0 medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 08 april 2011, 13:09:59Som jag ser det finns det två läger här.Ett läger som anser att kärnkraftens brister och farlighet är så pass stor att vi skall avvekla/ersätta den med något miljövänligare så snart som möjligt, eller i vart fall satsa pengar på att hitta det som kan ersätta kärnkraften.Ett läger ser kärnkraften som den ultimata lösningen, och mer eller mindre - helt ofarlig.Båda lägren söker stöd för att framställa sin tes som den vettiga/logiska/bästa.Jag ser ingen anledning att folk skall idiotförklara varann i en debatts som denna, för en sak är absolut säker, det finns ingen som idag vet vilket av de två lägren som på sikt får rätt.Jag anser, om man vill följa försiktighetsprincipen, att det är helt logiskt att man söker/utvecklar alternativ, och ersätter kärnkraften med något säkrare så fort som möjligt.Jag kan kanske tycka att folk som inte håller med mig är korkade, eller runt ut sagt idioter , men jag behöver ju inte skriva det, varken rakt ut eller inlindat i andra ord.Låt oss försöka hålla debatten saklig, och framför allt utan personangrepp, även om den rör ett känslomässigt ämne.Det är svårt för mig som beteendevetare att undvika att försöka analysera det som döljer sig bakom argumenten. För mig är det inte ett personangrepp, utan mer en logisk förklaring. Samtidigt inser jag att det självklart kan uppfattas annorlunda och isåfall är jag ledsen för detta.Jag försvarar inte kärnkraften i sak. Det jag reagerar emot är den utopi och totalt verklighetsfrämmande värld många kärnkraftsmotståndare verkar förespråka. För mig är kärnkraften ett nödvändigt ont i vårt samhälle och då kan vi lika gärna acceptera och gå vidare istället för att lägga ner möda på motarbete.
Som jag ser det finns det två läger här.Ett läger som anser att kärnkraftens brister och farlighet är så pass stor att vi skall avvekla/ersätta den med något miljövänligare så snart som möjligt, eller i vart fall satsa pengar på att hitta det som kan ersätta kärnkraften.Ett läger ser kärnkraften som den ultimata lösningen, och mer eller mindre - helt ofarlig.Båda lägren söker stöd för att framställa sin tes som den vettiga/logiska/bästa.Jag ser ingen anledning att folk skall idiotförklara varann i en debatts som denna, för en sak är absolut säker, det finns ingen som idag vet vilket av de två lägren som på sikt får rätt.Jag anser, om man vill följa försiktighetsprincipen, att det är helt logiskt att man söker/utvecklar alternativ, och ersätter kärnkraften med något säkrare så fort som möjligt.Jag kan kanske tycka att folk som inte håller med mig är korkade, eller runt ut sagt idioter , men jag behöver ju inte skriva det, varken rakt ut eller inlindat i andra ord.Låt oss försöka hålla debatten saklig, och framför allt utan personangrepp, även om den rör ett känslomässigt ämne.
Mmm, jag förstår det, men samtidigt måste du ju förstå att det finns typ 50% av mänskligheten som inte håller med dig om detta.
Då förstår jag hur du tänker.. som beteendevetare liksom.Då blir det manga att sjukdomsförklara här tex! Och det bara på en dag och i Tyskland bara.. och som inte tycker som du.
