Oavsett vilket så tycker jag det är riktigt härligt att du tänker bygga dig något som du skulle kunna köpa över disk, och som med största sannolikhet också då skulle vara bättre, effektivare och mer genomtänkt.
Mycket bra Thumbsup
hej
haha tror du att jag inte gör nått skälv

helt seriöst så har jag förmodligen byggt lika mycket eller mer grejer än dom flesta här på forumet...svetsat skopor till traktorer,en 8tons vedvangn,div diagonalblad till traktorer 4-hjulings vangn mm mm
har även hafft småmaskinsfirma som sålt repat gräsklippare,motorsågar cyklar mm mm
är utbildad svetsare i grunden å fixar väl att smälta i hop det mästa som går att svetsa
men....
jag vägrar att stå å hålla på med nått meningslöst skit som inte ger nått eller efter jag e klar är sämmre än det som jag kan köpa färdigt för samma pengar....mitt krav mål ha alltid vare att det jag bygger ska va bättre/stadigare än det jag köper färdigt....å kosta lite mindre än den motsvarande prefabprodukten
det e ungefär som att bygga en egen motorsåg som kostar 5000 kr å en jävla massa jobb
då det går att köpa en fördig för 3995kr med garanti och som jag vet funkar....
det löns helt enkelt inte alltid att jävlas på egenhand....
räkna i hop vad nya delar kostar till en hydralklyv...å jämmför det mot vad en fördig kostar
man har inte mycket för att man bygger på egenhand,visst det går att skruva pumpar tuber mm på skroten men...stämer grejerna i hop å funkar dom lika bra som det man köper å e i hop matchat av folk som jobbar med att bygga sånna grejer....
samma sak med solfångare å annat ...vill se då nån fixar att bygga vacumrörs fångare som ser och funkar lika bra som dom man köper fråm tex kina ,det finns inte en janne att tillverka dom billigare i sverge ..lika bra att bita i det sura äpplet å handla,då jag vet att jag inte klarar av att tillverka eller göra egna som är bättre eller billigare
kunde jag tillverka egna som har kostar ungefär lika mycket men har 100% bättre verknings grad så ...ok då kunde jag tänka på att pröva bygga skälv för då löns det att göra det pga av att dom e bättre
det e ungeför som att bygga egna cyklar,jag har säkert mekat i hop 4-5 cyklar från grunden
= börjat med tomma ramar å monterat in vevlager trampor växlar bromsar mm mm
men det har i princip alldrig vare en "bra affär" om jag jämför med att köpa en motsvarande färdig cykel ...även fast jag hafft inköps pris på delarna å byggt dom på min fritid bara för jag tycker det e skoj
visst det är roligt å skoj att ha byggt sin egen cykel å man lär sig mycket,men det är inte billigare än att köpa en färdig hoj