Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du och använder termostat på elementen

Ja
Nej
 

Författare Ämne: Har du och använder termostat på elementen  (läst 210795 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #645 skrivet: 13 juni 2011, 22:10:29 »
Ja, det är inte så vanligt, mest irriterande...
Lite omotiverat att koppla in en termostat för att spara in 1-2 drifttimmar per år...

Det vore ju ganska enkelt för tillverkarna att lägga till en funktion för att blockera värme vid en viss innetemp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #646 skrivet: 13 juni 2011, 22:31:01 »
Ja, det är inte så vanligt, mest irriterande...
Lite omotiverat att koppla in en termostat för att spara in 1-2 drifttimmar per år...

Det vore ju ganska enkelt för tillverkarna att lägga till en funktion för att blockera värme vid en viss innetemp

Klar det är onödigt med drift vid övertemp framförallt på våren när solen klarar värma huset men på vintern är det bra annars kan det lätt bli kallras från fönster en kompis har en shuntstyrning till vedpanna som styr efter inne temp och blir det övertemp inne stänger den värmen helt då blir det en del kallras tills rätt temp är uppnåd sen ökar den värmen igen och kallraset försvinner nu är väl det problemet mindre om man har nya fönster men det är det ju inte alla som har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35967
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #647 skrivet: 14 juni 2011, 08:54:00 »

Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Ja, så är det nog med de som styr på framledningen.
Men du har väl styrning på framledningen med en bred hysteres direkt efter kompressorstopp.
Hur mycket påverkar din rumsgivare?
Är det Rego800 i din maskin?

Med gradminuterpumparna kan kompressorstoppet trigga en ny start på en gång d.v.s. när framledningen faller 8° genom att kompressorn stannar, så går den direkt under börvärdet, varför den räknar direkt till en ny start.



Har bosch/IVT gått ifrån reglering på returtemp, och i så fall, någon som vet varför?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4833
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #648 skrivet: 14 juni 2011, 09:34:55 »

Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Ja, så är det nog med de som styr på framledningen.
Men du har väl styrning på framledningen med en bred hysteres direkt efter kompressorstopp.
Hur mycket påverkar din rumsgivare?
Är det Rego800 i din maskin?

Med gradminuterpumparna kan kompressorstoppet trigga en ny start på en gång d.v.s. när framledningen faller 8° genom att kompressorn stannar, så går den direkt under börvärdet, varför den räknar direkt till en ny start.



Har bosch/IVT gått ifrån reglering på returtemp, och i så fall, någon som vet varför?



Ja, de har styrning på framledning i IVT X15.
På BBR-pumparna modell IVT HE eller Bosch Compress har de Rego1000 som styr på framledningen.
I IVT HT Plus eller Bosch EHP LW finns dock Rego600 kvar som styr på returen.

Känner inte till varför de valt att styra on/off-pumpen HE/Compress på framledningen.

 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #649 skrivet: 14 juni 2011, 09:43:53 »
IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #650 skrivet: 14 juni 2011, 10:16:23 »
IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?

Ett problem med styrning på returen är att det finns risk för översvängning vid tillskott som gör att kompressorn stannar.

Min Stiebel styr på returen, och möjligheterna till inställning när tillskottet skall gå in är tyvärr begränsade. Det tar ca 20 minuter innan TS syns på returen, och då riskerar man att returen blir för varm de kommande 20 minuterna så att kompressorn stannar.

Jag har delvis löst problemet genom att elektriskt stänga av TS1 och bara använda TS2. Då får jag ytterligare en fördröjning innan TS:et går in, och underskottet blir då tillräckligt för att den inte skall stoppa kompressorn när den varmare returen kommer.

Elpatronen är på 2,6/3,0/3,2 kW, tyvärr verkar det som den har fast Y-koppling, annars skulle jag ha seriekopplat två element som TS1 och haft ett som TS2.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35967
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #651 skrivet: 14 juni 2011, 10:23:02 »
Fördelen med att styra på returtempen är att man får färre starter vid övertemp i huset.