Citat från: Maijckel skrivet 08 april 2011, 14:05:08Citat från: Rickard skrivet 08 april 2011, 13:09:59Som jag ser det finns det två läger här.Ett läger som anser att kärnkraftens brister och farlighet är så pass stor att vi skall avvekla/ersätta den med något miljövänligare så snart som möjligt, eller i vart fall satsa pengar på att hitta det som kan ersätta kärnkraften.Ett läger ser kärnkraften som den ultimata lösningen, och mer eller mindre - helt ofarlig.Båda lägren söker stöd för att framställa sin tes som den vettiga/logiska/bästa.Jag ser ingen anledning att folk skall idiotförklara varann i en debatts som denna, för en sak är absolut säker, det finns ingen som idag vet vilket av de två lägren som på sikt får rätt.Jag anser, om man vill följa försiktighetsprincipen, att det är helt logiskt att man söker/utvecklar alternativ, och ersätter kärnkraften med något säkrare så fort som möjligt.Jag kan kanske tycka att folk som inte håller med mig är korkade, eller runt ut sagt idioter , men jag behöver ju inte skriva det, varken rakt ut eller inlindat i andra ord.Låt oss försöka hålla debatten saklig, och framför allt utan personangrepp, även om den rör ett känslomässigt ämne.Det är svårt för mig som beteendevetare att undvika att försöka analysera det som döljer sig bakom argumenten. För mig är det inte ett personangrepp, utan mer en logisk förklaring. Samtidigt inser jag att det självklart kan uppfattas annorlunda och isåfall är jag ledsen för detta.Jag försvarar inte kärnkraften i sak. Det jag reagerar emot är den utopi och totalt verklighetsfrämmande värld många kärnkraftsmotståndare verkar förespråka. För mig är kärnkraften ett nödvändigt ont i vårt samhälle och då kan vi lika gärna acceptera och gå vidare istället för att lägga ner möda på motarbete. Då förstår jag hur du tänker.. som beteendevetare liksom.Då blir det manga att sjukdomsförklara här tex! Och det bara på en dag och i Tyskland bara.. och som inte tycker som du.Hunderttausende demonstrieren gegen AtomkraftMehr als 200.000 Menschen haben gegen Atomkraft protestiert. Gewerkschaften, Friedens- und Umweltgruppen marschierten gemeinsam.http://www.welt.de/politik/deutschland/article12970772/Hunderttausende-demonstrieren-gegen-Atomkraft.html
Citat från: Rickard skrivet 08 april 2011, 13:09:59Som jag ser det finns det två läger här.Ett läger som anser att kärnkraftens brister och farlighet är så pass stor att vi skall avvekla/ersätta den med något miljövänligare så snart som möjligt, eller i vart fall satsa pengar på att hitta det som kan ersätta kärnkraften.Ett läger ser kärnkraften som den ultimata lösningen, och mer eller mindre - helt ofarlig.Båda lägren söker stöd för att framställa sin tes som den vettiga/logiska/bästa.Jag ser ingen anledning att folk skall idiotförklara varann i en debatts som denna, för en sak är absolut säker, det finns ingen som idag vet vilket av de två lägren som på sikt får rätt.Jag anser, om man vill följa försiktighetsprincipen, att det är helt logiskt att man söker/utvecklar alternativ, och ersätter kärnkraften med något säkrare så fort som möjligt.Jag kan kanske tycka att folk som inte håller med mig är korkade, eller runt ut sagt idioter , men jag behöver ju inte skriva det, varken rakt ut eller inlindat i andra ord.Låt oss försöka hålla debatten saklig, och framför allt utan personangrepp, även om den rör ett känslomässigt ämne.Den första gruppen finns ju helt klart representerad i tråden, sedan har vi dom som vill stänga kärnkraften nu och antingen inte fattar att det finns alternativ eller promotar CO2 drivande alternativ. Det sistnämnda är naturligtvis en populistisk politisk agenda som nu även visst når riksdagen genom ett förslag av den normalt smarta wetterstrand men som fått totalt hjärnsläpp o menar att vi ska stänga 2 reaktorer pga jordbävningsrisken i Japan o kalifornien.
