Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Härdsmälta i Japan
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
71
[
72
]
73
...
120
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Härdsmälta i Japan (läst 876050 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
jehu
Lekman men kanske en vacker dag
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2067
Karma +5/-12
Kön:
CTC håller måttet
jehu
SV: Härdsmälta i Japan
«
Svar #1065 skrivet:
21 maj 2011, 23:17:52 »
Mera Fukushima på Discovery Channel ikväll 23.30
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PTQ-Jky_fr8[/youtube]
Loggat
Villa 330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #1066 skrivet:
22 maj 2011, 00:46:25 »
Min uppfattning är i alla fall klar. Världe behöver och kommer få mer kärnkraft i väntan på mer förnyelsebar basenergi
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
jehu
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-12
Kön:
CTC håller måttet
jehu
«
Svar #1067 skrivet:
22 maj 2011, 01:11:38 »
Ganska bra reportage för Discovery, lite åt action-hållet som vanligt.
Intressantast var kanske efterskalven som kan gå upp mot 7 på skalan, inträffar titt som tätt och antas fortsätta i månader eller år. Tokyo ligger i farozonen.
Kanske borde man ändå evakuera Japan?
Men man kanske vänjer sig vid allt.
Intressant var också att se brandmännen som ryckte ut när taket blåste av reaktor 3 och stod där med slangarna utan skyddsutrustning medan ångan bolmade genom taket.
Den dom intervjuade såg då pigg ut.
Å så den efterkloka funderingen - om man nu vet att det kommer en tsunami om en halvtimme, varför tar man då inte genast allt portabelt av värde och sätter sig i bilen och drar till närmaste kulle?
Om man har ett fartyg i hamn, varför inte göra loss och genast dra ut på havet?
Hur skulle man själv ha reagerat?
Loggat
Villa 330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
jehu
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-12
Kön:
CTC håller måttet
jehu
«
Svar #1068 skrivet:
22 maj 2011, 09:52:12 »
Sammanfattning av 4de generationens kärnkraft från Ny Teknik
Det låter som om de har en hel del kvar att lista ut, och att det är en del svårlösta problem.
Jag antar att alla reaktorer som byggs fr o m idag kommer att ha passiv kylning, dvs de kommer inte att vara beroende av nödgeneratorer eller batteridrift för att kyla härden vid ett 'skarpt läge'.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3173835.ece
FAKTA Gen IV-reaktorer
Den fjärde generationens snabba reaktorer har sina rötter i dagens bridreaktorer, men ny teknik gör att de blir mycket säkrare att driva.
Till skillnad från dagens lättvattenreaktorer, som går på lättkluvet anrikat uran, kan de snabba rektorerna använder uran som redan använts i lättvattenreaktorer och som har kvar 80-90 procent av sitt energiinnehåll.
De kallas för snabba reaktorer för att neutronerna som släpps loss vid kärnreaktionerna har högre energi än i dagens reaktorer.
Neutronerna från kärnklyvningen är så snabba att även det svårkluvna ”avfallet” från lättvattenreaktorerna kan antändas.
Men då duger inte vatten som kylmedium, eftersom vatten bromsar neutronerna.
Endast en handfull ämnen, som natrium, helium och bly, släpper igenom neutronerna med full fart och det är det man använder i fjärde generationens kärnreaktorer.
Men det ställer till med nya problem, som höga temperaturer, korrosiva miljöer och nötande material. Nya konstruktionsmaterial, som tål den tuffa miljön, måste utvecklas.
Plus och minus med Gen IV
PLUS
+ Utnyttjar kvarvarande energi i det bränsle som dagens lättvattenreaktorer lämnar som avfall.
+ Utnyttjar bränslet 100 gånger mer effektivt än dagens kärnreaktorer.
+ Kan ”bränna” plutonium, både vapenplutonium och annat plutonium, på ett säkert sätt.
+ Förkortar tiden som kärnavfallet är giftigt för människan från 100 000 år till 300-500 år.
+ Säkrare teknik med passiv kylning som inte är beroende av eldrivna pumpar eller manuell hantering.
MINUS
- Dyrare teknik än med lättvattenreaktorer på grund av de höga temperaturer som uppstår vid kärnreaktionerna.
- För att kunna använda svårkluvet kärnbränsle krävs flytande metall som kylmedel, vilket ställer stora krav på materialet i reaktorn.
- Det hittills bästa kylmedlet, smält bly, är mycket korrosivt mot metallerna i reaktorn och kräver ytterligare forskning och tester.
- Flytande natrium, som det forskats mest om, är har nackdelen att det är explosivt om det kommer i kontakt med vatten.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36144
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #1069 skrivet:
22 maj 2011, 09:58:23 »
Att något som har så många olösta problem kan vara "mycket säkrare" än dagens reaktorer måste väl ändå betyda att dagens reaktorer är VÄLDIGT osäkra?
Flytande bly som skall kyla härden via självcirkulation...
Vad händer med självcirkulationen när jordbävningen gör att rörsystemet förvrids/bryts sönder?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7764
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #1070 skrivet:
22 maj 2011, 10:19:48 »
I ånglokens barndom var det nån professor/vetenskapsman som med yttersta säkerhet påstod att människor inte klarade av att färdas i dom hiskeliga hastigheter som ångloken skulle komma upp i, likaså sa vid sekelskiftet patentverkets chef i USA att dom kunde avveckla sin verksamhet för allt av värde var redan uppfunnet.
