0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, med att fira det två hundrade inlägget Thumbsup så tänker jag komma med ett litet förslag hur man kan använda Slöjddetaljers 50x100 spegelplast bitar, jo man bygger en glasad låda på ca 210x105x40 cm och fixar 4st koncentrerade solfångare seriekopplade med solstyrning. Lådan monterar man i 45graders vinkel och låter alltså solstyrningen följa solvinkeln, alltså inte solhöjden. Gjorde en liten solvinkelberäkning (se skissen) Full solstrålning får reflektorerna vid ca -/+ 35 grader syd, men även vid morgon och sen em får reflektorerna sol, men inte full. Lådmåttet blir ju aningen större än den totala reflektorytan som blir 2kvm. En fördel med denna lösning att bygga in reflektorerna i en låda är att dom inte blir utsatta för vind i dubbel bemärkelse, dels slipper man kyleffekten, samt att man kan fixa en lättare lösning med "bågformen" eftersom den kan vara klen med tanke på att den inte utsätts för väder och vind.Skulle tro att man kan få ihop ovanstående lösning inkl solstyrning för under 2500:- Ok, lådan kanske blir lite "klumpig", men vad gör man inte för lågt pris...
Citat från: Luftsolvärme skrivet 20 maj 2011, 23:24:19Jo, med att fira det två hundrade inlägget Thumbsup så tänker jag komma med ett litet förslag hur man kan använda Slöjddetaljers 50x100 spegelplast bitar, jo man bygger en glasad låda på ca 210x105x40 cm och fixar 4st koncentrerade solfångare seriekopplade med solstyrning. Lådan monterar man i 45graders vinkel och låter alltså solstyrningen följa solvinkeln, alltså inte solhöjden. Gjorde en liten solvinkelberäkning (se skissen) Full solstrålning får reflektorerna vid ca -/+ 35 grader syd, men även vid morgon och sen em får reflektorerna sol, men inte full. Lådmåttet blir ju aningen större än den totala reflektorytan som blir 2kvm. En fördel med denna lösning att bygga in reflektorerna i en låda är att dom inte blir utsatta för vind i dubbel bemärkelse, dels slipper man kyleffekten, samt att man kan fixa en lättare lösning med "bågformen" eftersom den kan vara klen med tanke på att den inte utsätts för väder och vind.Skulle tro att man kan få ihop ovanstående lösning inkl solstyrning för under 2500:- Ok, lådan kanske blir lite "klumpig", men vad gör man inte för lågt pris... JAAAA men...hmm formen på minner starkt om ...rör...runda rör ...undra vart sånna rör sitter ?skulle ju va himmla smart om "nån" kunde bygga en solfångare med runda rör som fångar solen den skulle ju nästan ha 180 grader i täcknings grad
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 21 maj 2011, 21:21:10hej joo jag jävlas bara lite... Han är bara så
hej joo jag jävlas bara lite...
Eller somnade projektet av?
Hur blev det med den här solfångaren?Det började välbyggt och fint, vore roligt att se om den vidareutvecklades och om den blev bra.Eller somnade projektet av?