Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta enbart innedel  (läst 1567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Deeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Flytta enbart innedel
« skrivet: 18 mars 2011, 19:05:41 »
Vi ska montera bergvärme och tänkte fimpa luftvärmepumpen. Då det inte finns några element i källaren och jag vill hålla nere installationskostnaden för sådana så tänkte jag flytta ner inomhusdelen. Källaren används inte mer än till förvaring, tvättstuga och garage och är på 90 kvm. Effekten är inga problem osv...

Det jag undrar är om det är nÃ¥got som säger att inomhusdelen mÃ¥ste sitta högre än utomhusdelen?. För mig är det enklast att bara flytta ner inomdelen och dra in slangarna genom ett fönster som ska snickras igen, sÃ¥ det är inga större ingrepp som ska göras. 


Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta enbart innedel
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2011, 10:37:06 »
Hi
Det fungerar bra att ha inne-delen under ytterdelen, åtminstone rimliga nivåskillnader (typ någon meter ), kompressor oljan tar sig tillbaks ändå till ytterdelen.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!