0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon som har tillgång till Nibes VPDIM och kan göra två kalkyler med de olika fallen?Då borde man se tydligare vilken täckning och tillsats el man får. b00k
Under en större del av året behöver man ju bara producera varmvatten. En större pump drar ju mera effekt men ger ju även mer vilket resulterar i kortare gångtid. En installatör jag pratat med avrådde att ta en större pump för att produktionen av varmvatten inte skulle bli optimal när värme till elementen inte behövs.Två funderingar:- Stämmer det verkligen?- Under den kalla delen av året producerar ju värmepumpen värme till radiatorerna. Är styrningen så smart i Nibe att den utnyttjar att den redan är i gång och även ger varmvattnet lite tillskott innan den stänger av sig när den är färdig? Vore ju ett bra sätt att minimera starterna.
kanske pratade installatören om themia g2. den kommer under värmesäsongen vara "smartare" köp såsom "underdimensionerad" utifrån ett vv-perspektiv. jag skulle inte ringa nibe och med hull och hår köpa de dom säger. eller thermia för den delen. dimensionera för 70 % effekt, 14l vatten / kw, ner till minus 4 på kb. lyssnade man på nibe et al för 10 år sedan skulle rek bli ännu mindre avs hål och borrdjup. kolla istället trenden och länder där elen är dyrare. dit är vi på väg. fundera över vad du vill ha kontra vad nibe vill sälja. sånhade jag gjort
nej, om nibe garanterar att betala all spets över 300 då är det så klart ett enkelt beslut!