Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du och använder termostat på elementen

Ja
Nej
 

Författare Ämne: Har du och använder termostat på elementen  (läst 211929 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4836
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #615 skrivet: 03 juni 2011, 20:45:15 »

Förstår inte riktigt vad du menar?  Vill du att solen och VP ska köra så mkt det går för att få mindre tillskott på natten?  Verkar ju inte så kul, med 25+ inne på dan

men det är ju inga problem att bygga ett system som fäller in och ut markiser efter behov.  Det vore en dröm att få bygga ALLT.  men tyvärr är det få som vill ha det så bra som det går att få eftersom det blir dyrt. *vinkar*

De var nog inte så dum fråga ändå.

I produktbladet för Thermia Link finns följande angivna funktion:

"5 Danfoss PR– Plug-in-kontakt
–  möjlighet att styra annan elektrisk utrustning
–  reglering via ”on/offf" "


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #616 skrivet: 03 juni 2011, 20:49:43 »
Link verkar vara en bra grej.  Vi får väl se hur den funkar i verkligheten. Men det finns ju roligare saker som kan styra resten av ditt hus också, samtidigt som det styr din vp och alla dina undershuntar.  Finns massor av roliga grejer om man bara vill. *vinkar*
 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #617 skrivet: 03 juni 2011, 22:50:21 »
Att det fungerar är inte samma sak som att det fungerar väl. Låt mig fråga så här.

Tycker du att alla installationer borde utföras så bra som går? Eller duger det med att det fungerar?


Jag tycker principiellt att för att säga att något är bättre i vp-sammanhang ska man kunden uppleva en bättre värmekomfort, eller få en anläggning med bättre totalekonomi. I den stora merparten av villainstallationer har jag svårt att se hur "extra allt" som standard ska åstadkomma detta. Jag har inga synpunkter på hur ni installatörer gör in real life. Jag är övertygad om att du och CC m fl gör som ni gör för att ni tycker att det är det bästa, och att ni dessutom är yrkesstolta och kunniga. Jag försöker dock ha en principdiskussion här, och eftersom jag sett och hört om så många som kör "keep it simple" med utmärkt resultat så tycker jag att ni kan testa att installera så någon gång. Vem vet, ni kanske blir överraskade?

Hur många timmar har du lagt ner i form av optimering och kunskapsinhämtning labold.

Du har nu ett perfekt system men är det numer standard???
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #618 skrivet: 04 juni 2011, 07:41:22 »
Är god värme komfort en fast förutbestämd temperatur?
Nej inte det jag förespråkar, 
God värmekomfort är en subjektiv upplevelse. Om de boende upplever god värmekomfort är det god värmekomfort.


 
Är det inte energi vi ska spara ?
Jo.


Är det inte valfrihet om sitt inomhus klimat vi ska ge kunden
Absolut, om kunden önskar det. Själv har jag inga bekanta som springer runt och justerar värmen. Folk vill ha en viss innetemperatur, kanske 22 grader i huset och 18 grader i källaren. Så länge denna temperatur upprätthålls, skruvar inte folk. Jag är ganska övertygad om att den i princip enda anledningen till varför folk får för sig att skruva på en termostat, är att innetempen avviker från den önskade, inte att de helt plötsligt känner att "idag är en 21-dag då jag ska ha 21 grader istället för mina vanliga 22". Ett gott betyg på en värmeanläggning i en villa är att de som bor där glömmer bort att de har en värmeanläggning.

2011 har vi regler att följa och rekomendationer att följa exempel på det är utan termostat vad monterar ni som effekt reglerande enhet för att av styra övertemperering från den delen av klimatzonen, vi ska inte tillföra mer energi då skalet är mättat efter fastighets ägarens ställda hygienkrav
En smart placerad innegivare gör jobbet. Om det behövs lägger man till enstaka radtermostater i det/de rum som ofta utsätts för solinstrålningen eller ugnsvärmen eller vad det nu är. Termostaterna skulle jag justera för att börja strypa vid 1 grads övertemp

