0 medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Roland skrivet 20 mars 2011, 16:49:24Citat från: Fidusen skrivet 19 mars 2011, 16:26:34Agent Orange,Efter en mindre modifiering säljs nu Agent Orange som RoundUp och kan köpas på alla varuhus som ogräsmedel.MVH/FidusenLägg av! Du är totalt oseriös!Om det är någon som är oseriös så är det väl du som utan fakta kommenterar sådant du inte begriper!
Citat från: Fidusen skrivet 19 mars 2011, 16:26:34Agent Orange,Efter en mindre modifiering säljs nu Agent Orange som RoundUp och kan köpas på alla varuhus som ogräsmedel.MVH/FidusenLägg av! Du är totalt oseriös!
Agent Orange,Efter en mindre modifiering säljs nu Agent Orange som RoundUp och kan köpas på alla varuhus som ogräsmedel.MVH/Fidusen
Citat från: Roland skrivet 20 mars 2011, 16:49:24Citat från: Fidusen skrivet 19 mars 2011, 16:26:34Agent Orange,Efter en mindre modifiering säljs nu Agent Orange som RoundUp och kan köpas på alla varuhus som ogräsmedel.MVH/FidusenLägg av! Du är totalt oseriös!Om det är någon som är oseriös så är det väl du som utan fakta kommenterar sådant du inte begriper! RoundUp: Deadly Cousin of Agent OrangeHerbicides have a place in plant control but not at the expense of life & quality of life of humans. Just ask Viet Nam veterans! Now it has been proven that this herbicied used so widely around the world is deadly to human life.Used in yards, on farms and in parks all over the world, Roundup herbicide has for years long been the top-selling weed killer of choice by all concerned. Now however researchers have proven that one of Roundup’s inert ingredients can & does kill human cells, specifically embryonic, placental & umbilical cord cells. It also suspected but not yet proven that it is deadly to cells in certain organs such as the pancreas, liver, spleen & kidneys.Its cousin, Agent Orange, has been proven to cause Type-2 diabetes by killing cells, Isles of Langerhans, in a human pancreas. Agent Orange is known for causing a DNA anonmaly that c auses spina bifida. many vets of the Viet Nam War can & do attest to these facts and are paid a disability each month for these very reasons and more.Källa :http://www.gather.com/viewArticle.action?articleId=281474977720321“RoundUp” (R) Herbicide Not Deadly Enough: Monsanto’s New Version Contains 70% Agent Orange!http://www.healthfreedomusa.org/?p=2915Fidusen
Lite mer sakupplysningar:Den verksamma beståndsdelen i RoundUp är glyfosfat, som numera även säljs under en massa andra varumärken sedan de ursprungliga patenten har gått ut. De stora fördelarna med glyfosfat jämfört med äldre liknande ogräsmedel (t ex Klorex och saltbaserade medel) är att det går åt mycket mindre mängder och dessutom bryts det ned snabbt. Har man sprutat glyfosfat på en lägda med ogräs och sedan plöjt, kan man så på nytt 2-3 veckor senare. Skulle man göra samma sak med Klorex måste man först vräka på kopiösa mängder en hel sommar innan man har tagit död på allt ogräs, och sedan tar det några år innan natriumkloratet har brutits ned till klorider (salt), som visserligen inte direkt tar död på växtlighet men ändå inte är roligt att ha kvar i jorden eller grundvattnet.Det som gjorde Hormoslyr så extremt farligt och cancerframkallande var inte fenoxisyran i sig, utan att medlet var förorenat av dioxiner pga en tillverkningsprocess där man inte hade kontroll på (eller inte brydde sig om) sådant.
