0 medlemmar och 25 gäster tittar på detta ämne.
Det här med tidszoner ställer till det lite i nyhetsflödet och uppdateringar på nätet. Vi kommer strax att få höra mer om händelserna vid kärnkraftverket i Onagawa.http://www.reuters.com/article/2011/04/08/us-japan-idUSTRE72A0SS20110408
Citat från: zibrosc1235 skrivet 08 april 2011, 10:32:26Det här med tidszoner ställer till det lite i nyhetsflödet och uppdateringar på nätet. Vi kommer strax att få höra mer om händelserna vid kärnkraftverket i Onagawa.http://www.reuters.com/article/2011/04/08/us-japan-idUSTRE72A0SS20110408Du skriver i din text om Onagawa och länkar sedan till en artikel som handlar om Japans ekonomi. Att Japans ekonomi påverkas av jordbävning, tsunami och de havererade kärnkraftverken är väl ingenting konstigt eller hur.
Artikeln är på flera sidor.. exempelvis på sid 2:"There was a brief scare when water leaks were found on Friday at a second nuclear plant, Onagawa, in the northeast, but Japan's nuclear safety agency said it had not detected any change in radiation levels"Troligen pekar detta på att kylsystemet är skadat..
IAEA uppdete 07.04.11http://www.iaea.org/newscenter/news/tsunamiupdate01.htmlOnagawa Nuclear Power PlantAll reactors have been in cold shutdown since the 11 March earthquake.NISA has confirmed that two out of the three lines supplying off-site power to the site were lost following the 7 April earthquake. Off-site power continues to be supplied through the third line.Cooling of the spent fuel pool was temporarily lost, but has subsequently been restored.Detta om något visar väl hur Japanerna "sitter med näbben i kläm" och vilka problem ett kärkraftverk alstrar:Onogawa nödstoppades i samband med jordbävningen den 11 mars. Det lagrade bränslet av olika sort måste ha en fungerande kylning för lång lång tid framåt även fast anläggningen ej är i drift. Gårdagens jordbävning fick kylningen att komma ur balans ett tag och det orsakade en snabbt och okontrollerad oro hos seriösa inblandade. Kärnkraft i praktiken! Hur många decennier som dessa produkter kommer att kräva en väl fungerande kylning kan man väl bara ana..
Det är nästan lika förbryllande att ni andra tar zibros inlägg seriöst...
Citat från: zibrosc1235 skrivet 08 april 2011, 12:05:26IAEA uppdete 07.04.11http://www.iaea.org/newscenter/news/tsunamiupdate01.htmlOnagawa Nuclear Power PlantAll reactors have been in cold shutdown since the 11 March earthquake.NISA has confirmed that two out of the three lines supplying off-site power to the site were lost following the 7 April earthquake. Off-site power continues to be supplied through the third line.Cooling of the spent fuel pool was temporarily lost, but has subsequently been restored.Detta om något visar väl hur Japanerna "sitter med näbben i kläm" och vilka problem ett kärkraftverk alstrar:Onogawa nödstoppades i samband med jordbävningen den 11 mars. Det lagrade bränslet av olika sort måste ha en fungerande kylning för lång lång tid framåt även fast anläggningen ej är i drift. Gårdagens jordbävning fick kylningen att komma ur balans ett tag och det orsakade en snabbt och okontrollerad oro hos seriösa inblandade. Kärnkraft i praktiken! Hur många decennier som dessa produkter kommer att kräva en väl fungerande kylning kan man väl bara ana..Gång efter gång visar du hur det är din egen fantasi och paranoia som får dig att lägga ihop 1+1 till 11Det är nästan lika förbryllande att ni andra tar zibros inlägg seriöst...
Citat från: Maijckel skrivet 08 april 2011, 12:49:12Det är nästan lika förbryllande att ni andra tar zibros inlägg seriöst...Jag kanske ska anamma principen DNFTT
Citat från: utopiazz skrivet 08 april 2011, 13:02:16Citat från: Maijckel skrivet 08 april 2011, 12:49:12Det är nästan lika förbryllande att ni andra tar zibros inlägg seriöst...Jag kanske ska anamma principen DNFTTJa det här med seriös diskussion och argumentation med belagda fakta går ju inget vidare för dig.Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att reflektera och ompröva sin egen fakta- och verklighetsbild till aktuell emperi och justera och ompröva den då den inte håller.
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att reflektera och ompröva sin egen fakta- och verklighetsbild till aktuell emperi och justera och ompröva den då den inte håller.
Själv anser jag det vara sunt att sträva efter energislag som inte riskerar mänskligheten på planeten.Fast å andra sidan kanske det skulle bli lite mer fart på tillvaron om vi bara levde i 40 år framöver.Och evolutionen lär ta fart om vi får fler missbildningar.Kanske inte så dumt med lite kärnkraft ändå, det är nog värre om vi alla skulle börja leva i 200 år.
Låt oss försöka hålla debatten saklig, och framför allt utan personangrepp, även om den rör ett känslomässigt ämne.
Som jag ser det finns det två läger här.Ett läger som anser att kärnkraftens brister och farlighet är så pass stor att vi skall avvekla/ersätta den med något miljövänligare så snart som möjligt, eller i vart fall satsa pengar på att hitta det som kan ersätta kärnkraften.Ett läger ser kärnkraften som den ultimata lösningen, och mer eller mindre - helt ofarlig.Båda lägren söker stöd för att framställa sin tes som den vettiga/logiska/bästa.Jag ser ingen anledning att folk skall idiotförklara varann i en debatts som denna, för en sak är absolut säker, det finns ingen som idag vet vilket av de två lägren som på sikt får rätt.Jag anser, om man vill följa försiktighetsprincipen, att det är helt logiskt att man söker/utvecklar alternativ, och ersätter kärnkraften med något säkrare så fort som möjligt.Jag kan kanske tycka att folk som inte håller med mig är korkade, eller runt ut sagt idioter , men jag behöver ju inte skriva det, varken rakt ut eller inlindat i andra ord.Låt oss försöka hålla debatten saklig, och framför allt utan personangrepp, även om den rör ett känslomässigt ämne.