Förresten förutom att ha provat hemma så är det nog ett 1000 tal viller genom åren
Fastigheter med  Lgh ja det vågar jag gissa på men det många
Så jag vet också att det jag skriver om fungerar och spar masser med pengar samtidigt som kunde. Har valfrihet och komfort .
Det tror jag säkert att det gör. Har heller aldrig ifrågasatt att det kan fungera när en noggrann installatör som du har gjort jobbet. Som sagt - jag ifrågasätter inte att det funkar, jag ifrågasätter att det behövs i alla hus. Jag hävdar att i den absoluta merparten av villainstallationer ger en proffsigt installerad (balanserat adekvat flöde och adekvat volym) vp en god värmekomfort utan arbetstank, termostater, extra cp, STA-D-ventiler mm. Dessa bör användas när behovet finns, inte av slentrian. Sen är det helt upp till dig om du vill fortsätta med detta, är dina kunder villiga att betala för de här grejerna så kör på. Det jag invänder mot är att du inte verkar kunna erkänna att det i många hus kan funka med "keep it simple", trots att det bevisligen fungerar. Jag är hundra procent säker på att du inte skulle kunna förbättra min uppvärmningsekonomi, trots alla tusen villor. Tror säkert att du skulle kunna täta ut min vp så den ger någon procent till (även fast jag har en Thermia som VPO säger är fin på detta) men då är ju frågan vad detta kostar mig?

Jag håller med till 100%.

Men då måste ju det vara kanon ute i landet då.  Undrar varför detta forum uppstod och Folksam skriker sig blåa över alla dåliga pumpar. Är det CTC Thermia IVT osv som gör så dåliga grejer alltså?

Jag trodde i min okunskap att det var bristfälliga installationer som stod för merparten av alla problem.

Det ser inte så alltså,Labold? 

Detta forum har uppstått av några anledningar.

1. När jag själv skulle kunvertera från direktel till vattenburet fanns inte mycket info att hitta på nätet. Konverteringen och värmepumpsinstallationen skulle kosta över 200 000 kr om jag köpte tjänsten, vilket inte skulle bli lönsamt - då jag trots allt ville göra det ordentligt, för att få bra spridning av värmen (inte köra med luftvärmepump) och lång livslängd, så bestämde jag mig för att göra allt själv, för att kunna räkna hem investeringen ekonomiskt under dess livslängd.
Det gick, men jag fick verkligen forska för att hitta alla info jag behövde för att kunna göra jobbet.
Året efteråt startade jag forumet så att fler skulle kunna hitta info och kunskap som stöd inför deras investering.

2. Rätt fort har det utkristalliserat sig ett antal områden som verkar vara problemområden för både presumtiva köpare och för de som redan äger en värmepump.
2.1 Djungeln av olika värmepumpstyper och fabrikat, vad passar egentligen för mig?
2.2 Måste jag verkligen köpa allt som finns med i offerterna, vilket gör att det inte bli lönsamt, eller kan man välja en billigare installation, men trots det få god komfort?
2.3 Jag har köpt en anläggning av ett välrenomerat företag, men det fungerar inte bra, och de kan inte lösa problemet, kan ni hjälpa mig?
2.4 Jag har blivit lurad, hur skall jag göra för att få rätt mot min leverantör.

Faktum är att rätt många av de problemställningar som framförs i detta forum beror just på termostater, eller rättare sagt, på dåliga installationer i kombination med att husets temp regleras av termostater.

Jag skulle vilja gå så pass långt som att påstå att de allra, allra flesta installationer går till på följande sätt:
Värmepumpen installeras, körs igång, och i bästa fall går installatören runt och kontrollerar att alla radiatorer blir varma, värmepumpens reglerdator lämnas "default", installatören justerar alltså inget alls i reglerdatorn, utan förlitar sig på att termostaterna skall sköta temperaturregleringen. I bästa fall visar installatören var kurva och parallellförskjutning kan justeras om det blir för kallt inne - och det inte hjälper med att vrida upp termostaterna.
OBS. detta anser jag vara det normala, jag påstår inte att alla installatörer gör på detta sätt.

Som alla (någorlunda insatta) förstår så innebär detta problem, och i vissa fall problem som kanske inte upptäcks på flera år, eller kanske t.o.m först när värmepumpen havererar p.g.a. olämpliga driftsförutsättningar några år senare...

De få installatörer som öppnar alla termostater och tar sig tid att trimma in grundflöden, kurva och parallellförkjutning vid olika temperaturer och energibehov de är så lätträknade att de förmodligen alla ryms i en buss av mindre modell...
Tro fxxxn att det skapar ett behov av ett forum som detta.

Baserat på detta så anser jag att det finns fog för att gång på gång upprepa att alla termostater skall vara fullt öppna när man skall trimma in sin värmepump, och att man BÖR ha en centralt placerad rumsgivare som kompenserar för övervärme eller undertemp (även i anläggningar med volymtank och termostater som styr rumstemp).
Är man fortfarande efter injustering och installation av centralt placerad rumsgivare inte nöjd med värmekomforten, då är det helt OK att strypa in vissa termostater för att nå optimal komfort, jag vidhåller dock att det i princip aldrig är lämpligt att köra en värmepump (utan volymtank) mot 100% termostater.