Citat från: Roland skrivet 20 mars 2011, 16:49:24Citat från: Fidusen skrivet 19 mars 2011, 16:26:34Agent Orange,Efter en mindre modifiering säljs nu Agent Orange som RoundUp och kan köpas på alla varuhus som ogräsmedel.MVH/FidusenLägg av! Du är totalt oseriös!Partsinlaga utan visade orsakssamband och låg evidensgrad.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 20 mars 2011, 19:43:57Citat från: Roland skrivet 20 mars 2011, 16:49:24Citat från: Fidusen skrivet 19 mars 2011, 16:26:34Agent Orange,Efter en mindre modifiering säljs nu Agent Orange som RoundUp och kan köpas på alla varuhus som ogräsmedel.MVH/FidusenLägg av! Du är totalt oseriös!Partsinlaga utan visade orsakssamband och låg evidensgrad.En del av eftermiddagen har ägnats åt att försöka höja evidensgraden. Som alla kyltekniker vet kan man läcksöka halogenerade köldmedia med hjälp av en gasollåga som värmer en bit koppar. Finns det halogenerade köldmedier i luften färgas lågan grön. Det beror på att köldmediet sönderdelas i lågan. Frigjord klor reagerar med koppar och bildar flyktig kopparklorid som färgar lågan grön. Detta test fungerar också utmärkt på vätskor och fasta ämnen. Det kallas Beilsteintestet efter den som utvecklade det. 2,4-D och 2,4,5-T innehåller klor, beteckningarna står för 2,4-diklorfenoxiättiksyra respektive 2,4,5-triklorfenoxiättiksyra. Roundup innehåller inte klor. Nu är det så att jag i källaren har lite Regulan-ester, ett arvegods efter min pappa som vara trädgårdsmästare. Regulan-estern innehåller enligt etiketten 192 gram/L av 2,4-diklorfenoxiättiksyrans natriumsalt. Jag har också en flaska Roundup som jag fick av en bonde för ett antal år sedan när det visade sig att Regulan-estern inte tog kål på kirskålen i min trädgård. Som ett led i höjande av evidensgraden gick jag ner till mitt kemilab i källaren, tog fram lite koppartråd och satte fart på teclubrännaren (påminner om en bunsenbrännare) och testade. Roundup gav ingen färgning av lågan. Regulan-estern gav grönfärgning. Därav drar jag den slutsatsen att Roundup inte innehåller klor i påvisbara mängder och således inte kan innehålla vare sig 2,4-D eller 2,4,5-T vilket var förväntat resultat (åtminstone för mig). Jag har också idag varit och köpt tomatfrö, det börjar bli dags att sätta igång årets odling. Jag passade då på att titta på etiketten på den Roundup som fanns i butiken. Det stod att den innehöll 120 g/L glyfosfat. Inte ett ord om någon annan aktiv ingrediens. Det är inte tillåtet att sälja preparat som innehåller 2,4-D eller 2,4,5-T till konsumenter. Jag tror att de inte ens är tillåtna för yrkesmässigt bruk, det verkar som om de förbjöds 1992. Det är inte heller tillåtet att låta bli att ange vilka aktiva ingredienser som finns i preparatet. De som inte tror på mitt ovan beskrivna försök utan fortfarande vidhåller att Roundup innehåller Agent Orange kan då inte annat än konstatera att här begås lagbrott. De bör därför som ansvarskännande medborgare skyndsamt polisanmäla leverantören (glömde se efter vem det var) av Roundup och kanske även säljaren, i det här fallet Plantagen. Underlåtenhet att göra det kan inte betraktas som annat än en moralisk bankruttförklaring. För att återgå till ämnet för tråden tror jag att det inte blir några nya kärnkraftverk i länder där folkopioner betyder något de kommande 10-20 åren. Ekonomin verkar inte heller vara lysande. Kärnkraftverket som byggs i Finland har blivit betydligt dyrare än planerat. Det blir nog naturgaseldad el som får stå för den stora delen av ökningen av elproduktionen. Vad som händer längre fram i tiden beror på vad som händer med priserna på olja, kol och naturgas och ev. ytterligare olyckor med kärnkraftverk och deras följder. Det enda man kan säga är att det förmodligen inte blir som man tror det skall bli.
Roland ,Först vill jag säga att jag gillar verkligen inte den typ av personligt påhopp som du gjorde!Sådana inlägg leder ofta till pajkastning och sänker forumet till sandlådenivå!Låt oss hålla nivån hög här och sträva efter att vara seriösa, då kan debatten kanske tillföra andra mer vetskap och bidraga till en högre kunskap.
Att det enda alternativet till kärnkraft skulle vara att elda mer med fossila bränslen som "natur"gas, kol och olja är naturligtvis bara nys. Kärnkraftsföreträdarna brukar framhålla det liksom att energiproduktionen måste öka allteftersom. För ett på sikt hållbart samhälle måste vi kraftigt minska vår redan nu alltför stora eldande med fossila bränslen med dess medföljande katastrofala följder som klimatförändringar mm. och minska vårt totala energibehov av tex el.
Är du lite objektiv i din forskning om detta så finns det en mängd information att tillgå på nätet.http://www.barometern.se/ledare/monsanto-har-ett-morkt-forflutet-och-skapar-en-dyster-framtidsbild(882350).gmhttp://www.vanityfair.com/politics/features/2008/05/monsanto200805
Utan undersökande journalistik skulle denna världen vara en enda stor varböld!
Labold / RolandUtan undersökande journalistik skulle denna världen vara en enda stor varböld!Program som "Uppdrag Granskning", "Plus" osv har ett balanserande syfte!Men ni får dra era egna slutsattser, och därmed lämnar jag denna debatten!MVH/Fidusen
Låt oss hålla nivån hög här och sträva efter att vara seriösa, då kan debatten kanske tillföra andra mer vetskap och bidraga till en högre kunskap.