Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
...
8
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter (läst 36532 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kapten
Expert på värmepump
Stad/land: Stora Kopinge
Antal inlägg: 280
Karma +0/-0
Kön:
Lycklig GV-VP-ägare
Kapten
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
«
Svar #45 skrivet:
04 april 2011, 17:59:18 »
Citera
Tack Cocacola,
Har borjat forsta att det ar allvar och ordning som galler.
I en medelstor villa blir inte de fel som begas lika betydelsefulla som i ett storre hus som dessutom saknar vettig dokumentation.
For oss blir VPn den nast storsta investering vi gor, efter huskopet.
Man kan ju tycka ett och annat om oss som kopare av ett sadant hus men som jag sager, huset gillar vi skarpt, det ar bara varme som saknas sa blir det perfekt for oss. 2 vuxna, 3 barn, ibland fler barn, 4 hundar, goda vanner och en hobbysnickrande husse kraver ytor.
Mvh
Cap
Loggat
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.
Kloge
Expert på värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 400
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump Ja tack
Kloge
«
Svar #46 skrivet:
04 april 2011, 21:19:01 »
Citera
Går det inte med en flispanna?
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/162731-eta-flispanna-50kwh-installation.html
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/139241-planera-pannrum-fliseldning-hjaelp.html
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/103462-installation-av-froeling-flis-panna.html
Loggat
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2024 Vp 7804 kwh
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh
2014 Vp 7142 kwh
2013 Vp 8241 kwh
2012 Vp 3458 kwh (7 mån)
Kapten
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lycklig GV-VP-ägare
Kapten
«
Svar #47 skrivet:
04 april 2011, 22:08:37 »
Citera
Njae, iden ar det inget fel pa men det skulle innebara en del ombyggnad i kallaren och vi har olampligt for forvaring av flis.
Det ar val inte sarskilt mycket billigare att bygga heller och vi har blivit fortjusta i VP.
Tack for tipset, laggs bakom orat, i reserv.
Loggat
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.
hawkeye99
dipl. kyl o värmepumpstekniker
Expert på värmepump
Stad/land: Kågeröd
Antal inlägg: 441
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #48 skrivet:
04 april 2011, 23:44:38 »
Citera
Cocacola
DU missförstod min "magkänsla"
Det är inte att kasta pil ellerliknande jag sysslar med. som jag skrev till kapten i ett mail så är en bra riktsiffra 25 liter olja per kvm och 12-20 i källaren.
till en vanlig 60talsvilla brukar jag räkna 20 liter per kvm och år. det stämmer ruskigt exakt.
Gör man den dimensioneringen och utgår från det så brukar det bli bra. Med magkänsla menar jag såklart att erfarenheten säger si och så. Att sätta in 9 kw luftvattenvärmepump till 600 kvm är löjligt. Var iväg på ett idag och där hade man en gammal flash 900 som fortfarande funkade. Vid -5 orkade den inte överhvudtaget.
Jag frågade om den stannade, eller den "inte gav något" . Den gav inte något, men snurrade fortfarande.
De eldade i en gammal kombipanna.
Vid en titt på huset kom jag frma till 6 m3 olja.
Kontrollräknade och det stämde bra. Mellan 5 och 6 hamnar de på efter isolering av vind. 160 kvm hade de uppgivit, men en snabb ögonmåttsmätning sa 220 fullhöjd + lite till.
Efter åtta års harvande i svenska pannrum så har jag lärt mig ställa frågor och även vara kritisk mot uppgifter. Den som sålde 9 kw till kapten har förmodligen inte ifrågasatt uppgifterna om förbrukningen. At ha 10 grader inomhus eller 20 är enorm skillnad i förbrukning.
Loggat
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft. Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men har tidigare jobbat med övriga fabrikat på marknaden. Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på Facebook.
Kapten
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lycklig GV-VP-ägare
Kapten
«
Svar #49 skrivet:
05 april 2011, 09:29:49 »
Citera
Har borjat forsta att Cocacola inte missforstar nagonting, nar det galler VP i synnerhet.
Vill ocksa papeka att LV-pumpen pa 9 kW inte ar kopt av oss annat an som inventarium i huset.
Aven en nyborjare kan rakna ut att en sadan inte racker till. Det var val den billigaste kalkylen/offerten som gick hem den gangen.
LV ar forstas jattebra om de ar dimensionerade till objektet och det inte blir alltfor kallt ute. Var stannar numera vid minus 7 trots oversyn av fackfolk.
Vi hade manga dagar med mer an minus 7 den senaste vintern sa jord/berg/grundvatten VP ar det som galler nu.
Vi kommer att skaffa den mest lagom VP vi far hjalp med. I och med att det ar en storre an normalvilla-maskin det ar fraga om behover vi battre hjalp an en normal-installator maktar med.
