0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej.. har en fråga eller fundering...varför verkar solfångar projekt va en hemma pulares dröm...slangar undertakbeläggning,egen konstruerade solfångare av olika saker som radiatorer.slangar i nån låda mm mm risken att få grejerna till att funka bra är ju inte speciellt stor....folk vill ha det som e gratis men...fan om det kostar nå eller folk verkar benägna att slänga ut hur mycket jobb som hällst för att konstruera nått som i bästa fall funka till 20% av vad det egentligen skulle göraå sen hävdar dom att det inte funkar å det va tur att jag inte la ut pengar på det....men 200 timmars arbete räknas inte in men för att få det till att funka så behöves dom flesta grejerna solstyrningen,rör från taket å ner i tanken pumpar mm mm så det som skiljer är ju fångaren om man ska bygga seriöstenligt mitt sätt å se det så bör det va enklare att timmra i hop en vedpanna eller en värme pump ur ett frysaggregat risken att lyckas e lika stor om inte större än vad det är att stoppa in ett gammalt element i en papperslåda å säga att man bygger en solfångareatt slänga ut 20 000 kr på däck å fälgar på en bil verkar va ok men läga ut det på huset i form av en solfångare eller en värme pump verkar va väldigt tungt för vissa jag e tvärt om ...kör hälldre med en skit volvo 245ai 5 år å lägger pengarna på värme pumpen pay off på en 09 v70 är inte riktigt lika bra som på en värme pump eller solfångare bil jäveln kostar ju bara pengar.....
Hej tjaa som ni säger tur att vi är olika...å gillar olika saker..men att tex bygga en luftsolvärmare klassar jag inte direkt som nått banbrytande projekt vet inte i hur många år eller utföranden dom har byggt dom i...samma sak med ett element i en låda ..känns inte som nån wooooowww upplevelse då ni börjar labba med energi lagring i större format ..eller bygger nått som alldrig tillverkats med nya å banbrytande ideer så kommer jag att va den första som klappar händerna