Hej igen !
Min värmepump är nu installerad enligt schemat i första inlägget och körde igång 1/7 2011.Värmepumpen har under sommaren tillverkat endast tapp-varmvatten.Värmen var avstängd.
Den externa arbetstank-inkopplade Grundfos Alfa 2 pumpen har cirkulerat radiatorvattnet, på driftläget 1 med en strömförbrukning på 7 W, hela sommaren.På detta sätt undviker man att strål-och ledningsvärme från värmepumpen överföres till radiatorvattnet.
Om man vill ha värmeutjämning t.ex till en källare på sommaren kan det vara bättre att använda värmepumpens cirkulationspump för cirkulationen.
Nu då värmen är påslagen har jag testat de 3 olika inkopplingssystemens inverkan ,på värmepumpens driftstid ,utgående från lika "beräknad framledningstemperatur" .
Framledningstemperaturerna var C 30.9 32.7 33.4 34.5
Kompressorns driftstid med arbetstank-inkoppl. min 18 22 22 24
Kompressorns driftstid med 3-rörs inkoppling min 20 24 24 26
Kompressorns driftstid med volymtank-inkoppl. min 20 22 22 25
Värmepump-inställningarna under testerna var:
- gradminuter -120
- max diff 10
- värmekurva 7 ( +2 grader)
- externa pumpen Alfa 2 i driftsläge 2 med el-förbrukning 15 W
(enligt effektkurvan 1200 l/h flöde ) Påkopplad vid arbets-och 3-rörsinkopplingen.
- värmebärarpumphast. 45 % (arbets-och 3-rörinkoppling)
- värmebärarpumphast. 70 % volymtank inkoppling
- värmebärarpumphast. 45 % ekonomiläge
Vid alla tester gick gradminuterna till 0 utan att framledningen BT2 uppnått max diff. värdet
Testvinnare var 3-rörs-inkopplingen ,på andra plats volymtank-inkopplingen . Tredje var arbetstank-inkopplingen som är mera beroende av rätt balans i flöden mellan värmepumpens cirkulationspump och den externa cirk.pumpen.
På testresultaten inverkar några faktorer t.ex den beräknade framlednings-temperaturens fluktuering och gradminuternas stegvisa upp och nedräkning.
Skillnaderna i Vp:ns driftstid varierade max 2 minuter mellan de olika inkopplingsalternativen.
Värmepumpen (10 kw) hade ungefär 10 starter/dygn för värme under testtiden. Ute-temperaturen låg mellan +10 och +15 grader. (+22 i huset)
En försiktig bedömning är att storleken på det totala flödet i radiatorsystemet har större inverkan på driftstiden än det valda inkopplingssystemet ,kanske förklaringen till volymtank-inkopplingens andra plats.