När man styr på framledningen måste man alltid "överkompensera" börvärdet med 50% av deltaT som skapas över varma sidans värmeväxlare för att få en bra medeltemp ut till radiatorerna, och detta gör att värmepumpen producerar lite värme även när det egentligen inte behövs.
EX. +15 grader ute, huset behöver tillföras en framledningstemp 2 grader högre än rumsbörvärde för att hållas 21 grader varmt,.
Egentligt börvärde blir då 23 grader.
Eftersom vbf blir returtemp + ca 7 grader så snart kompressorn startar så måste man lägga sig på ett börvärde på 23°C + 3.5 grader för att medeltempen på vbf skall bli 23°C.
Eftersom börvärdet då hamnar på 26.5 grader så kommer gradminutregulatorn att räkna ned gradminuter så snart kompressorn stannat och tempen på returledningen sjunker under 26.5°C., Detta även om rummet är så varmt att returtempen aldrig ens kommer under typ 23 grader...

Styr man på returtemp, med hysteres, och har lite övertemp i huset så kommer värmepumpen aldrig att starta om huset inte har något värrmebehov.
EX: +15 grader ute, huset behöver 2 grader högre medeltemp på vbf än önskad rumstemp, d.v.s. 23 grader.
Börvärdet blir då 23 grader, Hysteresen 5 grader, ser till att kompressorn startar när returtempen blir lägre än 20.5 grader, och kompressorn går tills returtempen når 25.5 grader.

Om rumtempen ligger på 21 grader eller högre kommer troligen returtempen aldrig att bli så låg att det triggas en ny start av kompressorn, då returtempen inte rimligvis kan bli lägre än rumstempen.

De enda egentliga problem jag vet att man haft är att detta i stora system kunnat göra systemet så pass trögt att eltillskott ofta hoppat in innan returtempen börjat stiga, och att man i dåligt injusterade reglerdatorer t.p.m drabbats av att eltillskottet släcker kompressorn p.g.a. en returtemp som går över stopptemp (hysteres för kompressorstopp)
Med bra injusterad reglerdator klaras även rätt stora system, men inte hur stora som helst.
« Senast ändrad: 14 juni 2011, 10:25:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35967
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #652 skrivet: 14 juni 2011, 10:24:15 »
IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?

Ett problem med styrning på returen är att det finns risk för översvängning vid tillskott som gör att kompressorn stannar.

Min Stiebel styr på returen, och möjligheterna till inställning när tillskottet skall gå in är tyvärr begränsade. Det tar ca 20 minuter innan TS syns på returen, och då riskerar man att returen blir för varm de kommande 20 minuterna så att kompressorn stannar.

Jag har delvis löst problemet genom att elektriskt stänga av TS1 och bara använda TS2. Då får jag ytterligare en fördröjning innan TS:et går in, och underskottet blir då tillräckligt för att den inte skall stoppa kompressorn när den varmare returen kommer.

Elpatronen är på 2,6/3,0/3,2 kW, tyvärr verkar det som den har fast Y-koppling, annars skulle jag ha seriekopplat två element som TS1 och haft ett som TS2.

Räcker det inte med att bara fördröja eltillskottet mer?
Man kan ha rätt massiva fördröjningar innan man märker det rent komfortmässigt, alltå - innan det blir märkbart kallare än önskat inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #653 skrivet: 14 juni 2011, 10:27:07 »
Kan du inte bara flytta tempgivaren till framledningen och justera ner kurvan motsvarande delta-t?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4833
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #654 skrivet: 14 juni 2011, 12:05:22 »
IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?

Ett problem med styrning på returen är att det finns risk för översvängning vid tillskott som gör att kompressorn stannar.

Min Stiebel styr på returen, och möjligheterna till inställning när tillskottet skall gå in är tyvärr begränsade. Det tar ca 20 minuter innan TS syns på returen, och då riskerar man att returen blir för varm de kommande 20 minuterna så att kompressorn stannar.

