0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Svara på det här i stället :,v(vad är en skyddstransformator? AB TRANSFORMSvärdsjö1-fas skyddstransformator 50hzLK960SEK Grupps 20a220v4.6A2x2420AEff 960 VAVarför har jag den och gör den någon nytta 2011 (jag har jordfelsbrytare). Den går att stänga av!! mha en vredbrytare. Men jag vågar inte. Kanske är grundbulten för hela huset...
...vad är en skyddstransformator? Jag har en sådan. ...1-fas skyddstransformator 50hzLK960SEK Grupps 20a220v4.6A2x2420AEff 960 VA...
Jag ser inte vad det står uppe på märkskylten på skåpet men det ser ut att vara ett Kabeldon,sitter det bara gula anslutningsdon (AD95) nere på skenorna som matar upp till elmätaren?Citat från: BosseBus skrivet 20 mars 2011, 10:00:19Lite lustigt är att åtminstone en säkring fungerar inte. kvittar om man slår av den manuellt.. Det är precis en av anledningarna till varför det inte är bra med automatsäkringar (dvärgbrytare) som huvudsäkringar.Standard dvärgbrytare har en förmåga att släcka ljusbågen på en kortslutningsström på 6kA eller 10kA, en vanlig DII Diazedsäkring klarar 50kA.Det finns högeffektdvärgbrytare som klarar antingen 36kA eller 50kA kortslutningsström, men smakar det så kostar det.Antingen har den rent mekaniskt i brytkammaren slutat att fungera alternativt har det varit någon kortslutning någon gång som har överstigit vad den klarar av och då kan brytkammaren brinna ihop.Det betyder ju i praktiken att du inte har någon avsäkring på den fasen, frågan är vad som sitter som nästa steg i matande ände och hur långt bort det är.
Lite lustigt är att åtminstone en säkring fungerar inte. kvittar om man slår av den manuellt..
Citat från: David Rinnan skrivet 12 april 2011, 00:16:54...vad är en skyddstransformator? Jag har en sådan. ...1-fas skyddstransformator 50hzLK960SEK Grupps 20a220v4.6A2x2420AEff 960 VA...Det är en transformator med separat primär- och separat sekundär-lindning, till skillnad mot spartransformator som delar av primär- och sekundär-lindning är på samma kopparslinga.En typisk aspekt av en bra skyddstransformator för personsäkerhet är låg kapacitiv koppling mellan primär och sekundärlindning så sekundären är "flytande" mot systemjord.Bra fråga varför du har en 900++VA trafo med 2st sekundärlindningar med 24VAC!!! Kan den driva fläktarna i FTX systemet??Är något inkopplat på sekundärsidan?Sekundären borde ha grova kablar och anslutning eftersom 960VA på 48V innebär 20A !!