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #50 skrivet:
05 april 2011, 09:49:45 »
Citera
Hawkey99. 20- 25 liter olja per m2 är fortfarande rena schabloner. innan det sätts måste vi ner och titta på panna olje brännare . Hur är den servad? finns det spjäll i oljebrännaren som motverkar förluster från drag vid stillestånd? Dubbel panna är rosett ventilen stängd eller öppen ? luckernas kondition .. Det finns alldeles för många faktorer inblandade för att beräkningen ska bli med sanningen överstämmande av fastighetens effektbehov.
Hawkay99 för att det ska bli en riktigt bra installation krävs det av oss som är ute och dimensionerar/säljer V-P installtioner att vi gör riktiga effekt beräkningar rördimensioneringar för beräknade tryckfall och flödes hastigheter cp dimensionering Flödesberäkning . det skulle alltid ingå en injustering av radkrets .
sånt vi gör efter 50 års glada vvs år i svenska hem .
Med nogranna förberedelser blir v-p installtionen ett nöje
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Kapten
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lycklig GV-VP-ägare
Kapten
«
Svar #51 skrivet:
05 april 2011, 21:34:09 »
Citera
Vi har nu fatt nagra schablonberakningar och det ser ut att vara fel i flertalet. Markligt eftersom felrakningarna kommit efter en visit till objektet samt samtal med oss som bor dar.
Det har ar jag saker pa da jag fatt mycket trovardiga uppgifter och berakningar fran mina nyvunna vanner pa forumet.
Det vore mer juste att berakna enligt faktiska forhallanden och ge kunden en riktig berakning/kalkyl oavsett om kunden hapnar over resultatet. Det ar ju for kundens basta, en saljare utfor en tjanst som maste vara adekvat och rimlig. Att salja gar ju bra med glassiga broschyrer och en stunds snack men det ska vara substans i det, alla kunder ar inte noggranna.
Jag antar pa att konsumentombudsmannen har massor med VP-kalkyler pa sitt bord.
Om det finns en konsumentombudsman nu for tiden.
Hoppas det blir lag pa att man som potentiell kopare av VP-anlaggning maste hanga pa forumet nagra veckor forst och fa nagon hum om vad det handlar om. VP-marknaden ar en djungel. Jag tycker annars att ovriga lagar ar onodiga och skapar behov av fler.
Mvh
Cap
Loggat
hawkeye99
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #52 skrivet:
06 april 2011, 19:38:53 »
Citera
Cocacola!
Jag uppskattar bara, har inte varit på plats. Kanske vill kunden att jag kommer ohc då gör jag det. Jag har skickat en kalkyl till kapten beräknad på 22 kw och 30 kw. För att visa skillnaden i spetsbehov. Engammal skola på 400+600 kvm ÄR energikrävande.
Jag är känd fö ratt göra ett bra jobb. är inte installatör men har gott rykte som säljare och det tänker jag fortsätta ha. Därför är jag väldigt nogrann i mitt jobb.
Det är husets behov som styr mest, inte de som bor där och deras vanor. Om en boende har 12 grader inne och förbrukar 5 m3, nnebär inte det att pumpen skall vara dimensionerad efter 5 m3. Erfarenheten säger x m3. 13 m3 var en beräkning utifrån andra objekt av samma karaktär.
Min gamle mentor som är en av pionjärerna i den här branschen har gett mig nyckeltal att gå på .TEx 20 liter olja per m2 är energibehovet på ett 60-talshus som inte är tilläggsisolerat. En skånelänga på 200 kvm förbrukar runt 6 m3, isolerad är vi nere på 4,5. ETC.
Som kvinna i den här branschen måste jag vara påläst, och kunnig och extra nogrann, annars lär branschen gubbmaffia strimla mig i småbitar.
Loggat
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft. Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men har tidigare jobbat med övriga fabrikat på marknaden. Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på Facebook.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #53 skrivet:
06 april 2011, 20:21:56 »
Citera
Gubb maffia
för mig spelar det ingen roll om det är en tjej eller kille . Huvudsaken man kan sitt jobb ,
Det är husets behov som styr allt I det ingår även att vi dimensionerar VV enligt dom normer som finns och eventuella behov som fastighets ägaren har eller planerar att skaffa sig , .
schabloner i all ära men jag går på egna effektberäkningar. då blir det rätt dimesionerat.
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
hawkeye99
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #54 skrivet:
06 april 2011, 21:30:31 »
Citera
Ja du cocacola. Vi siktar alla på att det skall vara så bra som möjligt för kunden, eller hur? Det är det vi lever på. Nöjda kunder ger 10 nya kunder, missnöjda kunder ohc man tappar 100 kunder.
Det viktiga är att vara ärlig mot kunderna men också måste man ifrågasätta om man inte tycker att det stämmer. De finns de som skall leverera billigaste lösningen till varje pris.