Jag har delvis löst problemet genom att elektriskt stänga av TS1 och bara använda TS2. Då får jag ytterligare en fördröjning innan TS:et går in, och underskottet blir då tillräckligt för att den inte skall stoppa kompressorn när den varmare returen kommer.

Elpatronen är på 2,6/3,0/3,2 kW, tyvärr verkar det som den har fast Y-koppling, annars skulle jag ha seriekopplat två element som TS1 och haft ett som TS2.

Det är ett känt problem även på Rego600 om fabriksinställd el-patroneffekt 6 kW används.

Är värmepumpen vettigt dimensionerad, ska 3 kW räcka för komfort även de kallaste dagarna. Då stannar aldrig kompressorn på grund av el-patron.

Din innovativa lösning på problemet behöver därför inte någon delta-koppling, om inte huvudsäkringen är hårt belastad.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4833
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #655 skrivet: 14 juni 2011, 12:07:04 »

Kan du inte bara flytta tempgivaren till framledningen och justera ner kurvan motsvarande delta-t?

Vad menar du purjo? Vem ska flytta givare till framledningen?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #656 skrivet: 14 juni 2011, 12:59:31 »

Kan du inte bara flytta tempgivaren till framledningen och justera ner kurvan motsvarande delta-t?

Vad menar du purjo? Vem ska flytta givare till framledningen?


Tipo874.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #657 skrivet: 14 juni 2011, 13:20:20 »
IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?

Ett problem med styrning på returen är att det finns risk för översvängning vid tillskott som gör att kompressorn stannar.

Min Stiebel styr på returen, och möjligheterna till inställning när tillskottet skall gå in är tyvärr begränsade. Det tar ca 20 minuter innan TS syns på returen, och då riskerar man att returen blir för varm de kommande 20 minuterna så att kompressorn stannar.

Jag har delvis löst problemet genom att elektriskt stänga av TS1 och bara använda TS2. Då får jag ytterligare en fördröjning innan TS:et går in, och underskottet blir då tillräckligt för att den inte skall stoppa kompressorn när den varmare returen kommer.

Elpatronen är på 2,6/3,0/3,2 kW, tyvärr verkar det som den har fast Y-koppling, annars skulle jag ha seriekopplat två element som TS1 och haft ett som TS2.

Räcker det inte med att bara fördröja eltillskottet mer?
Man kan ha rätt massiva fördröjningar innan man märker det rent komfortmässigt, alltå - innan det blir märkbart kallare än önskat inne.

Går tyvärr inte att välja fördröjningen. Man kan justera reglerdynamiken, vilken påverkar både kompressor och TS. Om jag ökar den så att TS blir bra går kompressorn för sällan och länge.

Och jag testade lite snabbt att flytta givaren till framledningen för några år sedan, problemet är att man då slår i max retur (som nu är framledning). Stiebel har tyvärr valt en hel del gränsvärden väl konservativt. T ex kan man blockera TS på utetemp, men bara ner till -20°.

Det går så lite TS att det inte är nåt problem egentligen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #658 skrivet: 15 juni 2011, 22:00:23 »
Kanske får jag nytta av det robban, jag hade förträngt det ::)  Drar mest rör.  varför får du inte upp deltat?  Orkar den inte upp eller har du bara för högt flöde?  vad är vätsketempen och vad är VB in i pumpen? det sitter ju inget synglas i den huvuddunk   hur tänkte dem där egentligen :D

Mina tår är inte ömma, dem är mosade efter ett par dagar på forumet. *vinkar*
Ägaren har försökt luska i detta själv så det kanske inte är nåt problem.
Vi är bara där ett par ggr per år, kikar på det nästa gång vi är där.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #659 skrivet: 17 juni 2011, 08:04:13 »
tipo874:
En fråga ang din vp.Om den bryter för att returen blir för hög och komp stannar går inte steg 2 in först för att sedan  gå ner till steg 1
när det fortfarande finns värme behov.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!