0 medlemmar och 33 gäster tittar på detta ämne.
jag tror att vatten avsett för 5an och 6an alternativt reservkraft omdirigeras mot övriga reaktorer. Jag hade för mig jag läste något om det men minst inte vart troligen på denna eminenta sida (men orkar inte läsa den en gång till)http://en.wikipedia.org/wiki/Fukushima_I_nuclear_accidentsVad gäller detta med hur farligt det är och så vidare... så är det ju farligt. no shit. Men glöm aldrig bort att medier som aftonbladet m.fl rapporterar ensidigt och har incitament för att göra detta. Det tjänar dom pengar på. Då är det bättre att hålla sig till licensmedia som i alla fall har ett visst rykte att bevara. Aftonbladet med flera väljer att fokusera på saker som uppfattas negativa och blåser upp dessa. Faktiska människoliv som går till spillo i tsunamin förbises mer eller mindre. Det är troligen anledningen till att folk i dag dör i japan av något så löjligt som snö och kyla. Allt fokus i omvärlden läggs på kärnkraftsolyckan även om denna troligen inte kommer ha några större konsekvenser i form av människoliv etc. Att elpriset är högt beror på rädslan för kärnkraft. När folk inser att detta är den absolut renaste och säkraste kraftkällan vi har att tillgå i dagsläget så kommer världen bli ett bättre ställe att bo på. Och börjar vi jämföra mängden människoliv som går åt för att generera energi i form av olja och kol m.m. så blir bilden rent av patetisk. Redan innan oljan är uppe ur marken har vi 1000-tals som sätter livet till i form av krig. Och effekten av en oljetanker som läcker får enorma konsekvenser. Och slutförvarigen av koldioxiden, den är uppenbarligen helt OK att både andas och skicka rätt ut i atmosfären så att hela planeten dör och hur många kommer inte dö av temperaturökningen. En gubbe på licensradio försökte förklara lite vad gäller siffror. typ.. strålningen var vid lunchtid 10 gånger högre vid en mätstation en bit bortom kraftverken. HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP tänker man när man läser detta. Sen förklarar han att när man sätter sig i ett plan och flyger så får man samma dos. Dvs 10 gånger bakgrundstrålningen. Ingen skriver om detta eller tänker på detta. Man har 0 koll helt enkelt
Trots min skepsis till kärnkraften tillhör jag inte de som anser att vi skall avveckla omedelbart, men vi måste satsa mycket mer på utveckling och utbyggnad av alternativen.Energiförsörjningen bör vara ett offentligt ansvar, och tunga investeringar i forskningutveckling och tillverkning kan/bör initialt vara satsningar som görs av staten - helt eller delvis.
och vad avser statlig drift så vet vi ju vad detta gjorde med tjernobyl.. Rimligen borde det väl vara så att det företag som är bäst lämpat att sköta driften skall göra detta oavsett vem som äger aktierna i denna organisation. Likaså vad gäller länder. Kan man bara uppvisa den kvalité och kunskap som krävs så ska namnet på landet inte påverka huruvida man "får" ha kärnkraftverk eller inte.
Givet att man så oavkortat kan såga kärnkraft men gladeligen använder oljebaserade bränslen och energikällor?
Kanske är det så att vissa starkt relaterar kärnkraft med atombomber? Eller så är det onsynligheten som är knäckfrågan? Givet att man så oavkortat kan såga kärnkraft men gladeligen använder oljebaserade bränslen och energikällor? och vad avser statlig drift så vet vi ju vad detta gjorde med tjernobyl.. Rimligen borde det väl vara så att det företag som är bäst lämpat att sköta driften skall göra detta oavsett vem som äger aktierna i denna organisation. Likaså vad gäller länder. Kan man bara uppvisa den kvalité och kunskap som krävs så ska namnet på landet inte påverka huruvida man "får" ha kärnkraftverk eller inte.
Det ÄR omöjligt att planera för 100 000 år framåt, och det är därför dumt att fortsätta bygga ut kärnkraften.Detta borde vara skäl nog att inte fortsätta på den inslagna vägen, utan istället satsa mer på alternativen.Dessutom, om alla skulle bygga så säker kärnkraft som möjligt, med alla evenualiteter inräknade skulle priset på kärnkraftsel inte kunna konkurrera med alternativen, det är jag helt säker på, utan att ha satt mig in i vad det skulle innebära.Huvudproblemet, lagringen av avfallet kvarstår dock, och den delen kan bli hur dyr (upparbetning) och/eller farlig som helst.
Hur mycket kostar det att betala dyrt för stora mängder el, som vi idag gör, samt betala dyrt för en hög arbetslöshet som vi idag gör, istället för att betala ännu lite dyrare för mindre el, och nästan inget alls för arbetslösheten...