För de kunder som har turen att ramla över installatörer som C-C och Oraklet, och är beredda att betala vad det kostar, så kan man dock välja att bygga ett system som fungerar bra i alla lägen ÄVEN med 100% termostater i drift.
Detta är dock så pass unikt att det inte är något som man generellt kan rekommendera utan att man lurar den stora majoriteten av kunder, de som fått en gängse installation.

Varken jag eller Labold har någonsin påstått att det inte går få bra komfort, ekonomi och funktion om man kör med termostater.
Det vi påstår, det är att man kan få det även utan termostater, och att det är enklare, billigare, och rätt gjort, troligen även blir lika billigt eller billigare i drift, sett till elförbrukning över året.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #619 skrivet: 04 juni 2011, 12:32:21 »
Jag har en fundering om det här med vattenvolymen i systemet, om jag har 2 system som är lika gällande volymen i rören men det skiljer just beträffande volymen i radiatorerna, och om jag sätter termostater (på bägge systemen) på samtliga radiatorer,
går systemet som innehåller mycket vatten i radiatorerna bäst eller blir det likadant eftersom bägge alternativen innehåller lika mycket (litet) i rören (2-kretssystem)? :D
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #620 skrivet: 04 juni 2011, 12:38:36 »
Systemet med stora radiatorer går "bättre" så länge termostaterna är helt öppna, börjar termostaterna strypa förändras dock driftsförutsättningarna mer ju större vattenvolym som stryps bort av termostaterna, och värmepumpen kommer inte att fungera optimalt. Detta i ett system utan acktank/volymtank/extern cirkpump/bypass.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #621 skrivet: 04 juni 2011, 12:40:29 »
Systemet med stora radiatorer går "bättre" så länge termostaterna är helt öppna, börjar termostaterna strypa förändras dock driftsförutsättningarna mer ju större vattenvolym som stryps bort av termostaterna, och värmepumpen kommer inte att fungera optimalt. Detta i ett system utan acktank/volymtank/extern cirkpump/bypass.

Varför skulle systemet med mera vatten i raddarna gå bättre om allt annat är lika  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #622 skrivet: 04 juni 2011, 12:44:05 »
Ju större vattenvolym desto längre driftstider, färre start och stopp minimerar tiden med dålig COP i början av varje driftcykel, och förlänger rimligvis livslängden.
Jag tycker personligen att det är lite överdrivet stort fokus på en viss mängd vatten i systemet, de flesta värmepumpar går ju trimma in med gradminutregulatorn eller hysteresen så att de går med lagom många start och stopp även i system med små vattenvolymer, men man får större marginaler att röra sig med om vattenvolymen är stor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #623 skrivet: 04 juni 2011, 12:53:42 »
Läste fel huvuddunk  huvuddunk trodde frågan gällde 2 system med lika total vatten volym men det ena hade mera i raddarna och mindre i rören *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #624 skrivet: 04 juni 2011, 13:18:33 »
Så då har jag åtminstone större marginaler innan det barkar åt skogen med mina 286 liter (enligt http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=20) i radiatorerna och ingen acktank... ^-^
« Senast ändrad: 04 juni 2011, 13:34:30 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #625 skrivet: 04 juni 2011, 21:07:03 »
Vesslan,  styrsystemen funkar inte så bra för att det är dataprogrammerare som har programmerat dem.

Skall du börja racka ner på min yrkesgrupp nu för att hämnas  ;D

Det är inte bara en yrkesgrupp som kan lösa detta så det blir en bra styrning, tror jag. Har suttit och rattat olika pannor med turbiner på pappersbruk och numera på värmeverk med flera pannor även där, olika styrsystem, olika behov/krav. Det bästa är nog om flera grupper är inblandade vid programmering, de som vet hur de vill ha det och de som utför programmeringen enligt användarens/operatörens önskemål. Sedan får ju deklart användaren finlira det sista efter behovet. Det kan inte finnas ett styrsystem från leverantören med dessa inställningar som finns tillhanda i produkten som fungerar optimalt överallt, det skulle nog bli för dyrt, tror jag. Då skulle nog folk köpa det billigare igen, med sämre styr som följd, men det förstår nog inte majoriteten av kunderna. Försökte ju starta en tråd om det undermåliga styret i min gamla Nibe efter mina funktionsbehov. Nu funkar det ju hyffsat med avslagen elpatron för att slippa elpatrondrift en massa timmar, bara för att jag har så mycket vatten... Bättre då med patron i tanken  *vinkar*
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #626 skrivet: 04 juni 2011, 21:28:59 »
Vesslan,  styrsystemen funkar inte så bra för att det är dataprogrammerare som har programmerat dem.

