0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tycker att om ni inte gillar köer så flytta. Att alla vill var på ett o samma ställe är en sjukdom. Eller som jag, börja en halvtimme tidigare an alla andra, så slipper man köerna. Problemet är inte vägarna, det är trafiken, som är just intensiv vid vissa tider. Lägg lösningen där i stället. Allmänt 3 skift, så kan alla lokaler o vägar nyttjas mer effektivt. Jag har testa alla skift.
Men varför ska du o jag betala för att pelle o lisa som redan åker buss idag för att det passar?Jag betalar idag redan för att slippa åka buss och ser ingen anledning till att jag skulle betala mer.Ska det vara lika förutsättningar så betyder det även gratis färdtjänst för alla med körkort...Why not, kostnaden för min del ligger nog på ung 100.000/månad i så fall.....betalar du detta?
Men att införa gratis kolletivtrafik i glesbygden, det faller på sin egen orimlighet, tyvärr.
Citat från: Rickard skrivet 19 april 2011, 07:12:08Men att införa gratis kolletivtrafik i glesbygden, det faller på sin egen orimlighet, tyvärr.Jo, men som jag sa så är det ju så få som betalar i glesbyggden så man skulle förmodligen tjäna på att skippa de elektroniska systemen för biljetthantering och betalning.
att dessa skattepngar betalade all kollektivtrafik i den egna kommunen.
Citat från: Rickard skrivet 19 april 2011, 07:12:08 att dessa skattepngar betalade all kollektivtrafik i den egna kommunen.Problemet som uppstår när man tänker "kommun" i storstäderna är att området inte räcker till. Inte ens om vi pratar län och landsting räcker det till för att omfatta hela resenätet. Ta Stockholm med folk som pendlar från Uppsala, Västerås, Nyköping mfl orter. Det tar inte så lång tid men vem ska betala när dessa"utsoknes" vill åka gratis?
Citat från: rabalder skrivet 14 april 2011, 23:49:31Men varför ska du o jag betala för att pelle o lisa som redan åker buss idag för att det passar?Jag betalar idag redan för att slippa åka buss och ser ingen anledning till att jag skulle betala mer.Ska det vara lika förutsättningar så betyder det även gratis färdtjänst för alla med körkort...Why not, kostnaden för min del ligger nog på ung 100.000/månad i så fall.....betalar du detta? Tycker du pratar omoget....för att ta ett exempel.Din brors barn får komplikationer vid födseln och kommer behöva hjälpmedel livet ut, dessa hjälpmedel kostar runt 100 milj under en livstid med ombyggda specialbilar, sjukbesök, medeciner, handicap-anpassning, avlastninghjälp mm.mm.Självklart betalar jag och alla andra skattebetalare för detta barn speciella behov, det ser jag som självklart i min värld.Som du ser det så ska man bara betala för sina egna behov/önskemål, men vad händer om din familj drabbas av katastrof ??, vill du då själv betala allt från egen ficka ?, eller vad menar du ?.Antigen har man en offentlig sektor, där sjukvård, tandvård, skola, utbildning, kyrkskatt mm är med och alla skattebetalare betalar kalaset.Alternativet är ett kaos utan like, där djungelens lag skulle råda och klyftan mellan fattigdom och rika skulle vara enorm.Våld, överfall, inbrott, kraftigt ökande av droger och allt elände som kommer med på köpet.Skulle behöva 100-dubbla våran poliskår och alla skulle få byta lås på ytterdörren.Vad gäller gratis lokaltrafik så tycker jag det är en bra ide ( åker inte komunalt själv), det skulle säkert kunna del-finansieras av godstransporter, och det finns många hål staten stoppar pengar i som är mindre rätt för ett fungerande samhälle.MvH Jawen
Vilket konstigt inlägg. Uppenbarligen har vi olika värderingar för hur våra skattepengar skall användas. Du står för att att några ligister ska få gratis månadskort i Fjollträsk och jag som bor 60mil bort skall finasiera detta. Själv tycker jag att detta förslag kommer på 9.999.999.999.999.999.999 plats bland andra tokigheter som poppar upp ibland, speciellt i från den rödgröna soppan.Bättre att satsa på att det finns kollektivtrafik istället.Och handlar det om prioriteringar går sjukvården före kollektivtrafiken.Bra... Vaddå att godstrafiken skulle sponsra gratis månadskort till ligister i Fjollträsk, samma sak här. Jag vägrar att betala för gratis tunnelbana i Fjollträsk!