Hej! Jag har en Atria installerad i ett 60+60 hus sedan ca 1,5 år. Till denna en frånluftsmodul. Atrian driver radiatorier på övervåning och 2 st airvent i källaren.
Jag köpte huset med systemet redan installerat och är redigt grön gällande denna sortens system men försöker lära mig
Allt har funkat fint sedan vi köpte huset förra sommaren men nu senaste månaden har den vid ett par gånger slagit från värmepumpen. Jag har sett att den lilla fyrkanten nere i vä hörn (som väl indikerar att en pressostat slagit från?) varit tänd. Efter detta så står den och driver på tillsats istället, ex igår då den stod och drev på tillsats 2 och toppladdade under en lång tid och ingen annan värmefunktion var aktiv i huset dvs ex luftmodulerna sprutade kall luft. I displayen blinkade "värmepump start om 4 min" men försvann igen snabbt och värmepumpen starade ej.
Pumpen startade dock utan problem när jag valde läge värmepump i drift och har sedan fortsatt att gå även i auto sedan dess. Så fort pumpen startade så började luftmodulerna spruta varmluft igen och den gick in i värmeproduktion för huset.
Inga larm eller andra meddelande har varit synliga i displayen. Jag är lite osäker på vart jag ska börja titta ang vad som kan orsaka att den slår ifrån och ej startar igen. Tacksam för förslag och hjälp.
En annan sak jag undrar över är brinetemp när pumpen ej är aktiv och display visar "inget behov värme". Är det fullt normal att brine då är lika varm in och ut? Den har igår och idag legat beroende på tidpunkt jag kollat runt ca 8-12 grader både ut och in om pumpen ej varit aktiv. Vid samma tid låg då framledning på 37 och retur på 33.
Hoppas jag kan få lite svar. Har nu börjat läsa de flesta trådar inne på thermia-forumet religiöst för att plocka upp lite mer kunnande om mitt system. /Håkan