Lär av tyskarnas kärnkraftsmotstånd är rubriken på detta inlägg i Norran. läs och lär nytt rabalder.http://norran.se/asikter/debattartiklar/article1112278.ece
Citat från: rabalder skrivet 08 april 2011, 16:40:59Citat från: Rickard skrivet 08 april 2011, 13:09:59Som jag ser det finns det två läger här.Ett läger som anser att kärnkraftens brister och farlighet är så pass stor att vi skall avvekla/ersätta den med något miljövänligare så snart som möjligt, eller i vart fall satsa pengar på att hitta det som kan ersätta kärnkraften.Ett läger ser kärnkraften som den ultimata lösningen, och mer eller mindre - helt ofarlig.Båda lägren söker stöd för att framställa sin tes som den vettiga/logiska/bästa.Jag ser ingen anledning att folk skall idiotförklara varann i en debatts som denna, för en sak är absolut säker, det finns ingen som idag vet vilket av de två lägren som på sikt får rätt.Jag anser, om man vill följa försiktighetsprincipen, att det är helt logiskt att man söker/utvecklar alternativ, och ersätter kärnkraften med något säkrare så fort som möjligt.Jag kan kanske tycka att folk som inte håller med mig är korkade, eller runt ut sagt idioter , men jag behöver ju inte skriva det, varken rakt ut eller inlindat i andra ord.Låt oss försöka hålla debatten saklig, och framför allt utan personangrepp, även om den rör ett känslomässigt ämne.Den första gruppen finns ju helt klart representerad i tråden, sedan har vi dom som vill stänga kärnkraften nu och antingen inte fattar att det finns alternativ eller promotar CO2 drivande alternativ. Det sistnämnda är naturligtvis en populistisk politisk agenda som nu även visst når riksdagen genom ett förslag av den normalt smarta wetterstrand men som fått totalt hjärnsläpp o menar att vi ska stänga 2 reaktorer pga jordbävningsrisken i Japan o kalifornien. Nu har jag inte hört allt som sagt om detta, men jag förstod i alla fall att vi kunde stänga två kraftverk UTAN att det skulle bli brist på effekt.Om vi subventionerar vindkraft, och gröna certfikat, skatteväxling mm, och ÄNDÅ inte fasar ur kärnkraften när vi får möjlighet är vi ju totalt tappade bakom en vagn, det måste väl ändå alla hålla med om.Med detta sagt vill jag nog gärna att staten förslagvis via Vattenfall FÖRST anslår mer pengar/investeringar i alternativen, och när vi verkligen ser att det blir ett överskott, då skall vi stänga kärnkraften.Det är den mer eller mindre totala avsaknaden av satsningar på alternativ energi som jag vänder mig emot.Jag vänder mig absolut inte emot att stänga kärnkraft när/om vi får ett överskott.Som exempel kan jag nämna svartlutsförgasningen som har forskats fram i Piteå, körts i en testanläggning under verklighetsliknande förhållanden (dock inte fullskaligt) vid ETC/Smurfit Kappa i Piteå.Den revulutionerande tekniken att göra drivmedel av svartlut har gått Sverige ur händerna då det p.g.a. obefinligt stöd/intresse från stat eller statliga bolag inte kunde hitta en Svensk investerare. Nu äger Michigan-baserade New Page Corporation tekniken, och kommer att tjäna miljarder och åter miljarder på detta, pengar som kunde stannat i Sverige om staten/vattenfall satsat några hundra miljoner på att investera i tekniken, istället köper de kärnkraft och kolkraft i Tyskland, och delar ut tiotals miljoner i helt onödiga bonusar...Det är såååå korkat och kortsiktigt, och det mest skrämmande är att det säkert finns tiotals exempel till där Svensk forskning utvecklat tekniker för framtiden, men som vi själva inte får skörda frukterna av.För vi har ju "billig" kärnkraft.
