0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: patb skrivet 20 mars 2011, 14:25:28Jag ser inte vad det står uppe på märkskylten på skåpet men det ser ut att vara ett Kabeldon,sitter det bara gula anslutningsdon (AD95) nere på skenorna som matar upp till elmätaren?Citat från: BosseBus skrivet 20 mars 2011, 10:00:19Lite lustigt är att åtminstone en säkring fungerar inte. kvittar om man slår av den manuellt.. Det är precis en av anledningarna till varför det inte är bra med automatsäkringar (dvärgbrytare) som huvudsäkringar.Standard dvärgbrytare har en förmåga att släcka ljusbågen på en kortslutningsström på 6kA eller 10kA, en vanlig DII Diazedsäkring klarar 50kA.Det finns högeffektdvärgbrytare som klarar antingen 36kA eller 50kA kortslutningsström, men smakar det så kostar det.Antingen har den rent mekaniskt i brytkammaren slutat att fungera alternativt har det varit någon kortslutning någon gång som har överstigit vad den klarar av och då kan brytkammaren brinna ihop.Det betyder ju i praktiken att du inte har någon avsäkring på den fasen, frågan är vad som sitter som nästa steg i matande ände och hur långt bort det är.BosseBus, ett tips.pathb har mycket bra koll på elinstallationer och dess risker ..När han skriver att du i praktiken inte har någon avsäkring på den fasen så larmar han ordentligt till dig!Får du en kortslutning av någon anledning kan det ligga mycket hög ström vid felkällan som faktiskt är rejält farligt både ur personskyddsperspektiv som ur brandskyddsperpektiv.Ta endera ut nätägaren för omedelbar åtgärd eller behörig elektriker innan ngt händer.
Jag ser inte vad det står uppe på märkskylten på skåpet men det ser ut att vara ett Kabeldon,sitter det bara gula anslutningsdon (AD95) nere på skenorna som matar upp till elmätaren?Citat från: BosseBus skrivet 20 mars 2011, 10:00:19Lite lustigt är att åtminstone en säkring fungerar inte. kvittar om man slår av den manuellt.. Det är precis en av anledningarna till varför det inte är bra med automatsäkringar (dvärgbrytare) som huvudsäkringar.Standard dvärgbrytare har en förmåga att släcka ljusbågen på en kortslutningsström på 6kA eller 10kA, en vanlig DII Diazedsäkring klarar 50kA.Det finns högeffektdvärgbrytare som klarar antingen 36kA eller 50kA kortslutningsström, men smakar det så kostar det.Antingen har den rent mekaniskt i brytkammaren slutat att fungera alternativt har det varit någon kortslutning någon gång som har överstigit vad den klarar av och då kan brytkammaren brinna ihop.Det betyder ju i praktiken att du inte har någon avsäkring på den fasen, frågan är vad som sitter som nästa steg i matande ände och hur långt bort det är.
Lite lustigt är att åtminstone en säkring fungerar inte. kvittar om man slår av den manuellt..
Slå av den, då vet du vad det är..
Hej DavidSkulle tippa på takvärme.Kravet på klenspänning i badrum och våta utrymmen gör juatt den finns/fanns i 48V utförande.Det finns ju inget som hindrar att man även använder den iandra rum.http://www.ebeco.com//prod/prod_spec.php?id=22Mvh Teltur
Citat från: BosseBus skrivet 18 mars 2011, 16:22:45vanligt hus vad är det?Jag bor i ett ovanligt hus och har då automatsäkringar Det där är väl inget elmätarskåp ändå va eller hur?? Och som sitter helt ensamt där ute i skogen?? Elmätarskåp brukar ju sitta i direkt anslutning tll huset. Ser snarare ut som ett s.k kabelskåp tycker jag som brukar sitta ute vid tomtgränsen och som då brukar försörja ett antal hus med elektricitet.Här lite om hur en elanslutning av en fastighet går till och vad som gäller, och där är det då inte tal om några automatsäkringar naturligtvis: http://www.vattenfall.se/sv/file/El_till_din_fastighet_14104464.pdf Mvh Raffen.
vanligt hus vad är det?Jag bor i ett ovanligt hus och har då automatsäkringar
Tvättstugan är absolut ett våtutrymme ,garage kan vara det om det finns golvbrunn.