0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad som händer är att VP stannar ,framledningen blir samma som returen.
Citat från: Ville Vessla skrivet 01 mars 2011, 14:33:59Vad som händer är att VP stannar ,framledningen blir samma som returen.Varför skulle vp stanna om man håller sig under hög retur gränsen ca 48 grader .
Citat från: smurfen72 skrivet 01 mars 2011, 21:40:56Citat från: Ville Vessla skrivet 01 mars 2011, 14:33:59Vad som händer är att VP stannar ,framledningen blir samma som returen.Varför skulle vp stanna om man håller sig under hög retur gränsen ca 48 grader .I exepmlet ville VP:n ha 30 ºC framledning, om retur/framledning ligger högre än detta går gradminutersräknaren raskt ner till 0 och kompressorn stannar.
Jag tror jag skulle formulerat frågan lite annorlunda...Att kompressorn stannar är ju egentligen bara bra! Det är ju det man vill åstadkomma...Sålänge cirkulationspumpen och regleringen av framledningstemp fungerar.Men alltså: Kan värmepumpen reglera/skicka ut en 30gradig framledningstemp när den får tillbaka, av annan värmekälla varmare returvatten.Men å andra sidan så om det är kallvatten i tekniktanken då man inte eldar mot den, så kyls ju returvattnet ner i onödan vilket måste va rätt dumt.
Vad skulle hända om man värmde returen strax innan VP. Får värmepumpens dator spunk?Visst styr väl Nibes 1215 på framledningstemp?En liten knasig idé jag har kanske, men funderar på om man kan låta returen löpa genom ett kamrörsbatteri i lilla tekniktanken till vattenmantlade braskaminen innan den leds tillbaka i returen in i värmepumpen.Låt säga att pumpen kallar ut 30grader men får tillbaka 55-60. Skulle det fungera?Jag vill helst låta värmepumpen fortsätta sköta beräkningen av temp till golvvärmeslingorna, det fungerar så himla bra idag. Men det skulle samtidigt vara skönt att kunna skjuta till lite värmeenergi när det är som kallast genom nyttja varmvattnet i braskaminen./Henrik
Eftersom en VP jobbar bäst med så kall retur som möjligt så är det bättre att vända på grejerna, VP:n först och kamrör/tekniktank sen. VP:ns framledningsgivare flyttas till efter tekniktanken.
Citat från: HenkeBoy skrivet 01 mars 2011, 13:57:47Vad skulle hända om man värmde returen strax innan VP. Får värmepumpens dator spunk?Visst styr väl Nibes 1215 på framledningstemp?En liten knasig idé jag har kanske, men funderar på om man kan låta returen löpa genom ett kamrörsbatteri i lilla tekniktanken till vattenmantlade braskaminen innan den leds tillbaka i returen in i värmepumpen.Låt säga att pumpen kallar ut 30grader men får tillbaka 55-60. Skulle det fungera?Jag vill helst låta värmepumpen fortsätta sköta beräkningen av temp till golvvärmeslingorna, det fungerar så himla bra idag. Men det skulle samtidigt vara skönt att kunna skjuta till lite värmeenergi när det är som kallast genom nyttja varmvattnet i braskaminen./HenrikEftersom en VP jobbar bäst med så kall retur som möjligt så är det bättre att vända på grejerna, VP:n först och kamrör/tekniktank sen. VP:ns framledningsgivare flyttas till efter tekniktanken.
Om man sätter en shunt på tekniktanken med en utegivar styrning som står lite lägre än vp styrning ska det funka att förvärma vattnet och vp sköter slutvärmning med gradminut beräkning som förut då kommer vp att starta och stoppa som förr och kamin spetsar. Då kan man ställa hur mycket värme som ska tas från tanken med kurvan på shuntstyrningen man kanske vill att spetsen ska räcka hela dygnet då får man spetsa lite och låta vp stå för resten. Fast egentligen är det som carl skriver bäst att ha kanin sist men då kan nog inte vp sköta temp regleringen
1215 kan sköta en motorshunt med ett tillbehör för 600-700kr, man stoppar även en tempgivare i tanken så den shuntar bara om tanken är varm nog.Vet däremot inte om man kan kombinera detta med elpatron, så att den väljer denna om tanken är för kall när spets krävs.Däremot kommer styrström(tänkt att starta en oljebrännare) när den önskar spets så koppla denna till en stor röd lampa så säger VP till när den vill du ska elda.