Citat från: Rickard skrivet 08 april 2011, 17:12:57Citat från: rabalder skrivet 08 april 2011, 16:40:59Citat från: Rickard skrivet 08 april 2011, 13:09:59Som jag ser det finns det två läger här.Ett läger som anser att kärnkraftens brister och farlighet är så pass stor att vi skall avvekla/ersätta den med något miljövänligare så snart som möjligt, eller i vart fall satsa pengar på att hitta det som kan ersätta kärnkraften.Ett läger ser kärnkraften som den ultimata lösningen, och mer eller mindre - helt ofarlig.Båda lägren söker stöd för att framställa sin tes som den vettiga/logiska/bästa.Jag ser ingen anledning att folk skall idiotförklara varann i en debatts som denna, för en sak är absolut säker, det finns ingen som idag vet vilket av de två lägren som på sikt får rätt.Jag anser, om man vill följa försiktighetsprincipen, att det är helt logiskt att man söker/utvecklar alternativ, och ersätter kärnkraften med något säkrare så fort som möjligt.Jag kan kanske tycka att folk som inte håller med mig är korkade, eller runt ut sagt idioter , men jag behöver ju inte skriva det, varken rakt ut eller inlindat i andra ord.Låt oss försöka hålla debatten saklig, och framför allt utan personangrepp, även om den rör ett känslomässigt ämne.Den första gruppen finns ju helt klart representerad i tråden, sedan har vi dom som vill stänga kärnkraften nu och antingen inte fattar att det finns alternativ eller promotar CO2 drivande alternativ. Det sistnämnda är naturligtvis en populistisk politisk agenda som nu även visst når riksdagen genom ett förslag av den normalt smarta wetterstrand men som fått totalt hjärnsläpp o menar att vi ska stänga 2 reaktorer pga jordbävningsrisken i Japan o kalifornien. Nu har jag inte hört allt som sagt om detta, men jag förstod i alla fall att vi kunde stänga två kraftverk UTAN att det skulle bli brist på effekt.Om vi subventionerar vindkraft, och gröna certfikat, skatteväxling mm, och ÄNDÅ inte fasar ur kärnkraften när vi får möjlighet är vi ju totalt tappade bakom en vagn, det måste väl ändå alla hålla med om.Med detta sagt vill jag nog gärna att staten förslagvis via Vattenfall FÖRST anslår mer pengar/investeringar i alternativen, och när vi verkligen ser att det blir ett överskott, då skall vi stänga kärnkraften.Det är den mer eller mindre totala avsaknaden av satsningar på alternativ energi som jag vänder mig emot.Jag vänder mig absolut inte emot att stänga kärnkraft när/om vi får ett överskott.Som exempel kan jag nämna svartlutsförgasningen som har forskats fram i Piteå, körts i en testanläggning under verklighetsliknande förhållanden (dock inte fullskaligt) vid ETC/Smurfit Kappa i Piteå.Den revulutionerande tekniken att göra drivmedel av svartlut har gått Sverige ur händerna då det p.g.a. obefinligt stöd/intresse från stat eller statliga bolag inte kunde hitta en Svensk investerare. Nu äger Michigan-baserade New Page Corporation tekniken, och kommer att tjäna miljarder och åter miljarder på detta, pengar som kunde stannat i Sverige om staten/vattenfall satsat några hundra miljoner på att investera i tekniken, istället köper de kärnkraft och kolkraft i Tyskland, och delar ut tiotals miljoner i helt onödiga bonusar...Det är såååå korkat och kortsiktigt, och det mest skrämmande är att det säkert finns tiotals exempel till där Svensk forskning utvecklat tekniker för framtiden, men som vi själva inte får skörda frukterna av.För vi har ju "billig" kärnkraft.Ang att stänga 2 reaktorer pga vårt stora överskott.... Då har man problem med närminnet... Vad hände när servicen av en reaktor drog ut på tiden förra vintern....Alla riskkapitalister drömmer om att hitta en "evighets maskin" tror däremot inte att staten skall äga den forskningen. Nu har jag aldrig hört talas om din Piteå uppfinning men är den bra så kommer vi väl kunna dra nytta av den i framtiden oberoende vem som äger den.