Skall du börja racka ner på min yrkesgrupp nu för att hämnas  ;D

Det är inte bara en yrkesgrupp som kan lösa detta så det blir en bra styrning, tror jag. Har suttit och rattat olika pannor med turbiner på pappersbruk och numera på värmeverk med flera pannor även där, olika styrsystem, olika behov/krav. Det bästa är nog om flera grupper är inblandade vid programmering, de som vet hur de vill ha det och de som utför programmeringen enligt användarens/operatörens önskemål. Sedan får ju deklart användaren finlira det sista efter behovet. Det kan inte finnas ett styrsystem från leverantören med dessa inställningar som finns tillhanda i produkten som fungerar optimalt överallt, det skulle nog bli för dyrt, tror jag. Då skulle nog folk köpa det billigare igen, med sämre styr som följd, men det förstår nog inte majoriteten av kunderna. Försökte ju starta en tråd om det undermåliga styret i min gamla Nibe efter mina funktionsbehov. Nu funkar det ju hyffsat med avslagen elpatron för att slippa elpatrondrift en massa timmar, bara för att jag har så mycket vatten... Bättre då med patron i tanken  *vinkar*

Nu blev jag nyfiken har du en länk till tråden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #627 skrivet: 04 juni 2011, 21:34:51 »
Dåå får jag leta tillbaka i tiden. Gick ut med ett påstående om svårigheterna med styret, hann nog inte komma så långt som till bristerna eftersom  det blev 0- respons....Kan ju leta reda på tråden om du vill? Har för mig att det var i slutet på 2010.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #628 skrivet: 13 juni 2011, 14:27:14 »

Förstår inte riktigt vad du menar?  Vill du att solen och VP ska köra så mkt det går för att få mindre tillskott på natten?  Verkar ju inte så kul, med 25+ inne på dan

men det är ju inga problem att bygga ett system som fäller in och ut markiser efter behov.  Det vore en dröm att få bygga ALLT.  men tyvärr är det få som vill ha det så bra som det går att få eftersom det blir dyrt. *vinkar*

Jag hänvisade till min loggbild på sidan 2.
Här är länken:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=41752.0;attach=23841;image

Naturligtvis så förstår jag att Thermia Link inte är anpassad för markiser. Då jag tidigare har påstått att Thermias reglering startar kompressorn trots att huset är övertempererad, så förstår jag David att han söker kringutrustning som mildrar effekten av detta.



Ja i dagsläget finns det alla fall ingen information om specifikt styr för markiser. Däremot kan du ju styra dessa mot ett veckoschema Men det kräver att du kopplar elen på ett sådant sätt att när linken sätter markis X i ström AV så drar den in och när ström PÅ drar den ut markisen.

Jag har inte hittat någon information att styra strömförbrukare med annat än datum/tid så att säga. Men givet att link har information om temperatur ute, inne och i varje rum så borde det ju vara enkelt att utöka link med sådan logik i framtiden. Mjukvaran kan uppdateras via kort.

Tanken min vore då att linken noterar att värmen i ett rum ökar. stryper ner elementet och justerar VP utifrån det nu omräknade totalbehovet i huset. Den kollar vidare vad det finns för övriga z-wave enheter i det berörda rummet och om det finns en markis så hänger den ner denna.


Så ett system som bygger på Zwave med koppling rätt i in värmepumpen och koll på tempen i varje rum i kombination med veckoschema, väder, vind kan gå en mycket intressant framtid till mötes!


Synd att mjukvaran inte är öppen källkod. Då hade man inte behövt sitta och fundera på vad danfoss kan få för sig att göra i framtiden. Då hade man bara gjort. Och danfoss hade därmed också troligen sålt många fler enheter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4836
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #629 skrivet: 13 juni 2011, 16:20:42 »

Så ett system som bygger på Zwave med koppling rätt i in värmepumpen och koll på tempen i varje rum i kombination med veckoschema, väder, vind kan gå en mycket intressant framtid till mötes!
 

Tycker du inte det är vettigare att Thermia satsar på en bättre reglering d.v.s. när det uppstår övertemp registrerad av originalrumsgivaren så står kompressorn stilla.
Då finns det inget att reglera mer än markiserna. Det är scenariot hemma hos mig med IVT Rego600, vilket jag visar med loggbilden.

Thermias reglering är inte bättre än att den drar igång kompressorn för att skicka ut värme till radiatorerna, trots att rumsgivaren visar på 3° övertemp.
I ditt fall i Stockholm med radiatorer dimensionerad för deltaT 30° blir det att kompressorn kan starta upp för värme när utetempen är +10° trots 2° övertemp registrerat av rumsgivaren.


« Senast ändrad: 13 juni 2011, 16:22:55 av Lexus »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!