Vi har läs om en del skräckexempel här på forumet. Som installatör måste du hålla med om att man måste se till helheten. Räcker värmesystemet/framledningstemperaturen, måste man göra något dä? Det är ärligast att ta det direkt med kunden istället för att komma efteråt. Jag har träffat på åtskilliga klabbsockar i branschen. Oavsett vad du tycker om gubbmaffia vilket var ett lite skämtsamt uttryck. Men det stämmer. Å andra sidan har jag aldrig känt mig "kränkt eller trakasserad" trots att det är uteslutande män överallt. Men som kvinna sticker man ut och då gäller det att kunna sina saker ohc framförallt varaärlig
Håll med om att 17 kw känns väldigt underdimensionerat. till 600 kvm Är man seriiös säljer man aldrig något sådant utan att göra ett besök, riktipris vilket jag brukar lämna är en sak. Verkar vara något script här på sidan som dingar sig, går knappt att skriva
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #55 skrivet:
06 april 2011, 22:22:01 »
Citera
japp kunden ska ha valuta för hela sin insats i den investering som dom ska göra.
17kwh jag vågar inte skriva vad jag tycker om en sån dimensionering . det skulle rickard va tvungen att ta bort
cocacola
Loggat
Kapten
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lycklig GV-VP-ägare
Kapten
«
Svar #56 skrivet:
06 april 2011, 22:25:17 »
Citera
Maffiagubbarna ar mycket duktiga pa det de gor, piraterna langs kusterna likasa. Jag har traffat bagge sorter.
De jobbar i skumrasket tills de fatt tillrackligt med kapital och sedan koper de "hederliga" tillgangar, blir stora man och for den delen kvinnor. Manga gor valdigt mycket gott. Nar f-n blir gammal ...
Det finns savitt jag ser stolthet i VP-branschen och det uppskattas alldeles sarskilt da ocksa vi ar i fard med att investera i en anlaggning. Fortsatt sa och de oseriosa blir efter, vi hjalps at att sanera branschen, mina vanner kommer att lyssna till det jag sager om var blivande anlaggning. De som annu ingen VP har kommer kanske att gora som vi gor och forsoka fa hjalp med det har utanfor det normala forfarandet att ringa forsta basta saljare. Saljarna ar duktiga pa att salja, inte alltid i att kalkylera.
Network marketing ar det sakraste systemet att bli kvar i branschen eller falla ur, jag upplever att i Sverige borjar man forsta att reklam ar reklam och mun till mun metoden ar en rakare vag till god affar. Kanske det beror pa att jag sjalv lyssnar till vad folk sager och kraver detsamma av andra jag har att gora med.
Forumet ar en utomordentligt bra vag till en battre losning for spekulanter pa VP. Kunden behover inte fasta sig vid nagot och kan hitta massor av rad i alla tankbara sidor av amnet.
Min utbildning i att handla VP gar jattebra och det ar mycket tack vare detta forum men mest er som engagerar er i vart projekt.
Mvh
Cap
Loggat
losch
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
losch
«
Svar #57 skrivet:
06 april 2011, 22:51:50 »
Citera
Kapten
Jag håller med dig, som lekman inom detta område så är ett sådant här forum mycket värt. Man får mycket tips om vad man skall tänka på från lyckade och mindre lyckade installationer. I detta forum finns massor av erfarenhet och engagerande medlemmar som är till stor hjälp för oss noviser.
Loggat
Kapten
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lycklig GV-VP-ägare
Kapten
«
Svar #58 skrivet:
07 april 2011, 10:24:19 »
Citera
Det galler att salla ut godbitarna, det ar inte bara du och jag som har for lite koll.
Mvh
Cap
Loggat
hawkeye99
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #59 skrivet:
07 april 2011, 11:02:27 »
Citera
Cocacola. Jag tror vi har samma åsikt om 17 kw
tyvärr finns det åtskilliga säljare som kör den varianten för att vara billigast. Och det är många gånger drakarna i branschen. Jag har jobbat hos 2 stora drakar och jag skulle kunna berätta hårresande historier. Hru man säljer ett speciellt märke för att få bonuspumpar eller där säljare väljer att sälja luftvatten framför jordvärme för att man får bättre provision på luft/vatten. Vissa har inte utbildad personal utan kör bidragare från af. Vattenläckor, felinstallerat, slarv. För klena rördimensioner, upphängda rör i buntband. Det är alltså inte bara säljarna som falerar. Det finns de som kallar sig energiingenjörer men som inte kan se skillnadpå en och tvårörssystem........ Rickard ger mig säkert pekpinnen, men jag kunde inte låta bli. Namnge företagen gör jag inte.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
...
8
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 907
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Nickmac
lubbis
Heat?
flunosslin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info