Jag tror det motsatta, att utveckling och "uppfinningar" driver tekniken framåt oavsett om det gäller kärnkraft, bilar eller nått annat. Man kan väl knappast säga att dagens bilar en är i närheten av hur dom var för 50 år sedan, utvecklingen gäller inte endast bilar utan allt tekniskt, så även kärnkraft.
Ingen bygger bilar i dag som man gjorde på 50 talet, och ingen bygger kärnkraftverk i dag som man gjorde på 50talet
Och visst, några av jordens innevånare får betala priset av dom misstag som görs, Men dom allra flesta kommer att ha nytta av utvecklingen.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #1071 skrivet:
22 maj 2011, 10:23:02 »
Jag är definitivt inte emot utveckling, men ser helst att den sker inom helt andra områden än kärnkraft, alltså förnyelsebara och säkra energislag.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #1072 skrivet:
22 maj 2011, 10:25:49 »
Och jag ser helst att utvecklingen sker inom ALLA områden även dom som jag kanske inte sympatiserar med.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #1073 skrivet:
22 maj 2011, 10:29:50 »
Visst, det är bättre att bygga moderna kärnkraftverk än omoderna.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
T-bird
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 130
Karma +0/-0
Kön:
Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
T-bird
«
Svar #1074 skrivet:
23 maj 2011, 14:54:33 »
Varför skall man bygga icke förnylsebar kärnkraft när förnyelsebar vindkraft är billigare?
http://www.vindkraftsportalen.se/myter-om-vindkraft/vindkraft-ar-den-dyraste-formen-av-elproduktion/
2010 kom 22 % av världens uran från andra källor än gruvor, men nu när vapenuranet snart är slut hur skall man då ersätta den för låga brytningen av uran när efterfrågan är större än tillgången från nuvarande gruvor.
Loggat
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim 1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.
jehu
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-12
Kön:
CTC håller måttet
jehu
«
Svar #1075 skrivet:
23 maj 2011, 16:46:59 »
Svaret där är att med nuvarande teknik kommer världens urantillgångar inte att räcka långt. Därför har jag länge trott att kärnkraft skulle bli en parentes.
Men med ny teknik enligt ovan "Generation 4" kommer det att räcka länge. I Oskarshamn finns 5000 ton använt bränsle som man hellre än att långtidslagra kan använda i nya reaktorer.
Vad jag funderar på är om vi vill det - även om reaktorerna blir betydligt säkrare?
När fusion var i ropet funderade jag på om en obegränsad tillgång till billig energi var bra eller dåligt för oss. Men där kommer man mer in på filosofiska spörsmål.
Vindkraften har redan passerat sin popularitetstopp, tror jag. Ett fåtal snurror kan vara roligt att titta på, vindkraftsparker vill man helst slippa.
Loggat
V70tdi
Kan värmepumpar
Stad/land: Rö
Antal inlägg: 173
Karma +1/-0
Kön:
V70tdi
«
Svar #1076 skrivet:
24 maj 2011, 00:19:41 »
He blås int när det är 22 ºC kallt
Loggat
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE
zibrosc1235
Nam et ipsa scienta potestas est
Expert på värmepump
Antal inlägg: 508
Karma +5/-29
Kön:
zibrosc1235
«
Svar #1077 skrivet:
24 maj 2011, 19:16:18 »
Idag kommer nyheter som bekräftar härdsmältor i TRE kärnkraftsverk i Fukushima så trådens rubrik borde vara "Härdsmält
or
i Japan"
Från SVT text idag:
134 SVT Text Tisdag 24 maj 2011
UTRIKES Publicerad 24 maj
Härdsmälta i tre japanska reaktorer
Tokyo Electric, Tepco, som äger kärn-
kraftverket Fukushima, bekräftade
i dag att bränsleelement i ytter-
ligare två reaktorer smälte tidigt
under katastrofen i mars.
Tidigare har bolaget bekräftat att en
partiell härdsmälta inträffade i en
reaktor.
Fortfarande - två månader efter det
förödande jordskalvet och tsunamin
som utlöste katastrofen - kämpar
ingenjörer med att försöka hindra
radioaktivt läckage och få
anläggningen under kontroll.
För de boende och tvångsevakuerade får man bara hoppas att man snart får anläggningen under kontroll- Tre, kanske fler, kärnkraftsanläggningar utom kontroll samtidigt är en katastrof av historisk nivå. Om man efter dessa nya besked tror att det går att fortsätta "som vanligt" med kärnkraft, men nyare, är man nog rätt naiv eller "dum på riktigt".
Har vi några kandidater?
«
Senast ändrad: 24 maj 2011, 19:45:17 av zibrosc1235
»
Loggat
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #1078 skrivet:
24 maj 2011, 20:58:48 »
Eftersom jag tillhör dom som tror att man kan fortsätta med kärnkraft får jag väl ses som en kandidat.
MEN vad det gäller vem som har det sämst ställt rent intellektuellt ställer jag gärna upp på en jämförelse, och vad det gäller naivitet gäller det samma fast där tror jag att svaret redan är givet. Jag går inte okritiskt på vad tidningarna skriver i alla fall.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #1079 skrivet:
25 maj 2011, 00:39:23 »
Vi fortsätter med kärnkraft
Medans zibro står på barikaderna o skriker utvecklar vi nya energikällor
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
71
[
72
]
73
...
120
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Härdsmälta i Japan
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1634
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
T Ramsmark
TS Comfort AB
rocas
tomtom
kfransson
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info