... om man gör rätt.Du vill alltså köra bruksvattnet direkt till solfångaren ? Tror inte att det fungerar.Däremot fungerar det med enbart vatten i solkretsen, även om det är en massa grejer att ta hänsyn till. Är dock tveksamt om det finns ngt fördel med det .... i helheten ...
måste va dum..men fattar inte vitsen....varför inte värma tankvattnet i tanken med tex en slinga eller plattvärme växlare i ställetså sliper man en massa problem...
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 21 maj 2011, 18:16:42måste va dum..men fattar inte vitsen....varför inte värma tankvattnet i tanken med tex en slinga eller plattvärme växlare i ställetså sliper man en massa problem...Tja, grejen med min fundering är att använda befintlig VV-Slinga, är ju många som kör tex VP och acktank med just VV-slinga. Sen har man ju den stora fördelen att nyttja ett redan trycksatt värmebärare, man slipper det separata "sol-systemet" mm
hej .. nää nog vet jag att det funkar å det är inga större problem med att bygga som din bild men ett problem är att matrealet i en färskvatten anläggning måste va bättre än i en vanlig acctank emaljerade tankar eller alt rostfria tankar är nog ett måste,går ju inte att ha en renplåt tank å ha driksvatten i speciella pumpar som e godtjända för driksvatten mm mm det jag inte riktigt förstår e varför inte tillverkarna av elberedare oftare har monterat in en solslinga i beredarna ..från fabrik sitter det en slinga i beredaren då du köper vvb så e det ju väldigt lätt att efter montera in solvärme tanken
hej.. joo fan det låter inte dumt..köp en sån..låter ju som en bra affär.. en kompis beställde en sån här...till sin kåk http://kotly.com/product_info.php?cPath=30_141&products_id=1012fast då viste vi ju inte om eran ide.... vilket va jätte synd....