0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Skillnaden mellan en fungerande ctc och en 1245 kommer att vara så liten så den märks inte om nu Ctc funkar som tidigare version med att värma 5 grader över börvärde dock kommer Niben att ge mer vv men det kanske inte är nått problem.
En vanlig vp typ 1245 skickar ju också ut en skvätt hett vatten i radsystemet så hemst mycket sämre bör det inte bli om dom får ordning på framledningen vid vanlig värme drift. Angående vv så ska nya ctc ge dubbelt så mycket vv som gamla men det är fortfarande sämre än konkurenterna vid rimlig temp i övre pannan.
Ctc kommer att få mera vv genom att dom har givare i övre delen av tanken det hade dom inte förut har inte hört nån som haft 60 grader i övre pannan på gamla ctc att klaga på dåligt med vv skillnaden var att då fick dom ha 60 grader med elpatron. Men det är naturligtvis så att en slinga i den lilla volymen som det är på den typen av vp inte kan leverera lika mycket vv som en beredare som nästan är lika stor. Och naturligtvis kommer en vp med flytande kondensering ha bättre cop än en vp med den typen av styrning som Ctc använder men jag tror inte det skiljer så mycket det gjorde det inte med den gamla modellen och lär inte göra med nya heller när dom får ordning på den. Men det är uselt att dom har släppt en produkt som funkar så dåligt jag tycker dom skulle haft en tätsvetsad skitningsplåt som delar vv delen och rad delen då skulle dom klarat sig med 1 st växelventil det blir hälften så mycket problem istället för med dubbla växelventiler för man kan nog räkna med att dom kommer krångla nån gång.
Smurfen, jag håller inte med dig här riktigt. Om man ser till att man vill ha ett fungerande system som levererar värme och kanske åtminstone 150 liter varmvatten så kommer nibe 1245 och övriga pumpar som bygger på samma princip vara mycket bättre. Då blir COP för CTC maskinen som i de diagram som jag har lagt upp tidigare.Om man ställer ner börvärdet för temperaturerna i övre och mitt så att de ligger på samma temperatur som man vill ha fram på värmesystemet så kommer ctc få en cop som är jämförbar med nibe, ivt och thermia. Dock får man ju inte ut något varmvatten.Pumpar som bygger på lösningar med flödesriktare kommer alltid mer eller mindre vinna över ctc.Men COP är kanske inte allt?Säg att du har ett energibehov om 25000 kwh per år.Vid COP 2 köper du bara 12500kwh el per år.Vid COP 3 köper du 8333kwh el per årVid COP 4 köper du 6250kwh el per årDet jag vill ha sagt är att du innan kanske köpte 25000kwh el per år och värmde med direktel. Om du sätter in en värmepump som ger 2 i snitt COP så köper du numera bara 12500kwh el per år. Bara det är ju en stor besparing. Om du istället köper en mer effektiv pump, bygger en bra anläggning och på så vis får 4 i snitt cop, ja då köper du 6250kwh el per år. Skillnaden mot den lite sämre anläggningen är ju 6250kwh el. Men du har ju redan sparat 12500 kwh med den sämre anläggningen. Många är nog nöjda även med den sämre anläggningen.
Kanske har du rätt. om jag missar en besparing på ca 7000kr per år under pannans livslängd bara för att jag väljer ett märke framför ett annat. Ja då ska ju pumpen vara gratis för det ska gå ihop sig. Men absolut, sparar pengar mot att inte ha någon pump det gör man så klart!
Ja kör han 70 grader i övre delen och det inte räcker gillar han nog varmt vatten enligt Ctc så ska den ge 360 liter 40 gradigt vv vid 65 grader i elpanna om man tappar 12 liter minuten men vet inte om det stämmer dom kanske ville skryta lite
Oj, det låter som glädjesiffror. 12 liter i minuten motsvarar en effekt om ca 25kW.Men det är ju klart. Räknar man med att man ligger på och återladdar med 10 kW kompressor och lägger på elpatron med 12 kW konstant så får man nog ut så mycket. Sänker man tappflödet så får man ju ut oändligt med varmvatten